Ohjausvuorovaikutuksen ja oppilaiden ulos- ja sisäänpäin suuntautuvien ongelmien väliset yhteydet 6.luokalla
Tekijät
Päivämäärä
2018Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkielmassa selvitettiin ohjausvuorovaikutuksen (tunnetuki, ryhmän organisointi, ohjauksellinen tuki) laatua mittaavan Classroom Assessment Scoring System -Secondary – arviointimenetelmän (CLASS–S) toimivuutta suomalaisessa aineistossa. Toisena tavoitteena oli selvittää ohjausvuorovaikutuksen ja oppilaiden ulos- ja sisäänpäin suuntautuvien ongelmien välisiä yhteyksiä. Tutkimuksen aineisto on kerätty neljältä paikkakunnalta keväällä 2013 osana Alkuportaat -seurantatutkimusta. Aineisto koostuu 46 opettajan 6. luokan oppituntien videonauhoituksista sekä oppilaiden (n = 611) ulos- ja sisäänpäin suuntautuvia ongelmia koskevista opettaja- ja oppilaskyselyistä. Aineiston analysoinnit toteutettiin käyttäen eksploratiivista faktorianalyysiä sekä lineaarista regressioanalyysiä.
Faktorianalyysin tulokset osoittivat, että CLASS–S –menetelmän teoreettinen kolmen faktorin rakenne sopi 6. luokan tutkimusaineistoon: ohjausvuoro-vaikutuksen ulottuvuudet noudattivat alkuperäisen CLASS –menetelmän rakennetta. CLASS-S vaikuttaa lupaavalta menetelmältä arvioimaan ohjausvuorovaikutusta myös suomalaisissa kouluissa, mutta verrattain pienen otoskoon vuoksi tutkimus olisi hyvä toistaa suuremmalla aineistolla sekä myös yläkoulun kontekstissa.
Ohjausvuorovaikutuksen osa-alueiden ja oppilaiden ulos- ja sisäänpäin suuntautuvien ongelmien välillä ei löydetty yhteyksiä. Johtopäätösten tekemiseksi tarvitaan vielä jatkossa vielä lisää tutkimusta.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29510]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Opettajan ja oppilaiden välisen ohjausvuorovaikutuksen laadun yhteys oppilaiden matemaattisiin taitoihin 1. luokalla.
Heikkinen, Sanni; Hoffren, Tatu (2023)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää millaista opettajan ja oppilaiden välisen ohjausvuorovaikutuksen laatu ensimmäisellä luokalla matematiikan oppitunneilla. Lisäksi haluttiin selvittää, miten ohjausvuorovaikutus ... -
Koulutaitojen, sisäänpäin ja ulospäin suuntautuvien ongelmien yhteydet oppilaan sosiaaliseen asemaan kuudennella luokalla : päällekkäistyvätkö ongelmat?
Sistonen, Vesa (2014)Tutkimuksessa tarkasteltiin koulutaitojen ongelmien, sisäänpäin suuntautuvien ongelmien ja ulospäin suuntautuvien ongelmien yhteyttä oppilaan sosiaaliseen asemaan varhaisnuoruudessa. Lisäksi tarkasteltiin, päällekkäistyvätkö ... -
Luokanopettajien ja oppilaiden arviot opettaja-oppilassuhteen laadusta ja niiden yhteys oppilaiden psykososiaaliseen hyvinvointiin
Laitinen, Sofia (2024)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää luokanopettajien ja 3. luokan oppilaiden arvioita koskien opettaja-oppilassuhteen laatua. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin, miten nämä arviot opettaja-oppilassuhteen laadusta ... -
Interaction between students and class teachers in vocational education and training : ‘Safety distance is needed’
Ryökkynen, Sanna; Pirttimaa, Raija; Kontu, Elina (Linköping University Electronic Press, 2019)Interaction between students and teachers is fundamental and has therefore been widely studied in education. However, there have been few studies on intensive spe-cial support being provided to vocational education and ... -
Ohjausvuorovaikutuksen laatu ja esiopettajien työhyvinvointi : kontekstitekijöiden ja työstä palautumisen merkitys
Penttinen, Viola; Pakarinen, Eija; Lerkkanen, Marja-Kristiina (Suomen varhaiskasvatus ry, 2022)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, missä määrin ohjausvuorovaikutuksen laatu ja esiopettajien työhyvinvointi (koettu stressi ja työstä palautuminen) vaihtelevat suhteessa esiopetuksen kontekstitekijöihin eli ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.