University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Ohjausvuorovaikutuksen ja oppilaiden ulos- ja sisäänpäin suuntautuvien ongelmien väliset yhteydet 6.luokalla

Thumbnail
View/Open
598.4 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Rantanen, Marjanna
Date
2018
Discipline
ErityispedagogiikkaSpecial Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tutkielmassa selvitettiin ohjausvuorovaikutuksen (tunnetuki, ryhmän organisointi, ohjauksellinen tuki) laatua mittaavan Classroom Assessment Scoring System -Secondary – arviointimenetelmän (CLASS–S) toimivuutta suomalaisessa aineistossa. Toisena tavoitteena oli selvittää ohjausvuorovaikutuksen ja oppilaiden ulos- ja sisäänpäin suuntautuvien ongelmien välisiä yhteyksiä. Tutkimuksen aineisto on kerätty neljältä paikkakunnalta keväällä 2013 osana Alkuportaat -seurantatutkimusta. Aineisto koostuu 46 opettajan 6. luokan oppituntien videonauhoituksista sekä oppilaiden (n = 611) ulos- ja sisäänpäin suuntautuvia ongelmia koskevista opettaja- ja oppilaskyselyistä. Aineiston analysoinnit toteutettiin käyttäen eksploratiivista faktorianalyysiä sekä lineaarista regressioanalyysiä. Faktorianalyysin tulokset osoittivat, että CLASS–S –menetelmän teoreettinen kolmen faktorin rakenne sopi 6. luokan tutkimusaineistoon: ohjausvuoro-vaikutuksen ulottuvuudet noudattivat alkuperäisen CLASS –menetelmän rakennetta. CLASS-S vaikuttaa lupaavalta menetelmältä arvioimaan ohjausvuorovaikutusta myös suomalaisissa kouluissa, mutta verrattain pienen otoskoon vuoksi tutkimus olisi hyvä toistaa suuremmalla aineistolla sekä myös yläkoulun kontekstissa. Ohjausvuorovaikutuksen osa-alueiden ja oppilaiden ulos- ja sisäänpäin suuntautuvien ongelmien välillä ei löydetty yhteyksiä. Johtopäätösten tekemiseksi tarvitaan vielä jatkossa vielä lisää tutkimusta. ...
Keywords
ohjausvuorovaikutus CLASS-S ulospäin suuntautuvat ongelmat sisäänpäin suuntautuvat ongelmat eksploratiivinen faktorianalyysi ohjaus (neuvonta ja opastus) vuorovaikutus opettaja-oppilassuhde monimuuttujamenetelmät käyttäytymishäiriöt
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201806283383

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24525]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Koulutaitojen, sisäänpäin ja ulospäin suuntautuvien ongelmien yhteydet oppilaan sosiaaliseen asemaan kuudennella luokalla : päällekkäistyvätkö ongelmat? 

    Sistonen, Vesa (2014)
    Tutkimuksessa tarkasteltiin koulutaitojen ongelmien, sisäänpäin suuntautuvien ongelmien ja ulospäin suuntautuvien ongelmien yhteyttä oppilaan sosiaaliseen asemaan varhaisnuoruudessa. Lisäksi tarkasteltiin, päällekkäistyvätkö ...
  • Interaction between students and class teachers in vocational education and training : ‘Safety distance is needed’ 

    Ryökkynen, Sanna; Pirttimaa, Raija; Kontu, Elina (Linköping University Electronic Press, 2019)
    Interaction between students and teachers is fundamental and has therefore been widely studied in education. However, there have been few studies on intensive spe-cial support being provided to vocational education and ...
  • Vanhemmuustyylien, vanhemmuuden stressin ja lasten ongelmakäyttäytymisen väliset yhteydet 

    Kumpulainen, Emmi (2010)
  • Opiskelijoiden 9. luokalla kokeman opettajan emotionaalisen tuen ja häiriökäyttäytymisen yhteydet koulunlopettamisaikomuksille toisella asteella 

    Lehtisare, Suvi (2019)
    Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkittiin kiintymyssuhde- ja itsemääräämisteorioiden viitekehyksissä opettajan tarjoaman emotionaalisen tuen yhteyttä opiskelijoiden koulunlopettamisaikomuksille. Samalla tarkasteltiin ...
  • Opettajuus ja koulukasvatus muutoksessa : heijastepintana peruskoulun yhdeksäsluokkalaisten omakuvan ja koulumenestyksen vastaavuus vuosina 2001 ja 2017 

    Nissilä, Arto M. (2018)
    Tutkittava ilmiö on ollut oppimisen omistajuus ja siinä oppimisen omakuvan mittarin rakentaminen tukemaan koulumenestystä kognitiivisessa, affektiivisessa ja konatiivisessa tasapainossa. Tutkimukseni olen tieteenfilosofisesti ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre