University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Koulutaitojen, sisäänpäin ja ulospäin suuntautuvien ongelmien yhteydet oppilaan sosiaaliseen asemaan kuudennella luokalla : päällekkäistyvätkö ongelmat?

Thumbnail
View/Open
459.4 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Sistonen, Vesa
Date
2014
Discipline
PsykologiaPsychology

 
Tutkimuksessa tarkasteltiin koulutaitojen ongelmien, sisäänpäin suuntautuvien ongelmien ja ulospäin suuntautuvien ongelmien yhteyttä oppilaan sosiaaliseen asemaan varhaisnuoruudessa. Lisäksi tarkasteltiin, päällekkäistyvätkö ongelmat näillä osa-alueilla. Tutkimus on osa laajempaa Alkuportaat -tutkimushanketta, jossa oppilaita seurataan esikoulusta yhdeksännelle luokalle. Tässä tutkimuksessa tutkittavina oli 839 oppilasta. Aineisto on kerätty Kuopiosta (n = 661) ja Laukaasta (n = 178) keväällä 2013 oppilaiden ollessa kuudennella luokalla. Sosiaalista asemaa tutkittiin sosiometrisen aseman kautta. Koulutaitoja arvioitiin lukutaitoa ja matemaattisia taitoja mittaavilla tehtävillä. Sisäänpäin ja ulospäin suuntautuvia ongelmia arvioitiin oppilaan täyttämällä itsearviointikyselyllä. Koulutaitojen ongelmien osalta ei havaittu merkittäviä eroja sosiometristen asemien välillä. Huomiotta jätettyjen oppilaiden koulutaidot kuvautuivat kuitenkin parempina verrattuna muihin sosiometrisiin asemiin sijoittuviin oppilaisiin. Vertaisryhmässään torjuttujen oppilaiden havaittiin eroavan sisäänpäin suuntautuvien ongelmien osalta muista sosiometrisista asemista siten, että torjutut oppilaat raportoivat enemmän sisäänpäin suuntautuvia oireita. Ulospäin suuntautuvien ongelmien osalta torjutut ja ristiriitaisessa asemassa olevat oppilaat raportoivat enemmän ongelmia kuin muihin sosiometrisiin asemiin sijoittuvat oppilaat. Tulosten valossa ongelmat eivät suurissa määrin päällekkäisty kuudennella luokalla. Joidenkin oppilaiden kohdalla havaittiin kuitenkin ongelmien päällekkäistymistä sisäänpäin ja ulospäin suuntautuvien ongelmien suhteen. Oppilaat, jotka raportoivat runsaasti sekä sisäänpäin että ulospäin suuntautuvia ongelmia, olivat suhteellisesti yliedustettuina torjuttujen oppilaiden ryhmässä. Tulokset tukevat aikaisempia tutkimustuloksia, joiden mukaan torjuttu asema vertaisryhmässä on riskitekijä sisäänpäin ja ulospäin suuntautuvien ongelmien kokemiselle. Viitteitä saatiin siitä, että osalla torjutuista oppilaista ongelmat näillä kahdella osa-alueella voivat myös päällekkäistyä. Tulosten valossa on tärkeää kiinnittää huomiota vertaisryhmässään torjutussa asemassa oleviin oppilaisiin ja pyrkiä tukemaan heitä heidän kohtaamillaan ongelma-alueilla, jotta ongelmat eivät pääsisi suuremmissa määrin päällekkäistymään. ...
Keywords
varhaisnuoruus sosiometrinen asema koulutaidot sisäänpäin suuntautuvat ongelmat ulospäin suuntautuvat ongelmat ongelmien päällekkäistyminen nuoruus vertaissuhteet ongelmat sosiaalinen asema sosiometria
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201406041926

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24971]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Ohjausvuorovaikutuksen ja oppilaiden ulos- ja sisäänpäin suuntautuvien ongelmien väliset yhteydet 6.luokalla 

    Rantanen, Marjanna (2018)
    Tutkielmassa selvitettiin ohjausvuorovaikutuksen (tunnetuki, ryhmän organisointi, ohjauksellinen tuki) laatua mittaavan Classroom Assessment Scoring System -Secondary – arviointimenetelmän (CLASS–S) toimivuutta suomalaisessa ...
  • Musiikin ja liikunnan harrastamisen yhteys oppilaan sosiometriseen asemaan luokassa 

    Martikainen, Anna; Riihimäki, Satu (2016)
    Lähtökohtana tutkielman tekemiseen oli se, että sosiaalinen vuorovaikutus ja ryhmädynamiikka ovat tärkeä osa oppimiskontekstia. Lisäksi oma musiikin ja liikunnan harrastuneisuutemme innosti meitä tutkimaan juuri musiikin ...
  • Perhemuodon ja sisarusaseman yhteys lapsen sosiaaliseen suosituimmuuteen ja näkyvyyteen ensimmäisellä luokalla 

    Ojalammi, Linda; Kivinen, Nina; Kiuru, Noona; Nurmi, Jari-Erik; Aunola, Kaisa (Niilo Mäki Instituutti, 2016)
    Tutkimuksessa tarkasteltiin perhemuodon, sisaruuden ja syntymäjärjestyksen yhteyttä lapsen saamaan hyväksyntään ikätovereiden keskuudessa ensimmäisellä luokalla. Tutkittavina oli 154 keskisuomalaista lasta yhdeksältä ...
  • Perhemuodon ja perheen koon yhteys lapsen sosiometriseen statukseen ensimmäisellä luokalla 

    Kivinen, Nina; Ojalammi, Linda (2013)
  • Nuorten koulussa kokeman sosiaalisen tuen yhteys subjektiiviseen sosiaaliseen asemaan ja liikkumiseen 

    Rajala, Katja; Itkonen, Hannu; Kankaanpää, Anna; Kämppi, Katariina; Laine, Kaarlo (Nuorisotutkimusseura, 2021)
    Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää nuorten kouluyhteisössä syntyvien kokemusten ja liikkumisen välisiä yhteyksiä. Kokemuksellisuutta tarkastellaan nuorten kokeman sosiaalisen tuen sekä subjektiivisen sosiaalisen aseman ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre