Koulutaitojen, sisäänpäin ja ulospäin suuntautuvien ongelmien yhteydet oppilaan sosiaaliseen asemaan kuudennella luokalla : päällekkäistyvätkö ongelmat?
Tutkimuksessa tarkasteltiin koulutaitojen ongelmien, sisäänpäin suuntautuvien ongelmien ja ulospäin suuntautuvien ongelmien yhteyttä oppilaan sosiaaliseen asemaan varhaisnuoruudessa. Lisäksi tarkasteltiin, päällekkäistyvätkö ongelmat näillä osa-alueilla. Tutkimus on osa laajempaa Alkuportaat -tutkimushanketta, jossa oppilaita seurataan esikoulusta yhdeksännelle luokalle. Tässä tutkimuksessa tutkittavina oli 839 oppilasta. Aineisto on kerätty Kuopiosta (n = 661) ja Laukaasta (n = 178) keväällä 2013 oppilaiden ollessa kuudennella luokalla. Sosiaalista asemaa tutkittiin sosiometrisen aseman kautta. Koulutaitoja arvioitiin lukutaitoa ja matemaattisia taitoja mittaavilla tehtävillä. Sisäänpäin ja ulospäin suuntautuvia ongelmia arvioitiin oppilaan täyttämällä itsearviointikyselyllä. Koulutaitojen ongelmien osalta ei havaittu merkittäviä eroja sosiometristen asemien välillä. Huomiotta jätettyjen oppilaiden koulutaidot kuvautuivat kuitenkin parempina verrattuna muihin sosiometrisiin asemiin sijoittuviin oppilaisiin. Vertaisryhmässään torjuttujen oppilaiden havaittiin eroavan sisäänpäin suuntautuvien ongelmien osalta muista sosiometrisista asemista siten, että torjutut oppilaat raportoivat enemmän sisäänpäin suuntautuvia oireita. Ulospäin suuntautuvien ongelmien osalta torjutut ja ristiriitaisessa asemassa olevat oppilaat raportoivat enemmän ongelmia kuin muihin sosiometrisiin asemiin sijoittuvat oppilaat. Tulosten valossa ongelmat eivät suurissa määrin päällekkäisty kuudennella luokalla. Joidenkin oppilaiden kohdalla havaittiin kuitenkin ongelmien päällekkäistymistä sisäänpäin ja ulospäin suuntautuvien ongelmien suhteen. Oppilaat, jotka raportoivat runsaasti sekä sisäänpäin että ulospäin suuntautuvia ongelmia, olivat suhteellisesti yliedustettuina torjuttujen oppilaiden ryhmässä. Tulokset tukevat aikaisempia tutkimustuloksia, joiden mukaan torjuttu asema vertaisryhmässä on riskitekijä sisäänpäin ja ulospäin suuntautuvien ongelmien kokemiselle. Viitteitä saatiin siitä, että osalla torjutuista oppilaista ongelmat näillä kahdella osa-alueella voivat myös päällekkäistyä. Tulosten valossa on tärkeää kiinnittää huomiota vertaisryhmässään torjutussa asemassa oleviin oppilaisiin ja pyrkiä tukemaan heitä heidän kohtaamillaan ongelma-alueilla, jotta ongelmat eivät pääsisi suuremmissa määrin päällekkäistymään.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Ohjausvuorovaikutuksen ja oppilaiden ulos- ja sisäänpäin suuntautuvien ongelmien väliset yhteydet 6.luokalla
Rantanen, Marjanna (2018)Tutkielmassa selvitettiin ohjausvuorovaikutuksen (tunnetuki, ryhmän organisointi, ohjauksellinen tuki) laatua mittaavan Classroom Assessment Scoring System -Secondary – arviointimenetelmän (CLASS–S) toimivuutta suomalaisessa ... -
Musiikin ja liikunnan harrastamisen yhteys oppilaan sosiometriseen asemaan luokassa
Martikainen, Anna; Riihimäki, Satu (2016)Lähtökohtana tutkielman tekemiseen oli se, että sosiaalinen vuorovaikutus ja ryhmädynamiikka ovat tärkeä osa oppimiskontekstia. Lisäksi oma musiikin ja liikunnan harrastuneisuutemme innosti meitä tutkimaan juuri musiikin ... -
Perhemuodon ja sisarusaseman yhteys lapsen sosiaaliseen suosituimmuuteen ja näkyvyyteen ensimmäisellä luokalla
Ojalammi, Linda; Kivinen, Nina; Kiuru, Noona; Nurmi, Jari-Erik; Aunola, Kaisa (Niilo Mäki Instituutti, 2016)Tutkimuksessa tarkasteltiin perhemuodon, sisaruuden ja syntymäjärjestyksen yhteyttä lapsen saamaan hyväksyntään ikätovereiden keskuudessa ensimmäisellä luokalla. Tutkittavina oli 154 keskisuomalaista lasta yhdeksältä ... -
Perhemuodon ja perheen koon yhteys lapsen sosiometriseen statukseen ensimmäisellä luokalla
Kivinen, Nina; Ojalammi, Linda (2013) -
Nuorten koulussa kokeman sosiaalisen tuen yhteys subjektiiviseen sosiaaliseen asemaan ja liikkumiseen
Rajala, Katja; Itkonen, Hannu; Kankaanpää, Anna; Kämppi, Katariina; Laine, Kaarlo (Nuorisotutkimusseura, 2021)Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää nuorten kouluyhteisössä syntyvien kokemusten ja liikkumisen välisiä yhteyksiä. Kokemuksellisuutta tarkastellaan nuorten kokeman sosiaalisen tuen sekä subjektiivisen sosiaalisen aseman ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.