ADHD-oireiden, käyttäytymisen ongelmien ja opettajan tunnetuen yhteydet kiusatuksi joutumiseen
Date
2024Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities/facilities#autotoc-item-autotoc-2).
Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää, missä määrin oppilaan ADHD-oireilu, käyttäytymisen ongelmat ja kokemus opettajalta saadusta tunnetuesta ovat yhteydessä kiusatuksi joutumiseen. Tarkastelimme myös, onko ADHD-oireilu yhteydessä kiusatuksi joutumiseen, kun käyttäytymisen ongelmat on huomioitu, ja muuntaako opettajalta saatu tunnetuki kiusatuksi joutumisen kokemuksia oppilailla, joilla on ADHD-oireilua tai käyttäytymisen ongelmia.
Tutkimusaineistona oli Interlearn-huippututkimusyksikön tutkimushankkeen kysely, joka oli kerätty keväällä 2023. Tutkimukseen osallistui yhteensä 718 kolmas- ja neljäsluokkalaista oppilasta neljästä eri kunnasta. Käytimme analyysimenetelminä Pearsonin korrelaatiokerrointa ja hierarkkista lineaarista regressioanalyysia.
Tuloksista kävi ilmi, että ADHD-oireilulla, käyttäytymisen ongelmilla ja opettajan tunnetuella oli yhteys kiusatuksi joutumiseen. ADHD-oireilu tai opettajan tunnetuki eivät kuitenkaan olleet enää yhteydessä kiusatuksi joutumiseen, kun käyttäytymisen ongelmat oli huomioitu, ja vain käyttäytymisen ongelmilla säilyi itsenäinen yhteys kiusaamiseen. Tulosten perusteella pelkkä ADHD-oireilu ei siis altista yhtä voimakkaasti kiusaamiselle kuin päällekkäistyneenä käyttäytymisen ongelmien kanssa. Opettajan tunnetuki ei muuntanut kiusatuksi joutumisen kokemusta oppilailla, jolla on ADHD-oireilua tai käyttäytymisen ongelmia.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29041]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Ohjausvuorovaikutuksen ja oppilaiden ulos- ja sisäänpäin suuntautuvien ongelmien väliset yhteydet 6.luokalla
Rantanen, Marjanna (2018)Tutkielmassa selvitettiin ohjausvuorovaikutuksen (tunnetuki, ryhmän organisointi, ohjauksellinen tuki) laatua mittaavan Classroom Assessment Scoring System -Secondary – arviointimenetelmän (CLASS–S) toimivuutta suomalaisessa ... -
Varhaisen kielen kehityksen yhteydet lapsen myöhempiin sosiaalisiin taitoihin ja käyttäytymisen ongelmiin
Hanka, Johanna (2017)Tutkimuksen tehtävänä oli selvittää, onko lapsen varhaisella kommunikaation ja kielen kehityksellä yhteyttä lapsen myöhempiin sosiaalisiin taitoihin ja käyttäytymisessä ilmeneviin ongelmiin. Lisäksi tutkittiin, mitkä ... -
Oppilaan sukupuolen, luokka-tason, käyttäytymisen ja opettajan antaman kehuvan palautteen yhteys oppilaan oikeudenmukaisuuden kokemukseen
Nyholm, Anna-Mari (2019)Tässä tutkimuksessa selvitettiin, ovatko oppilaan sukupuoli, luokka-aste, käyttäytyminen ja opettajan antama kehuva palaute yhteydessä oppilaan oikeudenmukaisuuden kokemukseen. Tutkimusaineistona käytettiin ProKoulu-hankkeessa ... -
Oppilaan toverisuosion, sosiaalisten taitojen ja käyttäytymisen yhteys oppilaan ja opettajan väliseen suhteeseen
Huikari, Elli (2013)TIIVISTELMÄ Huikari, E. 2013. Oppilaan toverisuosion, sosiaalisten taitojen ja käyttäytymisen yhteys oppilaan ja opettajan väliseen suhteeseen. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu-tutkielma. ... -
Koulutaitojen, sisäänpäin ja ulospäin suuntautuvien ongelmien yhteydet oppilaan sosiaaliseen asemaan kuudennella luokalla : päällekkäistyvätkö ongelmat?
Sistonen, Vesa (2014)Tutkimuksessa tarkasteltiin koulutaitojen ongelmien, sisäänpäin suuntautuvien ongelmien ja ulospäin suuntautuvien ongelmien yhteyttä oppilaan sosiaaliseen asemaan varhaisnuoruudessa. Lisäksi tarkasteltiin, päällekkäistyvätkö ...