Oppilaan sukupuolen, luokka-tason, käyttäytymisen ja opettajan antaman kehuvan palautteen yhteys oppilaan oikeudenmukaisuuden kokemukseen
Tässä tutkimuksessa selvitettiin, ovatko oppilaan sukupuoli, luokka-aste, käyttäytyminen ja opettajan antama kehuva palaute yhteydessä oppilaan oikeudenmukaisuuden kokemukseen.
Tutkimusaineistona käytettiin ProKoulu-hankkeessa vuosina 2013-2014 kerätty aineistoa, jossa 3.--6.-luokkalaiset oppilaat arvioivat omaa käyttäytymistään, koulun sääntöjen ja opettajan osoittaman kohtelun oikeudenmukaisuutta sekä opettajan antamaa kehuvaa palautetta. Aineisto analysoitiin määrällisesti yksi- ja kaksisuuntaisella varianssianalyysillä.
Tulokset vahvistivat aiemmissa tutkimuksissa havaitun yhteyden
sukupuolen sekä luokkatason ja oikeudenmukaisuuden kokemuksen välillä. Tämän lisäksi huomattiin, että käytöshäiriöiset ja ilman kehuvaa palautetta jäävät oppilaat kokivat kohtelunsa epäoikeudenmukaisemmaksi kuin eikäytöshäiriöiset ja kehuvaa palautetta saavat oppilaat. Sukupuolella ja käyttäytymisellä ei havaittu yhdysvaikutusta oikeudenmukaisuuden kokemukseen, sukupuolen ja kehuvan palautteen yhdysvaikutus oli tilastollisesti merkitsevä mutta vaikutukseltaan pieni.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että opettajan kehuvan
palautteen lisääminen sopii yleisen tuen tukimuodoksi silloin, kun oppilaan oikeudenmukaisuuden kokemusta halutaan parantaa. Syitä oppilaiden vaihtelevien oikeudenmukaisuuden kokemusten taustalla on syytä selvittää tarkemmin laadullisella jatkotutkimuksella.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29739]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Oppilaan toverisuosion, sosiaalisten taitojen ja käyttäytymisen yhteys oppilaan ja opettajan väliseen suhteeseen
Huikari, Elli (2013)TIIVISTELMÄ Huikari, E. 2013. Oppilaan toverisuosion, sosiaalisten taitojen ja käyttäytymisen yhteys oppilaan ja opettajan väliseen suhteeseen. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu-tutkielma. ... -
Esi- ja alkuopetuksen opettajien käyttämät menetelmät oppilaiden ei-toivotun käyttäytymisen vähentämiseksi
Känsäkangas, Maria (2004) -
Myönteinen käyttäytymisen tuki vuorovaikutuksellisena ilmiönä
Koponen, Liisa (2024)Myönteinen käyttäytymisen tuki on koko kouluun ja sen toimintakulttuuriin suunnattu interventio, jonka mukaan häiriökäyttäytymistä pystytään vähentämään selkeiden käyttäytymisodotusten, positiivisesti ilmaistujen sääntöjen ... -
Luokanopettajien kokemuksia ja käsityksiä käytöspassista käyttäytymisen ohjaamisen sekä oppilaan arvioinnin välineenä
Mäkelä, Tarja; Pesola, Kristiina (2005) -
Aggressiivisen käyttäytymisen kohtaaminen opettajan työssä
Hakala, Hanna (2013)Hakala, Hanna. AGGRESSIIVISEN KÄYTTÄYTYMISEN KOHTAAMINEN OPETTAJAN TYÖSSÄ Erityispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitos, 2013. 78 sivua. Julkaisematon. Tutkimuksen tarkoituksena ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.