Oppilaan toverisuosion, sosiaalisten taitojen ja käyttäytymisen yhteys oppilaan ja opettajan väliseen suhteeseen
TIIVISTELMÄ
Huikari, E. 2013. Oppilaan toverisuosion, sosiaalisten taitojen ja käyttäytymisen yhteys oppilaan ja opettajan väliseen suhteeseen. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu-tutkielma. 50 sivua.
Tutkielmassa selvitettiin oppilaan toverisuosion yhteyttä oppilaan ja opettajan väliseen suhteeseen sekä oppilaan sosiaalisiin taitoihin ja käyttäytymiseen (käyttäytymisen ongelmat, tunne-elämän ongelmat, ikätoverisuhteiden ongelmat ja tarkkaavaisuuden ongelmat). Yhteyksiä tarkasteltiin sekä korrelaatioanalyysein että opettaja-oppilassuhteen lämpimyyden ja toisaalta ristiriitojen perusteella muodostettujen alaryhmien vertailujen avulla. Analyysit toteutettiin 445 oppilasta (tyttöjä 193 ja poikia 252) käsittävässä osa-aineistossa, joka on osa Alkuportaat- seurantatutkimuksen keväällä 2011 kerättyä 4. luokan aineistoa.
Tulokset osoittivat, että ikätovereiden taholta tuleva torjunta oli tilastollisesti merkitsevästi yhteydessä opettaja-oppilassuhteen ristiriitoihin. Opettaja-oppilassuhteen ristiriitojen perusteella jaoteltujen alaryhmien välillä havaittiin tilastollisesti merkitseviä eroja ikätovereiden torjunnassa, käyttäytymisen ongelmissa, tunne-elämän ongelmissa, ikätoverisuhteiden ongelmissa ja tarkkaavaisuuden ongelmissa. Opettaja-oppilassuhteen lämpimyyden perusteella muodostetut alaryhmät erosivat myöskin opettajan arvioimien sosiaalisten taitojen ja käyttäytymisen suhteen, mutta eivät toverisuosion ja torjunnan suhteen. Tulosten pohjalta voidaan todeta, että lapsen ihmissuhteet koulussa ovat vuorovaikutuksessa keskenään ja vaikuttavat toinen toisiinsa. Lisäksi lapsen sosiaaliset taidot ja käyttäytyminen näyttäisivät olevan yhteydessä lapsen niin koulutoveri- kuin opettajasuhteiden laatuun.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29531]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Häiritsevän käyttäytymisen yhteys oppilaan sosiaalisiin suhteisiin 5. ja 6. luokalla
Vauhkonen, Eveliina (2020)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin häiritsevän käyttäytymisen, sukupuolen sekä vanhempien koulutyölle antaman tuen yhteyttä oppilaan vertaissuhteisiin ja opettaja-oppilassuhteisiin, sekä niissä tapahtuviin muutoksiin 5. ... -
Oppilaan toverisuosion, prososiaalisuuden ja käyttäytymisen yhteys opettaja-oppilassuhteeseen
Kinnunen, Kerttu (2017)Tutkielmassa selvitettiin, miten oppilaan toverisuosio, prososiaalisuus ja käyttäytyminen ovat yhteydessä opettaja-oppilassuhteen lämpimyyteen ja ristiriitaisuuteen 6. luokalla. Lisäksi tarkasteltiin sukupuolen yhteyttä ... -
Luokanopettajien kokemuksia hyvästä vuorovaikutuksesta opettajan ja oppilaan välillä
Kanerva, Sanna (2022)Tämän kasvatustieteen pro gradu -tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella opettajien kokemuksia opettajan ja oppilaan välisestä hyvästä vuorovaikutuksesta. Tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia luokanopettajilla ... -
Opettajan ja oppilaan vuorovaikutuksen suhde oppilaan kouluhyvinvointiin
Bartusch, Alexandra (2019)Suomalaiset oppilaat menestyvät kansainvälisesti hyvin koulussa. Siitä huolimatta useat tutkimukset osoittavat, että oppilaat viihtyvät huonosti koulussa. Oppilaiden hyvinvointia koulussa on tutkittu vähän sosiaalisten ... -
Opettajan ja oppilaan välisen suhteen yhteys oppilaan kouluun sitoutumisessa
Muhonen, Heli; Rajalahti, Annukka (2014)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.