dc.contributor.advisor | Mäntylä, Katja | |
dc.contributor.author | Rautio, Isa | |
dc.date.accessioned | 2024-05-15T07:11:45Z | |
dc.date.available | 2024-05-15T07:11:45Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94834 | |
dc.description.abstract | Perusopetuksen opetussuunnitelman (POPS, 2014) mukaan opetuksen lähtökohtana tulisi olla oppimisen mahdollistaminen monipuolisesti muun muassa toiminnallisin keinoin. Kirjallisuuden mukaan toiminnallinen opetus käsittää laajan joukon opetusmenetelmiä, joissa oppijan aktiivinen osallisuus sekä vuorovaikutus tämän ja ympäristön kanssa nähdään merkittävinä oppimiseen vaikuttavina tekijöinä. Toisaalta eteenkin osa suomalaisesta kirjallisuudesta määrittelee toiminnallisen opetuksen sisältävän fyysistä aktiivisuutta, joskus ohittaen oppijan osallisuuden tärkeyden. (ks. esim. Leskinen, Jaakkola & Norrena, 2016.) Koska POPS (2014) ei varsinaisesti tarjoa toiminnalliselle opetukselle määritelmää, mutta vaatii toiminnallisten menetelmien käyttöä opetuksessa, opettajien tulkintoja toiminnallisesta englannin kielenopetuksesta tarvitaan.
Tämän tutkimuksen tavoitteena olikin selvittää opettajien näkemyksiä toiminnallisesta englannin kielenopetuksesta suomalaisissa yläkouluissa. Tutkimukseen osallistui yhteensä 27 opettajaa, joista 26 vastasi kyselylomakkeeseen, yksi osallistui haastatteluun ja yksi osallistui molempiin menetelmiin. Aineistonkeruu suoritettiin sähköisesti tammi–helmikuussa 2024. Tutkimuksen tulosten mukaan yläkoulujen englannin kielenopettajat määrittelevät toiminnallisen kieltenopetuksen monella tavalla, kun osa mieltää fyysisen aktiivisuuden vahvasti osaksi menetelmää (ks. esim. Leskinen, Jaakkola & Norrena, 2016), ja toiset keskittyvät oppijan aktiiviseen rooliin. (ks. esim. van Lier, 2007.) Tämä tulos osoittaakin, että toiminnallinen opetus tulisi määritellä tarkemmin POPS:ssa (2014.)
Tutkimuksen osallistujat myös raportoivat käyttävänsä toiminnallisia menetelmiä osana opetustaan säännöllisesti ja uskoivat niiden mahdollistavan oppimisen laajalle joukolle oppijoita. Oppimisen mahdollistamisen lisäksi hyötyinä nähtiin esimerkiksi oppimisen hauskuus ja yhdessä tekeminen. Haasteina ja rajoituksina sen sijaan kerrottiin olevan muun muassa oppilaiden levottomuus ja vaikea käytös sekä ajan- ja tilojenpuute. Niistä huolimatta opettajat suhtautuivat varsin positiivisesti toiminnalliseen englannin kielenopetukseen. Tulokset osoittavat, että toiminnalliseen opetukseen tulisi tarjota opettajille enemmän lisäkoulutusta ja -materiaaleja jo opettajakoulutuksesta lähtien. Tämä tutkimus tarjoaa myös hyödyllisiä havaintoja jatkotutkimuksia varten. | fi |
dc.format.extent | 76 | |
dc.language.iso | eng | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | action-based teaching | |
dc.subject.other | learner agency | |
dc.subject.other | lower secondary school | |
dc.title | Teachers’ perceptions on action-based teaching in EFL classrooms in Finnish lower secondary schools | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202405153605 | |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Language and Communication Studies | en |
dc.contributor.laitos | Kieli- ja viestintätieteiden laitos | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | englannin kieli | |
dc.subject.yso | opetus | |
dc.subject.yso | yläkoulu | |
dc.subject.yso | kieltenopettajat | |
dc.subject.yso | English language | |
dc.subject.yso | teaching and instruction | |
dc.subject.yso | upper comprehensive school | |
dc.subject.yso | language teachers | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |