Suvereenit ja passiiviset oppijat järjestöissä : kyselytutkimus nuorten harrastustoiminnan oppimiskokemuksista ja yhteyksistä koulumenestykseen
Authors
Date
2024Copyright
© The Author(s)
Tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella 15–18-vuotiaiden nuorten oppimista harrastus- ja järjestötoiminnan kontekstissa. Tutkimustehtävänä oli selvittää nuorten harrastus- ja yhdistystoiminnassa oppimia taitoja ja ominaisuuksia sekä sitä, kasautuvatko harrastus- ja yhdistystoiminnassa saadut oppimiskokemukset opintomenestyksen mukaan.
Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena, ja aineistona käytettiin maaliskuussa 2021 sähköisesti kerättyä Talous ja nuoret TAT:n Tulevaisuusraporttikyselyä. Kyselyyn vastasi lähes 15 000 nuorta ympäri Suomen. Vastaukset ryhmiteltiin K-keskiarvo (K-Means) ryhmittelyanalyysilla. Yksisuuntaisella varianssianalyysilla (ANOVA) selvitettiin, olivatko ryhmien keskiarvot erisuuruisia koetun koulumenestyksen suhteen.
Merkittävimmät nuorten harrastus- ja yhdistystoiminnasta saadut opit olivat onnistumisen kokemukset, uusi tieto sekä uudet kaverit. Vastaajat muodostivat viisi klusteria, jotka nimettiin rivipelaajiksi, suorittajiksi, passiivisiksi, hengailijoiksi sekä suvereeneiksi harrastus- ja yhdistystoiminnassa oppijoiksi. Selvästi passiivisille järjestöoppijoille heikompi opintomenestys oli keskimääräistä yleisempää, kun suvereenit oppijat ja rivipelaajat menestyivät opinnoissa parhaiten. Tutkimus osoittaa, että järjestöissä toimiminen ja harrastustoiminta tuottavat osaamista, joka kasautuu opinnoissa menestyville nuorille. Nonformaaleissa ympäristöissä kerrytetyn osaamisen tunnistaminen myös formaaleissa oppimisympäristöissä olisi ensiarvoisen tärkeää.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Konsolipelaamisen määrän yhteydet nuorten kokemaan unen riittävyyteen ja koulumenestykseen
Hytönen, Maija-Leena; Matsi, Linnea (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka nuorten konsolipelaamisen määrät kehittyvät 6., 7. ja 9. luokkien välillä. Lisäksi tarkasteltiin, onko konsolipelaamisen määrällä yhteyttä siihen, että nuorten unen ... -
Liikunnan yhteys koulumenestykseen
Heikkilä, Miisa (2024)Tämän tutkielman tarkoituksena on kuvata liikunnan ja koulumenestyksen välistä yhteyttä ja siihen yhteydessä olevia tekijöitä. Viime vuosina suomalaisten lasten ja nuorten liikkuminen on vähentynyt sekä koulumenestys ... -
Sähköisiltä aalloilta unen eheyttäville laineille : tutkimus suomalaisten yhdeksäsluokkalaisten nuorten elektronisen median käytöstä, nukkumisesta ja itsetunnosta sekä näiden välisistä yhteyksistä
Männikkö, Leena (2010)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin suomalaisten nuorten nukkumistottumuksia, univaikeuksia ja uneliaisuutta, elektronisen median käyttöä sekä yleistä ja akateemista itsetuntoa. Tarkoituksena oli selvittää elektronisen median ... -
Urheiluyläkoulukokeiluun ja normaaliin perusopetukseen osallistuvien seitsemäsluokkalaisten nuorten fyysinen aktiivisuus ja sen yhteys koulumenestykseen
Kiihamäki, Pontus; Riikilä, Markus (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää kuinka fyysisesti aktiivisia suomalaiset seitsemäsluokkalaiset nuoret ovat ja kuinka fyysinen aktiivisuus on yhteydessä heidän koulumenestykseensä. Tutkimuksessa oli mukana 370 ... -
Äidin huolet siirtymässä alakoulusta yläkouluun : yhteydet nuoren autonomian tukemiseen ja koulumenestykseen
Mustonen, Leena (2018)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin, minkälaisia yhteyksiä äidin taholta saadun autonomian tuen, äidin koulunkäyntiin liittyvien huolten sekä nuoren koulumenestyksen välillä on siirtymässä alakoulusta yläkouluun. Tavoitteena ...