Äidin huolet siirtymässä alakoulusta yläkouluun : yhteydet nuoren autonomian tukemiseen ja koulumenestykseen
Tekijät
Päivämäärä
2018Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin, minkälaisia yhteyksiä äidin taholta saadun autonomian tuen,
äidin koulunkäyntiin liittyvien huolten sekä nuoren koulumenestyksen välillä on siirtymässä
alakoulusta yläkouluun. Tavoitteena oli selvittää, missä määrin äidin huolet selittävät nuoren
koulumenestystä suoraan sekä autonomian tukemisen kautta. Vastavuoroisesti pyrittiin
selittämään, missä määrin nuoren koulumenestys selittää äidin myöhempää autonomian
tukemista joko suoraan tai äidin huolten kautta. Tutkimus on osa syksyllä 2013 käynnistynyttä
TIKAPUU- Alakoulusta yläkouluun –tutkimushanketta. Tutkimuksen otos rajattiin äiteihin, jotka
olivat vastanneet kyselyyn nuoren ollessa 6. ja 7. luokalla (N=585). Äidit arvioivat autonomian
tukemista kotitehtävätilanteissa sekä koulunkäyntiin liittyviä huolia 6. luokan syksyllä ja 7.
luokan syksyllä. Nuoren koulumenestystä arvioitiin kaikkien arvosanojen keskiarvolla. Äidin
koulunkäyntiin liittyvät huolet ennustivat nuoren koulumenestystä sekä suoraan että äidin
autonomian tuen kautta. Mitä enemmän huolia äidillä oli koulunkäyntiin liittyen 6. luokalla, sitä
vähemmän hän tarjosi autonomian tukea kotitehtävätilanteissa 7. luokalla. Vähäinen autonomian
tuki taas ennusti heikompaa koulumenestystä. Nuoren aiemman koulumenestyksen todettiin
ennustavan äidin taholta saatua autonomian tukea koulunkäyntiä koskevien huolten kautta. Mitä
heikommin nuori pärjäsi koulussa 6. luokalla, sitä enemmän äidillä oli huolia 7. luokan syksyllä,
mikä johti vähäiseen autonomian tukemiseen. Tutkimus osoittaa, että vanhemman huolilla ja
kotitehtäväkäytänteillä on merkitystä myös yläkoulussa, jossa korostetaan nuoren itsenäisempää
otetta koulutyöhön. Tulokset haastavat vanhempia kiinnittämään huomiota tunteisiinsa ja
toimiinsa sekä pohtimaan, miten he voivat edistää onnistunutta siirtymää yläkouluun.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Fyysisen aktiivisuuden, seuraharrastuneisuuden, ruutuajan ja painoindeksin yhteydet unen kestoon nuorilla siirtymässä alakoulusta yläkouluun
Rantalainen, Venla (2021)Tutkielman tarkoituksena oli selvittää 6.- ja 7.-luokkalaisten nuorten fyysisen aktiivisuuden, seuraharrastuneisuuden, ruutuajan ja painoindeksin yhteyksiä unen kokonaiskestoon. Tutkimuksessa selvitettiin, miten unen kesto, ... -
Äitien antaman tuen merkitys nuorten ongelmakäyttäytymiselle alakoulusta yläkouluun siirryttäessä
Ylinen, Karoliina; Aunola, Kaisa; Metsäpelto, Riitta-Leena; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Kiuru, Noona (Niilo Mäki Instituutti, 2016)Tutkimuksessa selvitettiin äitien antaman tuen yhteyttä nuorten sisään- ja ulospäinsuuntautuvaan ongelmakäyttäytymiseen alakoulusta yläkouluun siirryttäessä. Äitien antaman tuen osa-alueina tarkasteltiin äitien nuorelleen ... -
Äitien antaman tuen merkitys nuorten ongelmakäyttäytymiselle alakoulusta yläkouluun siirryttäessä
Ylinen, Karoliina; Aunola, Kaisa; Metsäpelto, Riitta-Leena; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Kiuru, Noona (Niilo Mäki Instituutti, 2016)Tutkimuksessa selvitettiin äitien antaman tuen yhteyttä nuorten sisään- ja ulospäinsuuntautuvaan ongelmakäyttäytymiseen alakoulusta yläkouluun siirryttäessä. Äitien antaman tuen osa-alueina tarkasteltiin äitien nuorelleen ... -
Konsolipelaamisen määrän yhteydet nuorten kokemaan unen riittävyyteen ja koulumenestykseen
Hytönen, Maija-Leena; Matsi, Linnea (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, kuinka nuorten konsolipelaamisen määrät kehittyvät 6., 7. ja 9. luokkien välillä. Lisäksi tarkasteltiin, onko konsolipelaamisen määrällä yhteyttä siihen, että nuorten unen ... -
Siirtymä alakoulusta yläkouluun oppilaan kokemana : kokemusten, sukupuolen ja koulumenestyksen yhteys erityisopetusstatukseen
Hiekkanen, Rosa (2016)Nuorten syrjäytymisestä on viime vuosina oltu huolissaan. Pahimmillaan siirtymä alakoulusta yläkouluun toimii syrjäytymiseen johtavana kuiluna koulutuspolulla. Herkkään siirtymäaikaan liittyvät riskitekijät olisi tärkeää ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.