Liikunnan yhteys koulumenestykseen
Tekijät
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän tutkielman tarkoituksena on kuvata liikunnan ja koulumenestyksen välistä yhteyttä ja siihen yhteydessä olevia tekijöitä. Viime vuosina suomalaisten lasten ja nuorten liikkuminen on vähentynyt sekä koulumenestys heikentynyt PISA-tuloksien perusteella, minkä vuoksi on tärkeää olla tietoinen liikunnan ja koulumenestyksen välisestä suhteesta sekä siitä, voiko liikunnan avulla edistää lasten ja nuorten koulumenestystä.
Tutkielmassa liikunnan ja koulumenestyksen välistä yhteyttä käsitellään erilaisten vaikutusmekanismien, kuten aivojen toiminnan ja rakenteen, motoristen taitojen sekä fyysisen kunnon kautta. Lisäksi yhteyttä tarkastellaan koulupäivän aikaisen liikunnan sekä vapaa-ajan liikunnan näkökulmasta. Liikunnan ja koulumenestyksen välisessä yhteydessä huomioidaan myös välittävien tekijöiden vaikutus. Välittävät tekijät tarkoittavat sitä, ettei liikunta vaikuta oppimistuloksiin suoraan, vaan sen vaikutus välittyy jonkin toisen tekijän kautta. Tässä kandityössä käsiteltävät välittävät tekijät ovat vuorovaikutus ja sosiaaliset taidot, itsetunto, kouluviihtyvyys, lihavuus, kouluruokailu ja uni.
Tutkielman perusteella liikunnan ja koulumenestyksen välillä on olemassa yhteys. Kun yhteyttä tarkasteltiin eri osa-alueiden kautta, hyvä fyysinen kunto, etenkin kestävyyskunto oli yhteydessä koulumenestykseen ja se vaikutti myönteisesti toiminnanohjaukseen. Motoristen taitojen havaittiin olevan keskeinen tekijä oppimisprosessissa ja haasteet tällä osa-alueella olivat yhteydessä oppimisvaikeuksiin sekä heikompaan koulumenestykseen. Koulupäivän aikaisen liikunnan yhteyttä koulumenestykseen voitiin pitää myös positiivisena. Yhteys ei ollut kaikilla osa-alueilla kuitenkaan yhtä selkeä. Erityisesti oppituntien aikaiset tauot ja opetukseen integroitu liikunta olivat yhteydessä hyviin oppimistuloksiin. Vapaa-ajan liikunnalla oli myös useiden tutkimuksien mukaan myönteinen yhteys koulumenestykseen. Välittävistä tekijöistä sosiaalista vuorovaikutusta pidettiin keskeisenä tekijänä, jonka kautta liikunnan hyödyt välittyivät oppimiseen. Itsetunto oli myös potentiaalinen välittävä tekijä liikunnan ja koulumenestyksen välisessä yhteydessä. Lisäksi kouluviihtyvyys, lihavuus, kouluruokailu sekä uni mahdollisesti välittävät liikunnan ja koulumenestyksen välistä yhteyttä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5327]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Yläkoululaisten tyttöjen ja poikien kunnon ja liikuntataitojen yhteydet koulumenestykseen, koululiikuntaan suhtautumiseen ja urheiluseurajäsenyyteen
Kaartokallio, Lauri (2013)TIIVISTELMÄ Lauri Kaartokallio. 2013. Yläkoululaisten tyttöjen ja poikien kunnon ja liikuntataitojen yh-teydet koulumenestykseen, koululiikuntaan suhtautumiseen ja urheiluseurajäsenyyteen. Jy-väskylän yliopisto. ... -
Fyysisen aktiivisuuden, fyysisen kunnon ja motoristen taitojen yhteys koulumenestykseen 9.-luokkalaisilla
Mäkäläinen, Sakari; Nurminen, Janne (2016)Mäkäläinen, S. & Nurminen, J. 2016. Fyysisen aktiivisuuden, fyysisen kunnon ja motoristen taitojen yhteys koulumenestykseen 9.-luokkalaisilla. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, Liikuntapedagogiikan pro gradu ... -
Kestävyyskunnon yhteys oppimiseen lapsilla ja nuorilla
Niskanen, Jenna (2023)Tämän kirjallisuuskatsauksen tavoitteena oli selvittää kestävyyskunnon yhteyttä oppimiseen peruskouluikäisillä lapsilla ja nuorilla. Viime vuosina peruskoululaisten kestävyyskunto on laskenut, fyysisen aktiivisuuden määrä ... -
How physical activity, fitness, and motor skills contribute to math performance : Working memory as a mediating factor
Syväoja, Heidi J.; Kankaanpää, Anna; Hakonen, Harto; Inkinen, Virpi; Kulmala, Janne; Joensuu, Laura; Räsänen, Pekka; Hillman, Charles H.; Tammelin, Tuija H. (Wiley, 2021)Purpose The purpose of this study was to examine whether physical activity, fitness and motor skills have indirect association with math performance via cognitive outcomes and if so, through which aspects of cognition? ... -
LIITU 2018 -tutkimus : liikunnan merkitysten kirjo on kaventunut
Kokko, Sami; Martin, Leena; Villberg, Jari; Blomqvist, Minna; Mononen, Kaisu; Koski, Pasi; Hirvensalo, Mirja; Lyyra, Nelli; Välimaa, Raili; Polet, Juho; Laukkanen, Arto; Lintunen, Taru; Palomäki, Sanna; Rintala, Pauli; Asunta, Piritta; Ng, Kwok; Hentunen, Johanna; Laakso, Nina; Huotari, Katja; Elorinne, Marjorit; Paakkari, Leena; Ojala, Kristiina; Tynjälä, Jorma (Liikuntatieteellinen seura, 2019)Hieman reilu kolmasosa suomalaislapsista ja -nuorista liikkui suosituksen mukaan – toimintarajoitteita kokevista joka neljäs. Lasten ja nuorten liikunnalle antamien merkitysten kirjo oli kaventunut ja esteet vahvistuneet, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.