Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorSalmi, Lotta
dc.date.accessioned2024-05-08T06:28:50Z
dc.date.available2024-05-08T06:28:50Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94731
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena on tarkastella 15–18-vuotiaiden nuorten oppimista harrastus- ja järjestötoiminnan kontekstissa. Tutkimustehtävänä oli selvittää nuorten harrastus- ja yhdistystoiminnassa oppimia taitoja ja ominaisuuksia sekä sitä, kasautuvatko harrastus- ja yhdistystoiminnassa saadut oppimiskokemukset opintomenestyksen mukaan. Tutkimus toteutettiin määrällisenä tutkimuksena, ja aineistona käytettiin maaliskuussa 2021 sähköisesti kerättyä Talous ja nuoret TAT:n Tulevaisuusraporttikyselyä. Kyselyyn vastasi lähes 15 000 nuorta ympäri Suomen. Vastaukset ryhmiteltiin K-keskiarvo (K-Means) ryhmittelyanalyysilla. Yksisuuntaisella varianssianalyysilla (ANOVA) selvitettiin, olivatko ryhmien keskiarvot erisuuruisia koetun koulumenestyksen suhteen. Merkittävimmät nuorten harrastus- ja yhdistystoiminnasta saadut opit olivat onnistumisen kokemukset, uusi tieto sekä uudet kaverit. Vastaajat muodostivat viisi klusteria, jotka nimettiin rivipelaajiksi, suorittajiksi, passiivisiksi, hengailijoiksi sekä suvereeneiksi harrastus- ja yhdistystoiminnassa oppijoiksi. Selvästi passiivisille järjestöoppijoille heikompi opintomenestys oli keskimääräistä yleisempää, kun suvereenit oppijat ja rivipelaajat menestyivät opinnoissa parhaiten. Tutkimus osoittaa, että järjestöissä toimiminen ja harrastustoiminta tuottavat osaamista, joka kasautuu opinnoissa menestyville nuorille. Nonformaaleissa ympäristöissä kerrytetyn osaamisen tunnistaminen myös formaaleissa oppimisympäristöissä olisi ensiarvoisen tärkeää.fi
dc.format.extent35
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.othernonformaali oppiminen
dc.titleSuvereenit ja passiiviset oppijat järjestöissä : kyselytutkimus nuorten harrastustoiminnan oppimiskokemuksista ja yhteyksistä koulumenestykseen
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202405083508
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineOhjausalan maisteriohjelmafi
dc.contributor.oppiaineMaster’s Degree Programme in Guidance and Counsellingen
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.contributor.oppiainekoodi1031
dc.subject.ysonuoret
dc.subject.ysoopintomenestys
dc.subject.ysoosallisuus
dc.subject.ysojärjestötoiminta
dc.subject.ysoharrastukset
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright