Sähköisiltä aalloilta unen eheyttäville laineille : tutkimus suomalaisten yhdeksäsluokkalaisten nuorten elektronisen median käytöstä, nukkumisesta ja itsetunnosta sekä näiden välisistä yhteyksistä
Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin suomalaisten nuorten nukkumistottumuksia, univaikeuksia ja uneliaisuutta, elektronisen median käyttöä sekä yleistä ja akateemista itsetuntoa. Tarkoituksena oli selvittää elektronisen median käytön yhteyksiä nukkumistottumuksiin, univaikeuksiin ja uneliaisuuteen sekä yleiseen ja akateemiseen itsetuntoon ja toisaalta nukkumisen yhteyksiä yleiseen ja akateemiseen itsetuntoon. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin välittävätkö nukkumistottumukset, univaikeudet ja uneliaisuus elektronisen median käytön yhteyttä yleiseen ja akateemiseen itsetuntoon. Aineistona käytettiin WHO-koululaistutkimuksen vuoden 2006 otosta suomenkielisessä perusopetuksessa olevista suomalaisista yhdeksäsluokkalaisista nuorista (N = 1670). Aineistoa analysoitiin jakaumatietojen, riippumattomien otosten t-testin, monimuuttujaisen varianssianalyysin ja hierarkkisen regressioanalyysin keinoin.
Tulosten perusteella suurin osa yhdeksäsluokkalaisista ei nuku kouluviikolla tarpeeksi. Nukkumaanmenoaikojen ja unen määrän vertailut koulupäivien ja viikonloppujen välillä osoittivat nukkumisen olevan myös varsin epäsäännöllistä. Uneliaisuus oli hyvin tavallista ja univaikeuksiakin esiintyi melko paljon. Nuoret viihtyivät erilaisten sähköisten medioiden parissa keskimäärin neljä tuntia päivässä – pojat pelasivat enemmän ja katsoivat enemmän televisiota kuin tytöt, mutta muuhun kuin pelitarkoituksiin tietokonetta käytettiin sukupuolten kesken yhtä paljon. Elektronisen median osa-alueista tietokoneen muu kuin pelikäyttö olikin selvimmin yhteydessä nuorten huonompaan nukkumiseen sekä heikompaan yleiseen ja akateemiseen itsetuntoon. Toisaalta lyhyillä yöunilla ja huonommalla unen laadulla sekä uneliaisuudella oli myös yhteys nuorten yleisen ja akateemisen itsetunnon laskuun. Tulosten perusteella nukkumistottumukset, univaikeudet ja uneliaisuus saattavatkin välittää elektronisen median vaikutuksia nuorten yleiseen ja akateemiseen itsetuntoon.
Tutkimus antaa arvokasta tietoa siitä, miten suomalaisten nuorten elektronisen median käyttö ja nukkuminen ovat yhteydessä toisiinsa ja – sekä yhdessä että erikseen – nuorten yleiseen ja akateemiseen itsetuntoon. Koska terveen itsetunnon voidaan ajatella olevan yksi yleisen hyvinvoinnin kulmakivistä, elektronisen median käyttöä rajoittamalla ja nukkumistottumuksia parantamalla voitaisiin ehkä vaikuttaa positiivisesti myös suomalaisten nuorten yleiseen hyvinvointiin.
...
Alternative title
Tutkimus suomalaisten yhdeksäsluokkalaisten nuorten elektronisen median käytöstä, nukkumisesta ja itsetunnosta sekä näiden välisistä yhteyksistäKeywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29495]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Elektronisen median käytön yhteys nuorten uneen ja väsymykseen : WHO-Koululaistutkimuksen tuloksia vuodelta 2014
Lehtola, Liinu (2022)Nuorten keskuudessa elektronisen median käyttö on lisääntynyt ja unen määrä vähentynyt. Unen ja elektronisen median käytön välistä yhteyttä tarkastelevien tutkimusten mukaan näiden välillä vallitsee negatiivinen yhteys. ... -
”Vähän rasittavaa ku random ihmiset laittavat sukupuolielimistään kuvia kun en halua niitä.” : yhdeksäsluokkalaisten kokemuksia sosiaalisen median seksuaalissävytteisistä sisällöistä
Jääskeläinen, Fanni (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella 9.-luokkalaisten nuorten kokemuksia sosiaalisessa mediassa esiintyvästä seksuaalissävytteisestä sisällöstä. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, vaikuttavatko seksuaalissävytteiset ... -
Suvereenit ja passiiviset oppijat järjestöissä : kyselytutkimus nuorten harrastustoiminnan oppimiskokemuksista ja yhteyksistä koulumenestykseen
Salmi, Lotta (2024)Tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella 15–18-vuotiaiden nuorten oppimista harrastus- ja järjestötoiminnan kontekstissa. Tutkimustehtävänä oli selvittää nuorten harrastus- ja yhdistystoiminnassa oppimia taitoja ja ... -
Terveyden lukutaidon yhteys nuorten digitaalisen median käyttöön : WHO-koululaistutkimuksen tuloksia 2014
Koivukoski, Henriikka (2020)Nuoret lähettävät ja saavat terveyteen liittyviä viestejä digitaalisen median välityksellä, jota he käyttävät päivittäin useita kertoja päivässä. Digitaalisen median käyttö jakaantuu tyypillisesti usealle eri laitteelle, ...