Show simple item record

dc.contributor.advisorPöysä, Sanni
dc.contributor.authorLehtinen, Melina
dc.date.accessioned2024-05-02T05:14:49Z
dc.date.available2024-05-02T05:14:49Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94613
dc.description.abstractTutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, missä määrin luokanopettajien työhön ylisitoutuminen, eli kyvyttömyys irrottautua työn velvollisuuksista ja jatkuva tarve hallita asioita, on yhteydessä työuupumukseen ja työstä palautumiseen. Sen lisäksi tutkittiin, missä määrin luokanopettajien työkokemus on yhteydessä työhön ylisitoutumiseen ja työuupumukseen. Tutkimusaineisto oli osa Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom -tutkimushanketta (TESSI; Lerkkanen & Pakarinen, 2016–2022). Tämän tutkimuksen aineistona tarkasteltiin opettajien työhön ylisitoutumista, työuupumusta ja työstä palautumista. Aineisto kerättiin 345 luokanopettajalta Webropol-kyselyllä keväällä 2022 ja analysoitiin lineaarisella regressio-analyysillä. Tulokset osoittivat, että työhönsä ylisitoutuneet opettajat kokivat enemmän uupumusasteista väsymystä, riittämättömyyttä ja kyynistyneisyyttä. Ylisitoutuneet opettajat kokivat myös vähäisempää psykologista irrottautumista, rentoutumista, taidonhallintaa ja kontrollia kuin ne opettajat, jotka eivät olleet ylisitoutuneita työhönsä. Tulosten mukaan työuransa alkuvaiheessa olevat opettajat olivat enemmän ylisitoutuneita työhönsä, mutta työkokemus ei ollut yhteydessä työuupumukseen. Tutkimus tuki aikaisempaa tutkimustietoa ylisitoutumisen yhteydestä työuupumukseen ja työstä palautumiseen sekä antoi uutta tietoa varsinkin luokanopettajien työhön ylisitoutumisesta. Tutkimus antoi viitteitä siihen, että ylisitoutumisella on rooli työuupumuksen ilmenemisessä ja palautumisen kokemuksissa, minkä takia on tärkeä tarkastella opettajien työhyvinvoinnin epätasapainoa ja ennaltaehkäistä ylisitoutumisen kehittymistä.fi
dc.format.extent52
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherylisitoutuminen
dc.titleLuokanopettajien työhön ylisitoutumisen yhteys työuupumukseen ja työstä palautumiseen
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202405023239
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysotyö
dc.subject.ysouupumus
dc.subject.ysopalautuminen
dc.subject.ysoluokanopettajat
dc.subject.ysotyöhyvinvointi
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright