Unen määrän ja laadun yhteys luokanopettajien työstä palautumiseen
Tekijät
Päivämäärä
2023Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia opettajien unen ja työstä palautumisen välistä yhteyttä. Unta tarkasteltiin erikseen unen määrän sekä unen laadun näkökulmasta. Palautumista puolestaan tutkittiin neljästä eri ulottuvuudesta, joita olivat psykologinen irrottautuminen, rentoutuminen, taidonhallinta ja kontrolli. Lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin palautumisen ja unen laadun välistä yhteyttä, kun työkokemus oli huomioitu. Tutkimuksessa on käytetty aineistoa, joka on osa Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom (TESSI) -tutkimushanketta. Aineisto kerättiin strukturoidun kyselylomakkeen avulla 154 keskisuomalaiselta luokanopettajalta vuosina 2017–2019. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin monimuuttujaista varianssianalyysia. Tulokset osoittivat, että unen määrä ja laatu olivat yhteydessä työstä palautumiseen. Vähäisemmän unen määrän osoitettiin olevan yhteydessä parempaan palautumiseen tarkasteltaessa palautumista summamuuttujana. Palautumisen ulottuvuuksien tarkastelu osoitti, että psykologinen irrottautuminen ja taidonhallinta olivat yhteydessä unen määrään. Parempi unen laatu puolestaan oli yhteydessä parempaan palautumiseen. Palautumisessa psykologinen irrottautuminen, rentoutuminen ja kontrolli olivat yhteydessä unen laatuun. Työ-kokemuksella ei löydetty tilastollista merkitsevyyttä unen laadun ja palautumi-sen väliseen yhteyteen. Tutkimus antoi uutta tietoa unen merkityksestä palautumiseen sekä palautumisen eri ulottuvuuksien luonteista ja merkityksestä osana opettajan työhyvinvointia.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28143]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Luokanopettajien keinoja työn tuunaamiseen ja työstä palautumiseen
Kupari, Henna; Savolainen, Miia (2023)Opettajan työstä uutisoidaan usein negatiiviseen sävyyn keskittyen koulumaailman ongelmiin. Opettajat eivät voi vaikuttaa kaikkiin asioihin työssään, mutta opettajien korkea autonomia mahdollistaa työn omatoimisen muokkauksen ... -
Toiminko sääntöjen tai arvojeni vastaisesti? : koulupsykologien kokemien eettisten dilemmojen ja niiden vatvomisen yhteys työstä palautumiseen
Jarkko, Anna-Kaisa; Kuitunen, Pirjo (2015)Tavoite: Tutkimuksemme tarkoituksena on selvittää, eroaako koulupsykologien viikonlopun aikainen työstä palautuminen heidän viikon aikana kokemiensa eettisten dilemmojen ja niiden vatvomisen suhteen. Menetelmät: ... -
Luokanopettajien tunnekokemukset ja niiden yhteys työn imuun
Mattila, Anniina (2020)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin, missä määrin luokanopettajat kokevat tilannekohtaisia tunteita ja työn imua. Lisäksi tutkittiin tunnekokemuksissa ilmenevää vaihtelua vuorokauden aikana sekä sitä, missä määrin opettajien ... -
Luokanopettajien kokema työn imu ja siihen yhteydessä olevat tekijät alkuopetuksessa
Linnavirta, Milla; Reijonen, Heini (2020)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, missä määrin luokanopettajat kokevat työn imua ensimmäisen luokan syksyllä, ja onko työkokemuksella tai luokkakoolla siihen yhteyttä. Lisäksi tutkittiin työyhteisöön liittyvien ... -
Luokanopettajien pystyvyysuskomusten yhteys työn imuun 3. luokalla
Annanolli, Jerita (2021)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää 3. luokan luokanopettajien pystyvyysuskomusten ja työn imun välistä yhteyttä. Lisäksi tarkasteltiin työkokemuksen ja sukupuolen yhteyttä opettajan kokemiin pystyvyysuskomuksiin ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.