Luokanopettajien työhön ylisitoutumisen yhteys työuupumukseen ja työstä palautumiseen
Tekijät
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, missä määrin luokanopettajien työhön ylisitoutuminen, eli kyvyttömyys irrottautua työn velvollisuuksista ja jatkuva tarve hallita asioita, on yhteydessä työuupumukseen ja työstä palautumiseen. Sen lisäksi tutkittiin, missä määrin luokanopettajien työkokemus on yhteydessä työhön ylisitoutumiseen ja työuupumukseen.
Tutkimusaineisto oli osa Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom -tutkimushanketta (TESSI; Lerkkanen & Pakarinen, 2016–2022). Tämän tutkimuksen aineistona tarkasteltiin opettajien työhön ylisitoutumista, työuupumusta ja työstä palautumista. Aineisto kerättiin 345 luokanopettajalta Webropol-kyselyllä keväällä 2022 ja analysoitiin lineaarisella regressio-analyysillä.
Tulokset osoittivat, että työhönsä ylisitoutuneet opettajat kokivat enemmän uupumusasteista väsymystä, riittämättömyyttä ja kyynistyneisyyttä. Ylisitoutuneet opettajat kokivat myös vähäisempää psykologista irrottautumista, rentoutumista, taidonhallintaa ja kontrollia kuin ne opettajat, jotka eivät olleet ylisitoutuneita työhönsä. Tulosten mukaan työuransa alkuvaiheessa olevat opettajat olivat enemmän ylisitoutuneita työhönsä, mutta työkokemus ei ollut yhteydessä työuupumukseen.
Tutkimus tuki aikaisempaa tutkimustietoa ylisitoutumisen yhteydestä työuupumukseen ja työstä palautumiseen sekä antoi uutta tietoa varsinkin luokanopettajien työhön ylisitoutumisesta. Tutkimus antoi viitteitä siihen, että ylisitoutumisella on rooli työuupumuksen ilmenemisessä ja palautumisen kokemuksissa, minkä takia on tärkeä tarkastella opettajien työhyvinvoinnin epätasapainoa ja ennaltaehkäistä ylisitoutumisen kehittymistä.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Luokanopettajien kokemuksia työhyvinvoinnista ja keinoja työstä palautumiseen
Haiminen, Julia (2024)Tämän pro gradu tutkielman tarkoituksena oli selvittää vastavalmistuneiden, korkeintaan kaksi vuotta työskennelleiden luokanopettajien kokemuksia työhyvinvoinnista. Lisäksi tarkastellaan heidän esittämiään konkreettisia ... -
Luokanopettajien keinoja työn tuunaamiseen ja työstä palautumiseen
Kupari, Henna; Savolainen, Miia (2023)Opettajan työstä uutisoidaan usein negatiiviseen sävyyn keskittyen koulumaailman ongelmiin. Opettajat eivät voi vaikuttaa kaikkiin asioihin työssään, mutta opettajien korkea autonomia mahdollistaa työn omatoimisen muokkauksen ... -
Unen määrän ja laadun yhteys luokanopettajien työstä palautumiseen
Wilkman, Annika (2023)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia opettajien unen ja työstä palautumisen välistä yhteyttä. Unta tarkasteltiin erikseen unen määrän sekä unen laadun näkökulmasta. Palautumista puolestaan tutkittiin neljästä eri ... -
Luokanopettajien työhön liittyvät tavoitteet ja niiden yhteys työhyvinvointiin
Pelto-Arvo, Petra; Paakki, Henna (2020)Opettajien työhyvinvointia on tutkittu paljon, mutta luokanopettajien työhön liittyvistä tavoitteista ja niiden mahdollisista yhteyksistä työhyvinvointiin ei juuri ole aiempaa tietoa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli ... -
Luokanopettajien kokeman työn merkityksellisyyden yhteys työhön ylisitoutumiseen sekä ponnistelujen ja palkkioiden epätasapainoon
Viman, Annina (2023)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, missä määrin luokanopettajien kokema työn merkityksellisyys on yhteydessä työhön ylisitoutumiseen sekä työhön liittyvien ponnistelujen ja palkkioiden epätasapainoon. Sen lisäksi ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.