Luokanopettajien kokemuksia työhyvinvoinnista ja keinoja työstä palautumiseen
Tekijät
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tämän pro gradu tutkielman tarkoituksena oli selvittää vastavalmistuneiden,
korkeintaan kaksi vuotta työskennelleiden luokanopettajien kokemuksia
työhyvinvoinnista. Lisäksi tarkastellaan heidän esittämiään konkreettisia keinoja työstä palautumiseen. Tutkielma on luonteeltaan laadullinen tutkimus. Tutkielman aineisto on kerätty teemahaastattelulla loka- ja marraskuussa 2023. Tutkielmaan osallistui yhteensä kahdeksan, korkeintaan 2 vuotta luokanopettajana työskennellyttä, vastavalmistunutta luokanopettajaa eri puolelta Suomea, jotka työskentelivät suomalaisissa peruskouluissa. Haastateltavat valikoituivat lumipallo-otannan avuin. Aineisto on analysoitu käyttämällä aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Tutkielman tulokset osoittavat, että vastavalmistuneiden luokanopettajien työhyvinvoinnissa on erotettavissa monia eri puolia. Hyvinvointia tukevina tekijöinä tuotiin esille muun muassa työyhteisön tuki. Kollegoilta sai tukea työuran alkupuolella erityisesti tilanteisiin, jotka liittyivät opetustuntien ulkopuoliseen toimintaan. Työstä palautumisen keinoista tärkeimpänä mainittiin töiden ja vapaa-ajan erottaminen konkreettisesti. Tutkielman tuloksia voidaan soveltaa käytäntöön tuomalla vastavalmistuneille luokanopettajille tutkittua tietoa työuran alkuvaiheesta. Tutkielman tulokset antavat pohdintaa yliopiston luokanopettajakoulutukselle, kuinka luokanopettajakoulutusta voisi kehittää opiskelijoita työelämään valmistavaksi työhyvinvoinnin kannalta.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29739]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Luokanopettajien keinoja työn tuunaamiseen ja työstä palautumiseen
Kupari, Henna; Savolainen, Miia (2023)Opettajan työstä uutisoidaan usein negatiiviseen sävyyn keskittyen koulumaailman ongelmiin. Opettajat eivät voi vaikuttaa kaikkiin asioihin työssään, mutta opettajien korkea autonomia mahdollistaa työn omatoimisen muokkauksen ... -
Luokanopettajien työhön ylisitoutumisen yhteys työuupumukseen ja työstä palautumiseen
Lehtinen, Melina (2024)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, missä määrin luokanopettajien työhön ylisitoutuminen, eli kyvyttömyys irrottautua työn velvollisuuksista ja jatkuva tarve hallita asioita, on yhteydessä työuupumukseen ja työstä ... -
Luokanopettajien kokemuksia työhyvinvoinnista ja sen edistämisestä : "työhyvinvointi on vähä laajempi käsite, se ei oo yhden päivän tunne tai mieliala"
Kukila, Tiia-Maria; Vihavainen, Jenni (2018)Tässä pro gradu -tutkielmassa selvitetään luokanopettajien työhyvinvointia tukevia ja haastavia tekijöitä sekä työyhteisön merkitystä työhyvinvoinnille. Lisäksi tarkastellaan opettajien kokemuksia työhyvinvoinnin ... -
Unen määrän ja laadun yhteys luokanopettajien työstä palautumiseen
Wilkman, Annika (2023)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia opettajien unen ja työstä palautumisen välistä yhteyttä. Unta tarkasteltiin erikseen unen määrän sekä unen laadun näkökulmasta. Palautumista puolestaan tutkittiin neljästä eri ... -
Luokanopettajien kokemuksia työhyvinvoinnista ja työhyvinvoinnin mahdollisen muutoksen heijastumisesta työskentelyyn koronapandemian aikana
Pöyhtäri, Sanni (2022)Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin luokanopettajien kokemaa työhyvinvointia koronapandemian aikana. Tutkimuksen toteutuksen aikana koronapandemia oli vaikuttanut suomalaiseen koulujärjestelmään noin vuoden ajan, ja ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.