Lasten äänet esille : Lasten neuvottelukunta osana EduRESCUE-tutkimushanketta
Pöysä, S., Sorkkila, M., Elomaa, M., Pakarinen, E., & Lerkkanen, M.-K. (2024). Lasten äänet esille : Lasten neuvottelukunta osana EduRESCUE-tutkimushanketta. Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin, 34(1), 57-66.
Authors
Date
2024Access restrictions
Embargoed until: 2026-04-29Request copy from author
Copyright
© Kirjoittajat & Niilo Mäki Instituutti, 2024
Tässä artikkelissa kuvataan Strategisen tutkimusneuvoston rahoittaman EduRESCUE-hankkeen yhteydessä järjestetyn Lasten neuvottelukunnan toimintaa sekä nostetaan esille neuvottelukunnan viestejä aikuisille ja päättäjille. Lasten neuvottelukunnan tavoitteena oli kuulla lasten kokemuksia COVID-19-pandemian ajasta ja heitä koskevista arjen huolista, lisätä lasten vaikutusmahdollisuuksia heitä koskevissa asioissa ja näin edistää lasten osallisuuden ja toimijuuden kokemuksia yhteiskunnassa. Lasten neuvottelukuntaan kuului lukuvuonna 2022–2023 yksi noin 20 oppilaan koululuokka, jossa opiskeli 9–12-vuotiaita lapsia. Toiminta järjestettiin osana lasten tavanomaista koulupäivää ja heidän 4. vuosiluokan yhteiskuntaopin opintojaan. Neuvottelukunta kokoontui lukuvuoden aikana kolme kertaa. Tapaamisissa tutkijat olivat suorassa vuorovaikutuksessa lasten kanssa ja pyrkivät kuulemaan lasten kokemuksia ja ajatuksia korona-ajasta sekä kriisitilanteiden edellyttämästä resilienssistä eli joustavuudesta ja sopeutumiskyvystä. Lasten neuvottelukunnan viesteissä aikuisille ja päättäjille nousi esille esimerkiksi se, että aikuisten pitäisi ymmärtää lasten voivan kokea tilanteita ristiriitaisesti ja että lasten ei ole aina helppo tuoda esiin omia ajatuksiaan tai tietää, mistä saisi apua. Kokemukset lasten neuvottelukunnan järjestämisestä osana tutkimushanketta olivat myönteisiä. Neuvottelukunta nosti esille näkökulmia, joita tutkijat eivät olisi välttämättä huomanneet. Kokeilu osoitti myös, että tämänkaltaista toimintaa suunnitellessa on tärkeää huomioida, että tehtävät ovat helposti lapsien ymmärrettävissä. Kokemustemme pohjalta kannustamme ammattilaisia pohtimaan keinoja lasten kuulemiseksi ja osallisuuden edistämiseksi niin tutkimuksessa kuin osana kouluarkea.
...
Publisher
Niilo Mäki InstituuttiISSN Search the Publication Forum
2342-9046Keywords
Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/212365968
Metadata
Show full item recordCollections
Related funder(s)
Research Council of FinlandFunding program(s)
Strategic research programmes, AoFAdditional information about funding
Tutkimus kuuluu EduRESCUE - resilientti koulu ja koulutus -hankkeeseen. Tutkimusta rahoittaa strategisen tutkimuksen neuvosto (STN), joka toimii Suomen Akatemian yhteydessä (#234196).License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Sosiaalisen solidaarisuuden käänne vammaisten lasten tutkimuksessa
Komulainen, Sirkka; Hämeenaho, Pilvi (Suomen kouluhistoriallinen seura, 2019) -
Lapsella on oikeus osallisuuteen ja vaikuttamiseen : lasten ja nuorten osallisuuden toteutuminen lakisääteisen lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelmien laatimisessa
Lönnbäck, Minna (2012)Vuonna 2008 voimaan astuneessa lastensuojelulaissa velvoitetaan kuntia tekemään lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelma, jolla ohjataan, johdetaan ja kehitetään lasten hyvinvointia kunnassa. Tässä laadullisessa tutkimuksessa ... -
Hiljaiset äänet esiin : koronapandemian heijastuminen lasten psyykkiseen hyvinvointiin, sosiaalisiin suhteisiin ja oppimiseen
Pakarinen, Eija; Upadyaya, Katja; Kiuru, Noona; Salmela-Aro, Katariina; Lerkkanen, Marja-Kristiina (Lapsiasiavaltuutetun toimisto, 2023)Tässä artikkelissa tarkastelemme koronapandemian heijastumista lasten psyykkiseen hyvinvointiin, sosiaalisiin suhteisiin ja oppimiseen. Artikkeli perustuu kahteen tutkimukseen, joista ensimmäinen keskittyi hiljaisten äänien ... -
Lasten kuuleminen, osallistuminen ja vaikuttaminen esiopetuksessa
Vartiainen, Pirjo (2005) -
Lasten osallisuus päiväkodin lapsiryhmässä
Kekoni, Mari (2015)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää 2-5-vuotiaiden lasten kokemuksia osallisuudestaan päiväkodissa sekä tuoda esiin asioita, joista lapset kokevat saavansa päättää. Päätöksenteon lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin ...