Lasten osallisuus päiväkodin lapsiryhmässä
Tekijät
Päivämäärä
2015Pääsyrajoitukset
Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää 2-5-vuotiaiden lasten kokemuksia osallisuudestaan
päiväkodissa sekä tuoda esiin asioita, joista lapset kokevat saavansa
päättää. Päätöksenteon lisäksi tutkimuksessa tarkasteltiin lasten kuulemista.
Tutkimukseen osallistui 16 lasta erään Etelä-Pohjanmaalla sijaitsevan päiväkodin
yhdestä lapsiryhmästä. Tämän laadullisen tutkimuksen aineisto kerättiin
lasten teemahaastatteluilla ja havainnoimalla lapsiryhmän toimintaa. Analyysi
toteutettiin teoriasidonnaisesti, jolloin aineiston analysoinnissa käytettiin
apuna tutkimuksen teoreettista viitekehystä.
Tutkimustulokset osoittivat, että lapset saivat päättää eniten leikeistään ja
siitä, mitä he leikkivät. Sen lisäksi lapset saivat pääosin itse valita leikkipaikkansa
sekä leikkitoverinsa. Lasten mielestä osa lapsista sai päättää muita
enemmän. Päätöksentekomahdollisuuksia edisti esimerkiksi lapsen fyysinen
koko ja ikä. Lapset kokivat, että heitä kuultiin jossakin määrin lapsiryhmässä.
He kuitenkin toivoivat, että kasvattajat kuuntelisivat heitä enemmän ja ottaisivat
heidät mukaan toiminnan suunnitteluun. Lasten toiveita, ajatuksia ja ideoita
toteutettiin toisinaan, mutta aikuiset vastasivat tyypillisesti itse lapsiryhmän
toiminnan suunnittelusta. Lasten näkökulmasta aikuiset päättivät pääosin pienryhmien
toiminnasta sekä päiväkotipäivän rutiineista ja päiväjärjestyksestä.
Tutkimuksen perustella voidaan todeta, että vaikka lapsilla onkin mahdollisuuksia
vaikuttaa leikkeihinsä ja toimintoihin, aikuisten pitäisi pyrkiä lisää-
mään lasten osallisuutta päiväkodin arjessa antamalla lapsille enemmän tilaisuuksia
tehdä päätöksiä, kuulemalla sekä kysymällä ja toteuttamalla lasten toiveita
ja ideoita.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29541]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Lasten osallisuus päiväkodin toiminnassa Suomessa ja Saksassa
Akola, Stina (2007) -
Tutkimus Tampereen kaupungin varhaiskasvatuksen ydinprosessin arviointikohteesta "Lapsi ilmaisee toiveitaan"
Sumujärvi, Sinikka (2006) -
Erityistä tukea tarvitsevan lapsen sosiaalinen osallisuus : päiväkodin vapaan leikin tarkastelu
Hautaniemi, Katja; Virtanen, Minnamari (2014)Lapsen osallisuutta on tutkittu paljon viime vuosina. Huomion ulkopuolelle ovat kuitenkin jääneet erityistä tukea tarvitsevat lapset ja heidän sosiaalinen osallisuutensa. Tästä syystä aihetta on tärkeää tutkia ja tarkentaa ... -
Päiväkodin pienryhmätoiminta ja lasten osallisuus
Kangas, Kaisa-Sisko (2013)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä hyötyjä ja haasteita päiväkodin pienryhmätoimintaan liittyy. Lisäksi tässä tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita siitä, millä tavoilla lasten osallisuus toteutuu päiväkodin ... -
"Yksilöllistä huomiota arkisissa tilanteissa" : päiväkodin toimintakulttuurin kehittäminen lasten itsetuntoa vahvistavaksi
Koivisto, Päivi (Jyväskylän yliopisto, 2007)Itsetunnon perustaa rakennetaan päiväkoti-iässä. Päivi Koiviston tutkimus yhden päiväkodin toimintakulttuurista osoittaa, että lasten itsetunnon vahvistaminen päiväkodin arjessa on mahdollista, mutta se vaatii kasvattajilta ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.