dc.contributor.author | Pöysä, Sanni | |
dc.contributor.author | Sorkkila, Matilda | |
dc.contributor.author | Elomaa, Mailis | |
dc.contributor.author | Pakarinen, Eija | |
dc.contributor.author | Lerkkanen, Marja-Kristiina | |
dc.date.accessioned | 2024-04-29T07:14:52Z | |
dc.date.available | 2024-04-29T07:14:52Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.citation | Pöysä, S., Sorkkila, M., Elomaa, M., Pakarinen, E., & Lerkkanen, M.-K. (2024). Lasten äänet esille : Lasten neuvottelukunta osana EduRESCUE-tutkimushanketta. <i>Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin</i>, <i>34</i>(1), 57-66. | |
dc.identifier.other | CONVID_212365968 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94563 | |
dc.description.abstract | Tässä artikkelissa kuvataan Strategisen tutkimusneuvoston rahoittaman EduRESCUE-hankkeen yhteydessä järjestetyn Lasten neuvottelukunnan toimintaa sekä nostetaan esille neuvottelukunnan viestejä aikuisille ja päättäjille. Lasten neuvottelukunnan tavoitteena oli kuulla lasten kokemuksia COVID-19-pandemian ajasta ja heitä koskevista arjen huolista, lisätä lasten vaikutusmahdollisuuksia heitä koskevissa asioissa ja näin edistää lasten osallisuuden ja toimijuuden kokemuksia yhteiskunnassa. Lasten neuvottelukuntaan kuului lukuvuonna 2022–2023 yksi noin 20 oppilaan koululuokka, jossa opiskeli 9–12-vuotiaita lapsia. Toiminta järjestettiin osana lasten tavanomaista koulupäivää ja heidän 4. vuosiluokan yhteiskuntaopin opintojaan. Neuvottelukunta kokoontui lukuvuoden aikana kolme kertaa. Tapaamisissa tutkijat olivat suorassa vuorovaikutuksessa lasten kanssa ja pyrkivät kuulemaan lasten kokemuksia ja ajatuksia korona-ajasta sekä kriisitilanteiden edellyttämästä resilienssistä eli joustavuudesta ja sopeutumiskyvystä. Lasten neuvottelukunnan viesteissä aikuisille ja päättäjille nousi esille esimerkiksi se, että aikuisten pitäisi ymmärtää lasten voivan kokea tilanteita ristiriitaisesti ja että lasten ei ole aina helppo tuoda esiin omia ajatuksiaan tai tietää, mistä saisi apua. Kokemukset lasten neuvottelukunnan järjestämisestä osana tutkimushanketta olivat myönteisiä. Neuvottelukunta nosti esille näkökulmia, joita tutkijat eivät olisi välttämättä huomanneet. Kokeilu osoitti myös, että tämänkaltaista toimintaa suunnitellessa on tärkeää huomioida, että tehtävät ovat helposti lapsien ymmärrettävissä. Kokemustemme pohjalta kannustamme ammattilaisia pohtimaan keinoja lasten kuulemiseksi ja osallisuuden edistämiseksi niin tutkimuksessa kuin osana kouluarkea. | fi |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Niilo Mäki Instituutti | |
dc.relation.ispartofseries | Oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti : NMI-bulletin | |
dc.rights | In Copyright | |
dc.subject.other | Lasten neuvottelukunta | |
dc.subject.other | lasten kuuleminen tutkimuksessa | |
dc.title | Lasten äänet esille : Lasten neuvottelukunta osana EduRESCUE-tutkimushanketta | |
dc.type | research article | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202404293193 | |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/JournalArticle | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 | |
dc.description.reviewstatus | peerReviewed | |
dc.format.pagerange | 57-66 | |
dc.relation.issn | 2342-9046 | |
dc.relation.numberinseries | 1 | |
dc.relation.volume | 34 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © Kirjoittajat & Niilo Mäki Instituutti, 2024 | |
dc.rights.accesslevel | embargoedAccess | fi |
dc.type.publication | article | |
dc.relation.grantnumber | 345196 | |
dc.subject.yso | kokemukset | |
dc.subject.yso | vaikuttaminen | |
dc.subject.yso | arki | |
dc.subject.yso | poikkeusolot | |
dc.subject.yso | kansalaisyhteiskunta | |
dc.subject.yso | lapset (ikäryhmät) | |
dc.subject.yso | COVID-19 | |
dc.subject.yso | osallisuus | |
dc.format.content | fulltext | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p3209 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p1657 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p22039 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p734 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p16885 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p4354 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p38829 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p5164 | |
dc.rights.url | http://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en | |
dc.relation.funder | Research Council of Finland | en |
dc.relation.funder | Suomen Akatemia | fi |
jyx.fundingprogram | Strategic research programmes, AoF | en |
jyx.fundingprogram | Strategisen tutkimuksen ohjelmat STN, SA | fi |
jyx.fundinginformation | Tutkimus kuuluu EduRESCUE - resilientti koulu ja koulutus -hankkeeseen. Tutkimusta rahoittaa strategisen tutkimuksen neuvosto (STN), joka toimii Suomen Akatemian yhteydessä (#234196). | |
dc.type.okm | A1 | |