Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorMyllykoski, Mikko
dc.contributor.editorLouhivuori, Jukka
dc.contributor.editorPaananen, Pirkko
dc.contributor.editorVäkevä, Lauri
dc.date.accessioned2024-04-25T12:17:35Z
dc.date.available2024-04-25T12:17:35Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.citationMyllykoski, M. (2009). Musiikin verkkoyhteisöt : epämuodollisen musiikin oppimisen uusi tutkimuskenttä. In J. Louhivuori, P. Paananen, & L. Väkevä (Eds.), <i>Musiikkikasvatus : näkökulmia kasvatukseen, opetukseen ja tutkimukseen</i> (pp. 299-309). Suomen musiikkikasvatusseura - FiSME ry.. <a href="https://fisme.fi/musiikkikasvatuskirja/" target="_blank">https://fisme.fi/musiikkikasvatuskirja/</a>
dc.identifier.otherCONVID_19165297
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94489
dc.description.abstractPerinteisesti oppilaan ja opettajan välistä lähiopetusta on pidetty oppimisen edellytyksenä. Koulujen ja oppilaitoksien tarjoama muodollinen koulutus on ollut pitkään tästä syystä myös oppimista tutkivien tutkijoiden pääasiallista tutkimuskenttää. Viimeistään nyt on kuitenkin yleisesti hyväksytty, että oppimista ja koulutusta ei voida pitää toistensa edellytyksinä. Oppimista tapahtuu ilman muodollista koulutusta hyvin erilaisissa elämän ympäristöissä: töissä, ystävien kanssa, kotona, tietoverkoissa ja mobiililaitteissa. Onkin ryhdytty puhumaan ns. oppimisympäristöajattelusta. Vapaaaikatutkimukset kertovat suomalaisen musiikkiharrastuksen määrän pysymisestä ennallaan, mutta ne osoittavat samalla tärkeää tietoa musiikin harrastamisen ja kuluttamisen uusista painopistealueista. Musiikillisten aktiviteettien määrä on kasvanut; toisin sanoen vaihtoehdot ja tavat harrastaa sekä kuluttaa musiikkia ovat eri tavoin lisääntyneet. Musiikin uudet tietoverkko- ja mobiilipohjaiset jakelumenetelmät muuttavat myös sen kulutustottumuksia nopealla tahdilla. Myös oman musiikin tuottaminen tietokoneella ja sen jakaminen Internetin avoimiin verkkoyhteisöihin muiden käyttäjien kuunneltavaksi ja arvosteltavaksi on viime vuosina kasvanut merkittäväksi ilmiöksi. Uudet oppimisympäristöt ja yksilölliset oppimispolut ovat avanneet paljon uudenlaista keskustelua epämuodollisen oppimisen esiintymisestä ja luonteesta. Tämän artikkelin tarkoituksena on luoda näkökulmia siihen, mitä epämuodollinen musiikin oppiminen on ja minkälaista uutta tietoa voimme saada siitä tutkimalla musiikin avoimia verkkoyhteisöjä. Artikkelissa tarkastellaan erityisesti musiikin verkkoyhteisöjen tutkimuksen tavoitteita, tapoja ja metodiikkaa.fi
dc.format.extent500
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherSuomen musiikkikasvatusseura - FiSME ry.
dc.relation.ispartofMusiikkikasvatus : näkökulmia kasvatukseen, opetukseen ja tutkimukseen
dc.relation.urihttps://fisme.fi/musiikkikasvatuskirja/
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otherepämuodollinen oppiminen
dc.titleMusiikin verkkoyhteisöt : epämuodollisen musiikin oppimisen uusi tutkimuskenttä
dc.typebook part
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202404253116
dc.contributor.laitosMusiikin laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Musicen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/BookItem
dc.relation.isbn978-952-67284-0-7
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_3248
dc.description.reviewstatusnonPeerReviewed
dc.format.pagerange299-309
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© 2009 Suomen musiikkikasvatusseura - FiSME ry.
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationbookPart
dc.subject.ysoverkkoyhteisöt
dc.subject.ysooppimisympäristö
dc.subject.ysomusiikkikasvatus
dc.subject.ysomusiikki
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p23472
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p4835
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p7359
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p1808
dc.rights.urlhttp://rightsstatements.org/page/InC/1.0/?language=en
dc.type.okmB2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright