University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Yhdeksäsluokkalaisten kokemuksia mielekkäästä musiikin oppimisesta

Icon
737.5Kb

Authors
Pakkanen, Eero
Date
2020
Discipline
MusiikkikasvatusMusic Education
Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library (https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities).
You can request a copy of this thesis here
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Maisterintutkielmani aiheena on mielekäs musiikin oppiminen. Tutkielman tarkoituksena on selvittää yhdeksäsluokkalaisten kokemuksia mielekkäästä musiikinoppimisesta ja mitkä tekijät vaikuttavat tunnin mielekkyyteen. Tutkielman teoriaosassa käsittelen musiikinoppimista ja siihen yleisesti liittyviä asioita, kuten oppimiskäsityksiä, oppimisympäristöä, motivaatiota sekä mielekästä oppimista. Tutkielmani on laadullinen tutkimus, jonka aineiston keräsin eläytymismenetelmää käyttäen. Tutkimukseen osallistui 19 musiikinvalinnaisaineen opiskelijaa pirkanmaalaisesta yhtenäiskoulusta. Aineiston käsittelin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Aineistosta esiin nousseita asioita peilasin yhteen Jonassenin (1995) mielekkään oppimisen kriteereihin sekä opetussuunnitelman tavoitteisiin. Eläytymismenetelmän aineiston keräsin lyhyinä kertomuksina kolmen annetun kehyskertomuksen mukaan. Kehyskertomukset pidin mahdollisimman lyhyinä helpon ymmärrettävyyden saavuttamiseksi vastaajien ikä huomioiden. Ensimmäisessä kysymyksessä oli tarkoitus kuvailla mielekästä musiikintuntia. Toisessa kysymyksessä kuvattiin epämielekästä oppituntia ja kolmannessa kysymyksessä vastattiin, millä tavoin epämielekkäästä tunnista olisi saanut mielekkään tunnin aikaiseksi. Tuloksista tuli esille, että oppilaat kokevat soittamisen eri muodoissaan mielekkäimpänä asiana musiikintunneilla. Muita esiin nousseita asioita olivat muun muassa laulaminen, soittimen ja soitettavan kappaleen valitseminen itse sekä hyvä yhteishenki. Epämielekkääksi koettiin osin samoja asioita kuin mielekkäissäkin vastauksissa, mutta negatiivisessa yhteydessä. Eniten mainintoja sai aina saman asian tekeminen tunnilla. Kolmannen kysymyksen vastauksissa nousi esille samoja asioita kuin ensimmäisen kysymyksen vastauksissa. Aineistoa käsittelin Jonassenin (1995) mielekkään oppimisen kriteereiden sekä Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2014 vuosiluokkien 7-9 musiikin opetuksen tavoitteisiin ja sisältöihin verraten. Tuloksista ilmeni, että oppilaiden vastaukset vastasivat suurelta osin vuoden 2014 opetussuunnittelman tavoitteita ja mielekkyyden kriteerit sopivat hyvin musiikinopetuksesta nousseiden asioiden luokitteluun ja yläkäsitteiksi. Tuloksien perusteella voi tehdä johtopäätöksen, että oppilaat odottavat musiikin tunneilta monipuolisia työskentelytapoja, mikä vastaa opetussuunnitelman tavoitteita. ...
Keywords
mielekäs oppiminen mielekkyys oppimisympäristö oppiminen musiikki motivaatio musiikkikasvatus
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202006053994

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23417]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Opettajan vuorovaikutustaidot osana mielekästä musiikin oppimista peruskoulun vuosiluokilla 1-6 

    Hakkarainen, Jyri (2021)
    Kandidaatintutkielmassani tarkastelen opettajan vuorovaikutustaitojen sekä arvioinnin merkitystä oppilaiden motivaatioon koskien musiikin oppimista. Perinteisen, sanallisen vuorovaikutuksen lisäksi vuorovaikutukseen ...
  • "Kun siihen pystyy kuitenkin, ei oo mitään järkee olla tekemättä." : oppimisen vaikeudet pianonsoiton opiskelussa - oppilaiden kokemuksia ja opetuksen keinoja 

    Hasu, Johanna (Niilo Mäki Instituutti, 2018)
  • "Kun siihen pystyy kuitenkin, ei oo mitään järkee olla tekemättä" : oppimisen vaikeudet pianonsoiton opiskelussa - oppilaiden kokemuksia ja opetuksen keinoja 

    Hasu, Johanna (University of Jyväskylä, 2017)
    Music is a strong element of the empirical world of the young. Playing an instrument creates meanings, and it can help to feel and deal with emotions. Music itself is a source of immense joy and motivation for young ...
  • "Koulussa on paljon mahdollisuuksia oppimiseen..." : kuudesluokkalaisten oppilaiden mielekkään oppimisen kokemuksia fyysisesti joustavissa oppimisympäristöissä 

    Mäkinen, Hanna; Määttä, Tanja (2018)
    Tutkielman ydintehtävänä oli selvittää, miten kuudesluokkalaiset oppilaat kokivat koulun uudet fyysisesti joustavat oppimisympäristöt ja millaiset tekijät siellä vaikuttivat oppimisen mielekkyyteen. Lisäksi tutkielmassa ...
  • Elektronisen musiikin kasvatusta : tapaustutkimus yhteistoiminnallisesta elektronisen musiikin kouluprojektista 

    Puolakka, Esa (2020)
    Tämän tutkimuksen tavoitteena on selvittää kuudennen luokan oppilaiden kokemuksia yhteistoiminnallisesta elektronisen musiikin oppimisesta. Tarkastelun kohteena ovat elektronisen musiikin luomisen työvälineiden: DAW-ohjelman, ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre