dc.contributor.author | Uotinen, Sanna | |
dc.contributor.author | Tyrväinen, Heli | |
dc.contributor.author | Valkonen, Leena | |
dc.date.accessioned | 2024-04-24T10:04:28Z | |
dc.date.available | 2024-04-24T10:04:28Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.citation | Uotinen, S., Tyrväinen, H., & Valkonen, L. (2024). Kuuntelemisen osoittaminen kirjoittamalla käydyssä yliopisto-opintojen verkkokeskustelussa. <i>Aikuiskasvatus</i>, <i>44</i>(1), 6-21. <a href="https://doi.org/10.33336/aik.127662" target="_blank">https://doi.org/10.33336/aik.127662</a> | |
dc.identifier.other | CONVID_207826986 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94442 | |
dc.description.abstract | Discussion by writing is an important interactive form of study in online studies. The written messages require listening, i.e., stopping to receive and to respond to a text written by a fellow student. We studied online chat messages related to university studies by analysing where adult students are oriented when listening to each other’s written messages and how they show listening. In the study, we found three different ways of listening to text: 1) Listening to the content, where response messages were oriented to the content of the message received, 2) listening to the person, where response messages were oriented to the author of the previous message or reflection of one’s own thoughts, and 3) listening to the action, where listening was demonstrated by commenting on one’s own or group’s work and the progress of the discussion. Listening was indicated by various expressions referring to previous messages or to their senders. The messages demonstrating listening aimed to express consensus and to complement and strengthen previous content without evaluation. There was little disagreement, and it was expressed cautiously, although it could potentially deepen the learning. Listening, in an online discussion, is an important skill that can be developed, and it enables the experience of being heard by another student. | en |
dc.description.abstract | Kirjoittamalla käyty keskustelu on tärkeä vuorovaikutteinen opiskelumuoto verkko-opinnoissa. Kirjoitetutkin viestit edellyttävät kuuntelemista eli toisen kirjoittamaan tekstiin pysähtymistä, sen vastaanottamista ja viestiin reagoimista. Tutkimme yliopisto-opintoihin liittyviä verkkokeskusteluviestejä analysoimalla, mihin aikuisopiskelijat suuntautuvat kuunnellessaan toistensa kirjoitettuja viestejä ja miten he osoittavat kuuntelemista. Löysimme kolme erilaista tekstin kuuntelemisen tapaa: 1) sisällön kuunteleminen, jossa vastausviestit suuntautuivat aiemman viestin sisältöön, 2) ihmisen kuunteleminen, jossa kuuntelemista osoitettiin suuntaamalla vastausviesti edellisen viestin kirjoittajaan tai omien ajatusten reflektointiin ja 3) toiminnan kuunteleminen, jolloin kuuntelemista osoitettiin kommentoimalla omaa tai ryhmän työskentelyä ja keskustelukokonaisuuden etenemistä. Opiskelijat osoittivat kuuntelemista erilaisilla ilmaisuilla, jotka viittasivat aikaisempiin puheenvuoroihin tai niiden lähettäjiin. Kuuntelemista osoittavat viestit pyrkivät samanmielisyyteen sekä aiemman sisällön täydentämiseen ja vahvistamiseen ilman arvioivaa otetta. Erimielisyyttä oli vähän, ja se tuotiin esiin varovasti, vaikka se voisi syventää oppimista. Kuunteleminen on verkkokeskustelussa tärkeä ja kehitettävissä oleva taito, joka mahdollistaa toiselle opiskelijalle kuulluksi tulemisen kokemuksen. | fi |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Kansanvalistusseura | |
dc.relation.ispartofseries | Aikuiskasvatus | |
dc.rights | CC BY 4.0 | |
dc.title | Kuuntelemisen osoittaminen kirjoittamalla käydyssä yliopisto-opintojen verkkokeskustelussa | |
dc.type | article | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202404243055 | |
dc.contributor.laitos | Avoin yliopisto | fi |
dc.contributor.laitos | Open University | en |
dc.type.uri | http://purl.org/eprint/type/JournalArticle | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 | |
dc.description.reviewstatus | peerReviewed | |
dc.format.pagerange | 6-21 | |
dc.relation.issn | 0358-6197 | |
dc.relation.numberinseries | 1 | |
dc.relation.volume | 44 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © 2024 Kirjoittajat | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.subject.yso | kuunteleminen | |
dc.subject.yso | kirjallinen viestintä | |
dc.subject.yso | verkkokeskustelu | |
dc.subject.yso | verkko-opiskelu | |
dc.subject.yso | verkkoviestintä | |
dc.subject.yso | reflektio | |
dc.subject.yso | korkeakouluopiskelu | |
dc.subject.yso | viestintätaidot | |
dc.subject.yso | vuorovaikutus | |
dc.format.content | fulltext | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p9106 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p12742 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p21841 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p9885 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p14112 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p23563 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p13164 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p560 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p10591 | |
dc.rights.url | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |
dc.relation.doi | 10.33336/aik.127662 | |
dc.type.okm | A1 | |