Show simple item record

dc.contributor.authorUotinen, Sanna
dc.contributor.authorTyrväinen, Heli
dc.contributor.authorValkonen, Leena
dc.date.accessioned2024-04-24T10:04:28Z
dc.date.available2024-04-24T10:04:28Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.citationUotinen, S., Tyrväinen, H., & Valkonen, L. (2024). Kuuntelemisen osoittaminen kirjoittamalla käydyssä yliopisto-opintojen verkkokeskustelussa. <i>Aikuiskasvatus</i>, <i>44</i>(1), 6-21. <a href="https://doi.org/10.33336/aik.127662" target="_blank">https://doi.org/10.33336/aik.127662</a>
dc.identifier.otherCONVID_207826986
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94442
dc.description.abstractDiscussion by writing is an important interactive form of study in online studies. The written messages require listening, i.e., stopping to receive and to respond to a text written by a fellow student. We studied online chat messages related to university studies by analysing where adult students are oriented when listening to each other’s written messages and how they show listening. In the study, we found three different ways of listening to text: 1) Listening to the content, where response messages were oriented to the content of the message received, 2) listening to the person, where response messages were oriented to the author of the previous message or reflection of one’s own thoughts, and 3) listening to the action, where listening was demonstrated by commenting on one’s own or group’s work and the progress of the discussion. Listening was indicated by various expressions referring to previous messages or to their senders. The messages demonstrating listening aimed to express consensus and to complement and strengthen previous content without evaluation. There was little disagreement, and it was expressed cautiously, although it could potentially deepen the learning. Listening, in an online discussion, is an important skill that can be developed, and it enables the experience of being heard by another student.en
dc.description.abstractKirjoittamalla käyty keskustelu on tärkeä vuorovaikutteinen opiskelumuoto verkko-opinnoissa. Kirjoitetutkin viestit edellyttävät kuuntelemista eli toisen kirjoittamaan tekstiin pysähtymistä, sen vastaanottamista ja viestiin reagoimista. Tutkimme yliopisto-opintoihin liittyviä verkkokeskusteluviestejä analysoimalla, mihin aikuisopiskelijat suuntautuvat kuunnellessaan toistensa kirjoitettuja viestejä ja miten he osoittavat kuuntelemista. Löysimme kolme erilaista tekstin kuuntelemisen tapaa: 1) sisällön kuunteleminen, jossa vastausviestit suuntautuivat aiemman viestin sisältöön, 2) ihmisen kuunteleminen, jossa kuuntelemista osoitettiin suuntaamalla vastausviesti edellisen viestin kirjoittajaan tai omien ajatusten reflektointiin ja 3) toiminnan kuunteleminen, jolloin kuuntelemista osoitettiin kommentoimalla omaa tai ryhmän työskentelyä ja keskustelukokonaisuuden etenemistä. Opiskelijat osoittivat kuuntelemista erilaisilla ilmaisuilla, jotka viittasivat aikaisempiin puheenvuoroihin tai niiden lähettäjiin. Kuuntelemista osoittavat viestit pyrkivät samanmielisyyteen sekä aiemman sisällön täydentämiseen ja vahvistamiseen ilman arvioivaa otetta. Erimielisyyttä oli vähän, ja se tuotiin esiin varovasti, vaikka se voisi syventää oppimista. Kuunteleminen on verkkokeskustelussa tärkeä ja kehitettävissä oleva taito, joka mahdollistaa toiselle opiskelijalle kuulluksi tulemisen kokemuksen.fi
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.publisherKansanvalistusseura
dc.relation.ispartofseriesAikuiskasvatus
dc.rightsCC BY 4.0
dc.titleKuuntelemisen osoittaminen kirjoittamalla käydyssä yliopisto-opintojen verkkokeskustelussa
dc.typearticle
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202404243055
dc.contributor.laitosAvoin yliopistofi
dc.contributor.laitosOpen Universityen
dc.type.urihttp://purl.org/eprint/type/JournalArticle
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.description.reviewstatuspeerReviewed
dc.format.pagerange6-21
dc.relation.issn0358-6197
dc.relation.numberinseries1
dc.relation.volume44
dc.type.versionpublishedVersion
dc.rights.copyright© 2024 Kirjoittajat
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.subject.ysokuunteleminen
dc.subject.ysokirjallinen viestintä
dc.subject.ysoverkkokeskustelu
dc.subject.ysoverkko-opiskelu
dc.subject.ysoverkkoviestintä
dc.subject.ysoreflektio
dc.subject.ysokorkeakouluopiskelu
dc.subject.ysoviestintätaidot
dc.subject.ysovuorovaikutus
dc.format.contentfulltext
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p9106
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p12742
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p21841
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p9885
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p14112
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p23563
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p13164
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p560
jyx.subject.urihttp://www.yso.fi/onto/yso/p10591
dc.rights.urlhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.relation.doi10.33336/aik.127662
dc.type.okmA1


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

CC BY 4.0
Except where otherwise noted, this item's license is described as CC BY 4.0