Kuuntelemisen osoittaminen kirjoittamalla käydyssä yliopisto-opintojen verkkokeskustelussa
Uotinen, S., Tyrväinen, H., & Valkonen, L. (2024). Kuuntelemisen osoittaminen kirjoittamalla käydyssä yliopisto-opintojen verkkokeskustelussa. Aikuiskasvatus, 44(1), 6-21. https://doi.org/10.33336/aik.127662
Julkaistu sarjassa
AikuiskasvatusPäivämäärä
2024Tekijänoikeudet
© 2024 Kirjoittajat
Discussion by writing is an important interactive form of study in online studies. The written messages require listening, i.e., stopping to receive and to respond to a text written by a fellow student. We studied online chat messages related to university studies by analysing where adult students are oriented when listening to each other’s written messages and how they show listening. In the study, we found three different ways of listening to text: 1) Listening to the content, where response messages were oriented to the content of the message received, 2) listening to the person, where response messages were oriented to the author of the previous message or reflection of one’s own thoughts, and 3) listening to the action, where listening was demonstrated by commenting on one’s own or group’s work and the progress of the discussion. Listening was indicated by various expressions referring to previous messages or to their senders. The messages demonstrating listening aimed to express consensus and to complement and strengthen previous content without evaluation. There was little disagreement, and it was expressed cautiously, although it could potentially deepen the learning. Listening, in an online discussion, is an important skill that can be developed, and it enables the experience of being heard by another student.
...
Kirjoittamalla käyty keskustelu on tärkeä vuorovaikutteinen opiskelumuoto verkko-opinnoissa. Kirjoitetutkin viestit edellyttävät kuuntelemista eli toisen kirjoittamaan tekstiin pysähtymistä, sen vastaanottamista ja viestiin reagoimista. Tutkimme yliopisto-opintoihin liittyviä verkkokeskusteluviestejä analysoimalla, mihin aikuisopiskelijat suuntautuvat kuunnellessaan toistensa kirjoitettuja viestejä ja miten he osoittavat kuuntelemista. Löysimme kolme erilaista tekstin kuuntelemisen tapaa: 1) sisällön kuunteleminen, jossa vastausviestit suuntautuivat aiemman viestin sisältöön, 2) ihmisen kuunteleminen, jossa kuuntelemista osoitettiin suuntaamalla vastausviesti edellisen viestin kirjoittajaan tai omien ajatusten reflektointiin ja 3) toiminnan kuunteleminen, jolloin kuuntelemista osoitettiin kommentoimalla omaa tai ryhmän työskentelyä ja keskustelukokonaisuuden etenemistä. Opiskelijat osoittivat kuuntelemista erilaisilla ilmaisuilla, jotka viittasivat aikaisempiin puheenvuoroihin tai niiden lähettäjiin. Kuuntelemista osoittavat viestit pyrkivät samanmielisyyteen sekä aiemman sisällön täydentämiseen ja vahvistamiseen ilman arvioivaa otetta. Erimielisyyttä oli vähän, ja se tuotiin esiin varovasti, vaikka se voisi syventää oppimista. Kuunteleminen on verkkokeskustelussa tärkeä ja kehitettävissä oleva taito, joka mahdollistaa toiselle opiskelijalle kuulluksi tulemisen kokemuksen.
...
Julkaisija
KansanvalistusseuraISSN Hae Julkaisufoorumista
0358-6197Asiasanat
Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/207826986
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kuulluksi tulemisen kokemus kirjoitetussa verkkokeskustelussa
Tyrväinen, Heli; Uotinen, Sanna; Valkonen, Leena (Prologos; Jyväskylän yliopisto, 2024) -
Englannin kielen luetun ymmärtämisen ja opiskelustrategioiden yhteys yliopisto-opintojen etenemiseen ensimmäisenä ja toisena opiskeluvuotena
Viiliäinen, Milja (2020)Tämän tutkimuksen ensisijaisena tarkoituksena oli selvittää, missä määrin opiskelijan englannin kielen luetun ymmärtäminen ja opiskelustrategiat ennustivat tämän opintopistekertymiä ensimmäisenä ja toisena opiskeluvuotena. ... -
Identity gap formation : an exploration of participant experiences in a virtual exchange program
Shirdel, Mahnaz; Háhn, Judit (Digital Culture & Education, 2024)Virtual exchange, as a tool for fostering intercultural understanding, allows participants to engage in online collaboration with international partners (O’Dowd, 2018). It offers significant benefits, such as the enhancement ... -
Dialogicality in making sense of online collaborative interaction : a conceptual perspective
Arvaja, Maarit; Hämäläinen, Raija (Elsevier, 2021)In higher education, learning activities increasingly take place in online collaborative groups. In this conceptual paper, we explore online collaborative interaction from the perspective of dialogicality. We aim to ... -
University students’ (dis)engagement experiences in synchronous sessions during the COVID-19 pandemic
Oittinen, Tuire; Háhn, Judith; Räisänen, Tiina (Digital Culture & Education, 2022)In the past two years, student engagement in online learning situations has become a mutual concern for educators all over the world. The impact of working in online environments and using video and other communication ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.