Varhaiskasvatuksen opettajan tunteet ja tunnesäätelykyky lapsen käyttäytyessä haastavasti
Authors
Date
2024Copyright
© The Author(s)
Varhaiskasvatuksen opettajan omat tunnetaidot eli kyky tunnistaa, ymmärtää ja säädellä tunteitaan korostuvat varhaiskasvatuksen arkeen kuuluvissa lapsen haastavan käyttäytymisen tilanteissa. Opettajan tunnetaidot ovat pohjana sille, miten hän kohtaa lapsen, miten tilanteessa toimii sekä miten nämä tilanteet ratkeavat. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten varhaiskasvatuksen opettajat tunnistavat ja säätelevät tunteitaan lapsen käyttäytyessä haastavasti. Tämän laadullisen fenomenologis-hermeneuttisen tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla kahdeksaa varhaiskasvatuksen opettajaa (KK/KM). Puolistrukturoidulla haastattelulla kerätty aineisto analysoitiin aineistolähtöisesti sisällönanalyysia hyödyntäen. Tulokset osoittavat, että varhaiskasvatuksen opettajat nimesivät eniten vihaan ja pelkoon liittyviä tunteita liittyen varhaiskasvatuksen arjen perushoito- ja
siirtymätilanteissa ilmenevään lapsen haastavaan käyttäytymiseen. Näitä tunteita säädeltiin eniten sanoittamalla lapsen toimintaa tai tunteita sekä pintanäyttelemällä. Tunteiden sivuuttaminen ja tukahduttaminen aiheutti kuormitusta ja vaikka opettajat kokivat tärkeäksi käsitellä kokemiaan tunteita jälkeenpäin, vain muutama heistä toimi näin. Ilon tunteita haastavissa tilanteissa kokeneet opettajat kokivat vähiten vapaa-ajalle siirtyvää kuormitusta. Tulosten perusteella varhaiskasvatuksen opettajan tunnetaitojen merkitys
työlleen sekä siinä koetulle kuormitukselle saa aiempien tutkimusten mukaisesti vahvistusta. Varhaiskasvatuksen opettajat kokivat, että parhaiten omia tunnetaitojaan voisi kehittää varhaiskasvatuksen arjessa case-pohjaisen koulutuksen avulla.
...
![showless](/themes/JYX2//images/showless.png)
![showmore](/themes/JYX2//images/showmore.png)
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [28938]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Käyttäytymisen tuen keinojen yhteys haastavasti käyttäytyvien lasten emotionaaliseen kouluun kiinnittymiseen
Keskikuru, Juulia; Santala, Kalle (2019)Tutkimuksessa tarkasteltiin käytösoireiden esiintymisen, sukupuolen sekä käyttäytymisen tuen keinoista myönteisen palautteen määrän ja käyttäytymisodotusten selkeyden yhteyttä oppilaiden emotionaalisen kouluun kiinnittymiseen. ... -
"Se rauhoittuminen ja läsnäolo ja kaikki... jotain taikaa siinä on" : varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia satuhieronnasta
Laitalainen, Sari (2020)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia satuhierontaa käyttävillä varhaiskasvatuksen opettajilla on satuhieronnasta ja millaisena työmenetelmänä he se sitä pitävät. Lisäksi halusin selvittää, miten ... -
"Millonka sulle tulee semmonen olo että itkettää?" : esiopetusikäisten lasten tapoja tunnistaa ja käsitellä tunteita opettajan tukemana Paula ja tunnepeikot -tuokioilla
Poikonen, Heidi; Pohjo, Pauliina (2020)Lasten emotionaaliset taidot ja tunnetaitojen tukeminen ovat tutkimusaiheina paljon tutkittuja, mutta edelleen ajankohtaisia pienten lasten sosioemotionaalisten haasteiden vuoksi. Tässä laadullisessa tutkimuksessa selvitettiin, ... -
Opettajien ja viidesluokkalaisten lasten käsityksiä ja kokemuksia lapsen vihan tunteista
Tiainen, Emmi (2021)Tämän fenomenologis-hermeneuttisen laadullisen tutkimuksen tavoitteena on selvittää, millaiset tilanteet ja asiat aiheuttavat lapsissa vihan tunteita, miten lapsi toimii vihaisena tai kohdatessaan vihaa sekä se, kuinka hän ... -
Opettajan ja vanhempien kasvatustyylien yhteys lapsen akateemisiin emootioihin 1. kouluvuoden aikana
Lannetta, Satu (2017)Tämän tutkimuksen ensimmäisenä tarkoituksena oli selvittää, missä määrin ensimmäistä luokkaa käyvillä lapsilla esiintyy erilaisia akateemisia emootioita, tarkemmin ylpeyden ja häpeän tunteita, miten nämä tunteet kehittyvät ...