University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Opettajan ja vanhempien kasvatustyylien yhteys lapsen akateemisiin emootioihin 1. kouluvuoden aikana

Icon
1.3 Mb

Authors
Lannetta, Satu
Date
2017
Discipline
PsykologiaPsychology
Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
You can request a copy of this thesis here

 
Tämän tutkimuksen ensimmäisenä tarkoituksena oli selvittää, missä määrin ensimmäistä luokkaa käyvillä lapsilla esiintyy erilaisia akateemisia emootioita, tarkemmin ylpeyden ja häpeän tunteita, miten nämä tunteet kehittyvät ensimmäisen luokan aikana sekä missä määrin näissä tunteissa esiintyy sukupuolieroja. Toisena tarkoituksena oli tutkia opettajan, äidin ja isän kasvatustyylien yhteyksiä lapsen akateemisiin emootioihin ja emootioiden kehitykseen ensimmäisen luokan aikana. Lisäksi mielenkiinnon kohteena oli selvittää, onko kasvatustyylien yhteys erilainen tytöillä ja pojilla. Tutkimus on osa laajempaa Vanhemmat, opettajat ja lapsen oppiminen –tutkimushanketta. Tutkimus toteutettiin pitkittäistutkimuksena ensimmäisen kouluvuoden aikana ja siinä oli mukana 152 lasta sekä heidän opettajansa ja vanhempansa (152 opettajaa, 152 äitiä ja 118 isää). Lapsen akateemisia emootioita tarkasteltiin opettajan arvioimien lapsen luokkaympäristössä ilmenevien ylpeyden ja häpeän tunteiden kautta ensimmäisen kouluvuoden syksyllä ja keväällä. Opettajan ja vanhempien kasvatustyylejä tutkittiin lämpimyyden, behavioraalisen kontrollin ja psykologisen kontrollin näkökulmista käyttämällä kyselylomakkeiden itsearviointeja ensimmäisen kouluvuoden syksyllä. Tilastollisina analyysimenetelminä käytettiin riippumattomien otosten t-testiä, toistettujen mittausten varianssianalyysiä sekä hierarkkista regressioanalyysiä. Tulokset osoittivat ensinnäkin, että lasten häpeän määrä kasvoi ensimmäisen luokan aikana, mutta ylpeyden määrässä ei havaittu muutosta. Tytöt ja pojat eivät eronneet toisistaan ylpeyden ja häpeän määrässä ja muutoksessa ensimmäisen luokan aikana. Toiseksi tulokset osoittivat, että lapsen kouluvuoden alun ylpeyden tunnetta lisäsi opettajan lämpimyys ja vähensi isän psykologinen kontrolli yhdistyessään vähäiseen lämpimyyteen. Kouluvuoden lopun ylpeyden tunnetta lisäsi opettajan lämpimyys ja vähensi äidin psykologinen kontrolli yhdistyessään runsaaseen behavioraaliseen kontrolliin. Yhteydet ylpeyden tunteeseen olivat osin erilaisia riippuen lapsen sukupuolesta esimerkiksi siten, että opettajan lämpimyys oli tytöillä yhteydessä kouluvuoden alun ylpeyden tunteeseen, kun taas pojilla kouluvuoden lopun ylpeyden tunteeseen. Lisäksi tulokset osoittivat, että lapsen kouluvuoden alun häpeän tunnetta lisäsi äidin psykologinen kontrolli yhdistyessään vähäiseen lämpimyyteen, ja kouluvuoden lopun häpeän tunnetta lisäsi opettajan psykologinen kontrolli ja vähensi opettajan lämpimyys sekä isän behavioraalinen kontrolli yhdistyessään lämpimyyteen. Pääosin kasvatustyylien yhteydet häpeän tunteeseen eivät eronneet lasten sukupuolten välillä. Yhteenvetona voidaan todeta, että erityisesti kasvatuksen lämpimyys sekä psykologisen kontrollin välttäminen näyttäisivät vaikuttavan suotuisasti lapsen akateemisiin emootioihin. Tutkimuksen tulosten perusteella opettajan ja vanhempien kasvatustyylien osoitettiin olevan yhteydessä lapsen ylpeyden ja häpeän tunteisiin, minkä johdosta opettajien ja vanhempien olisi tärkeää tunnistaa ja huomioida nämä yhteydet. ...
Keywords
kasvatustyylit psykologinen kontrolli tunteet opettajat vanhemmat lapset (ikäryhmät)
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201706132844

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24534]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Opettajan emootiot ja toimintatavat ja oppilaan oppiainekohtainen oppimismotivaatio 1. kouluvuoden aikana 

    Puumala, Johanna (2012)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opettajan emootioiden ja toimintatapojen ja oppilaan oppiainekohtaisen oppimismotivaation välisiä vastavuoroisia yhteyksiä ensimmäisen kouluvuoden aikana. Tutkimus toteutettiin ...
  • Vanhemmuustyylien yhteys lapsen minäkuvan kehitykseen ensimmäisen kouluvuoden aikana 

    Kokkonen, Emma (2017)
    Tutkimuksessa tarkasteltiin äitien ja isien vanhemmuustyylien, erityisesti psykologisen kontrollin ja lämpimyyden, yhteyttä kouluaan aloittavien lasten oppimistilanteissa ilmenevään minäkuvaan sekä minäkuvassa ...
  • Vanhempien kokemuksia pienten koululaisten tietotekniikan käytöstä koronapandemian aikana 

    Heinonen, Eveliina (2020)
    Uudenlaisten älylaitteiden ja mediasisältöjen yleistyminen on tuonut tietotekniikan 2000-luvulla osaksi yhä nuorempien lasten arkea: Vuonna 2013 toteutetun Lasten mediabarometri -tutkimuksen mukaan suomalaiset lapset ...
  • Tunteiden siirtyminen vanhempien ja lasten välillä : vanhemman psyykkinen hyvinvointi ja lapsen temperamenttipiirteet tunteiden siirtoon vaikuttavina tekijöinä 

    Kaila, Suvi (2011)
    Tutkimuksessa tarkasteltiin viikon mittaisen päiväkirjatutkimuksen avulla positiivisten ja negatiivisten tunteiden siirtymistä edellisestä päivästä seuraavaan päivään vanhempien ja lasten välillä sekä vanhemman psyykkistä ...
  • "Asiat ei liity toisiinsa hänen mielessään samalla lailla kuin muilla" : alakouluikäisen ADHD -lapsen visuo-spatiaalisen hahmottamisen haasteet arjessa vanhemman ja opettajan arvioimana 

    Elomaa, Sannamari; Suni, Hanna (2015)
    Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten vanhemmat ja opettajat määrittelevät visuo-spatiaalisen hahmottamisen haasteet, miten he kokevat ne ja, miten he vastaavat lapsen haasteisiin arjessa. ADHD -lasten ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre