Käyttäytymisen tuen keinojen yhteys haastavasti käyttäytyvien lasten emotionaaliseen kouluun kiinnittymiseen
Date
2019Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkimuksessa tarkasteltiin käytösoireiden esiintymisen, sukupuolen sekä käyttäytymisen tuen keinoista myönteisen palautteen määrän ja käyttäytymisodotusten selkeyden yhteyttä oppilaiden emotionaalisen kouluun kiinnittymiseen. Tutkimus oli kvantitatiivinen poikittaistutkimus, jonka aineistona käytettiin ProKoulu-tutkimuksen aineistoa. Tutkittavat olivat 5.–6.-luokkalaisia (N = 2367). Tutkittavista käytösoireisten ja oireettomien sekä tyttöjen ja poikien emotionaalisen kiinnittymisen eroja vertailtiin erikseen t-testein, ja käyttäytymisen tuen keinojen yhteyttä eri tavoin käyttäytyvien lasten emotionaaliseen kiinnittymiseen tarkasteltiin varianssianalyyseilla. Tutkimuksen tuloksista ilmeni, että käytösoireisten lasten sekä poikien emotionaalinen kiinnittyminen oli heikompaa verrattuna oireettomiin sekä tyttöihin. Niin myönteisen palautteen määrä kuin käyttäytymisodotusten selkeys olivat yhteydessä voimakkaampaan emotionaaliseen kiinnittymiseen sekä käytösoireisilla että oireettomilla lapsilla. Kuitenkin käytösoireisten lasten emotionaalinen kiinnittyminen oli merkitsevää vasta, kun palautetta saatiin paljon. Tulosten perusteella käyttäytymisen tuen keinoilla on yhteys lasten emotionaaliseen kiinnittymiseen. Käytösoireisten lasten saaman myönteisen palautteen määrään tulee kuitenkin kiinnittää erityistä huomiota. Täten on mahdollista voimistaa emotionaalista kiinnittymistä ja ehkäistä näiden lasten riskiä koulupudokkuuteen ja syrjäytymiseen.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29107]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Syyllisyydestä asiantuntijuuteen : haastavasti käyttäytyvien lasten vanhempien puhetta osallisuudesta kasvatusyhteistyössä
Salo, Päivi (2013)Haastavasti käyttäytyvien lasten vanhemmat on tärkeä ottaa huomioon päivähoidon kasvatusyhteistyössä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, mitä asioita haastavasti käyttäytyvien lasten vanhemmat kokevat tärkeinä ... -
Varhaiskasvatuksen opettajan tunteet ja tunnesäätelykyky lapsen käyttäytyessä haastavasti
Haukka, Karoliina (2024)Varhaiskasvatuksen opettajan omat tunnetaidot eli kyky tunnistaa, ymmärtää ja säädellä tunteitaan korostuvat varhaiskasvatuksen arkeen kuuluvissa lapsen haastavan käyttäytymisen tilanteissa. Opettajan tunnetaidot ovat ... -
Vanhemmuustyylien ja lasten koulunkäyntiin liittyvien vanhemmuuskäytäntöjen yhteydet lasten kouluun kiinnittymiseen
Kiiskilä, Kati; Tuomaala, Sanna (2014)Tutkimuksessa tarkasteltiin vanhemmuustyylien ja lasten koulunkäyntiin liittyvien vanhemmuuskäytäntöjen yhteyttä lasten kouluun kiinnittymiseen. Lisäksi oltiin kiinnostuneita, muuntavatko vanhemmuustyylit koulunkäyntiin ... -
Ei-toivotusta toivottuun : käyttäytymisen hallinnan keinot varhaiskasvatuksessa
Oinas, Akseli (2022)Tutkimuksessa tutkittiin lapsen käyttäytymisen hallintaa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää varhaiskasvatuksen henkilökunnan toimintamalleja tilanteisiin, joissa lapsi toimii ei-toivotulla tavalla. Tarkoituksena on ... -
Oppilaan sukupuolen, luokka-tason, käyttäytymisen ja opettajan antaman kehuvan palautteen yhteys oppilaan oikeudenmukaisuuden kokemukseen
Nyholm, Anna-Mari (2019)Tässä tutkimuksessa selvitettiin, ovatko oppilaan sukupuoli, luokka-aste, käyttäytyminen ja opettajan antama kehuva palaute yhteydessä oppilaan oikeudenmukaisuuden kokemukseen. Tutkimusaineistona käytettiin ProKoulu-hankkeessa ...