"Millonka sulle tulee semmonen olo että itkettää?" : esiopetusikäisten lasten tapoja tunnistaa ja käsitellä tunteita opettajan tukemana Paula ja tunnepeikot -tuokioilla
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Lasten emotionaaliset taidot ja tunnetaitojen tukeminen ovat tutkimusaiheina paljon tutkittuja, mutta edelleen ajankohtaisia pienten lasten sosioemotionaalisten haasteiden vuoksi. Tässä laadullisessa tutkimuksessa selvitettiin, miten esiopetusikäiset lapset tunnistavat ja käsittelevät tunteita Papilio-ohjelman ohjatuilla Paula ja tunnepeikot –tuokioilla. Tutkimuksessa myös tarkasteltiin, millä tavoin opettajan toiminta tukee lasten tunteiden tunnistamista ja käsittelemistä kyseisillä tuokioilla.
Tutkimuksen aineistona ovat keskisuomalaisessa päiväkodissa kuvatut videomateriaalit Paula ja tunnepeikot -tuokioilta. Videomateriaalit koostuvat useammasta tuokioista, joista kullakin keskitytään yhden perustunteen käsittelyyn. Tutkimuksemme on tapaustutkimus, jossa hyödynnettiin fenomenografista lähestymistapaa. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla.
Tutkimustulokset osoittavat, että esiopetusikäiset lapset tunnistivat tunteita kasvoista, äänensävystä, kehon reaktioista ja toiminnasta. Lapset käsittelivät tunteitaan kertomalla tunnekokemuksistaan ja tavoistaan säädellä tunteita toiminnallisin keinoin. Lapset myös samaistuivat vertaisten tunnekokemuksiin. Tulokset osoittavat myös, että opettaja voi toiminnallaan tukea lasten tapaa tunnistaa ja käsitellä tunteitaan sekä lapsia rohkaisemalla että tunnetaitoja mallintamalla. Tämän tutkimuksen tulokset lisäävät ymmärrystä lasten kyvyistä tunnistaa ja käsitellä tunteita sekä opettajan tavoista tukea lapsen sosioemotionaalista kehitystä.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [24542]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
”Jos pelottaa, voi mennä kahdestaan” : lasten kuvauksia tunnekokemuksista ja niiden käsittelystä pohjautuen Paula ja tunnepeikot -toimintaan
Viherjälaakso, Elli (2021)Tutkimuksessani tarkastelin lasten kuvauksia neljästä eri tunteesta: ilosta, surusta, pelosta ja vihasta. Selvitin, mitä lapset kertovat näiden tunteiden kokemisesta, ja miten he niitä käsittelevät. Tutkimukseni taustalla ... -
Miten opettajat tukevat vuorovaikutuksessa sanallisesti ja sanattomasti lasten emotionaalisen kompetenssin rakentumista Paula ja tunnepeikot-tuokioilla?
Nieminen, Jenna (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia emotionaalisen kompetenssin rakentumisen tukemisen keinoja opettajien vuorovaikutuksessa näkyi heidän ohjaamillaan Papilio-ohjelman Paula ja tunnepeikot-tuokioilla. ... -
Esiopetusikäisten lasten fyysinen aktiivisuus ja leikin lajit leluttomassa leikissä
Ilén, Matilda (2021)Lasten fyysisen aktiivisuuden vähäisestä määrästä on paljon tutkimuksia, ja tutkijat ovat heränneet tietoisuuteen siitä, että lapset ovat päiväkotipäivien aikana pääosin passiivisia. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli ... -
Tunnepeikot Nyyhky, Äksy, Säikky ja Hymy tutustuttavat lapsia tunteisiin
Koivula, Merja; Viitala, Riitta; Laakso, Marja-Leena (Jyväskylän yliopisto, 2018)Miltä sinusta tuntuu silloin, kun olet surullinen? Missä kohtaa suru tuntuu kehossasi? Mikä sinua auttaa, kun tunnet surua? Lapset pohtivat näitä kysymyksiä tunnepeikkojen Nyyhkyn, Äksyn, Säikyn ja Hymyn kanssa päiväkodeissa. ... -
"Se rauhoittuminen ja läsnäolo ja kaikki... jotain taikaa siinä on" : varhaiskasvatuksen opettajien kokemuksia satuhieronnasta
Laitalainen, Sari (2020)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia satuhierontaa käyttävillä varhaiskasvatuksen opettajilla on satuhieronnasta ja millaisena työmenetelmänä he se sitä pitävät. Lisäksi halusin selvittää, miten ...