Pedagogisen vuorovaikutuksen laadun yhteys viisivuotiaiden lasten sosiaaliseen kompetenssiin
Authors
Date
2024Copyright
© The Author(s)
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää kasvattajien pedagogisen vuorovaikutuksen laadun yhteyttä lasten sosiaaliseen kompetenssiin viisivuotiaiden lasten varhaiskasvatusryhmissä. Tutkimus toteutettiin osana Jyväskylän yliopiston Vuorovaikutus, kasvu ja oppiminen (VUOKKO) -pitkittäistutkimushanketta. Tähän tutkimukseen osallistui 188 lasta ja 98 kasvattajaa. Lasten sosiaalista kompetenssia arvioitiin kasvattajien havainnoimana keväällä 2019 MASK-monitahoarviointi oppilaan sosiaalisesta kompetenssista-mittarilla (Junttila ym., 2006). Opettajien vuorovaikutuksen laatua mitattiin Classroom Assesment Scoring System (CLASS Pre-K) -havainnointimenetelmällä (Pianta, ym. 2008a) ohjaustilanteista kerättyjen videotallenteiden avulla. Pedagogisen vuorovaikutuksen laatua ja sen yhteyttä lasten sosiaaliseen kompetenssiin tarkasteltiin lineaarisella regressioanalyysilla.
Tulosten mukaan kasvattajien tunnetuki oli korkeampaa verrattuna ryhmänohjaukseen. Pedagoginen vuorovaikutus oli tunnetuen alaulottuvuuksien osalta tilastollisesti merkitsevästi yhteydessä viisivuotiaiden lasten häiritsevään käyttäytymiseen sekä impulsiivisuuteen varhaiskasvatusryhmissä. Tämän tutkimuksen tulokset antavat viitteitä siitä, että positiivisen ilmapiiri ja opettajan sensitiivisyys luovat lapsiryhmään sosiaalisten taitojen harjoittelulle otollisen oppimisympäristön. Tämä puolestaan tukee aiemman tutkimuksen perusteella lasten akateemista, emotionaalista ja sosiaalista kehitystä.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Viisivuotiaiden kasvun ja oppimisen tuen kirjaaminen kaksivuotisen esiopetuksen kokeilussa
Raatikainen, Sanna (2024)Lapsen varhainen kasvun ja oppimisen tuki ja sen pedagoginen dokumentaatio muodostavat avaimen lapsen tuen suunnitteluun varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa. Aiempi tutkimus on osoittanut, että kasvattajien tekemä ... -
Varhaiskasvattajien ja lasten välisen vuorovaikutuksen laadun yhteys 5–6-vuotiaiden lasten itsesäätelytaitoihin
Seppälä, Tekla (2024)Pro gradu -tutkielman tavoitteena oli lisätä ymmärrystä siitä, miten varhaiskas vattajan ja lasten välisen vuorovaikutuksen laadun eri ulottuvuudet (käytöksen emotionaaliseen tuki ja oppimisen tuki) ovat yhteydessä lasten ... -
Kielellisten ja toiminnanohjauksen taitojen yhteydet sosiaaliseen kompetenssiin 5-vuotiailla lapsilla
Nurmisto, Nea; Räihä, Katariina (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, ovatko kielelliset ja toiminnanohjauksen taidot yhteydessä vanhempien ja varhaiskasvatuksen henkilöstön arvioimaan sosiaaliseen kompetenssiin 5-vuotiailla lapsilla. Sosiaalisen ... -
Itsesäätelytaitojen yhteys sosiaaliseen kompetenssiin alle 3-vuotiailla lapsilla
Kuusisto, Ansa (2020)Tutkimuksessa selvitettiin itsesäätelytaitojen yhteyttä sosiaaliseen kompetenssiin ja sen osa-alueisiin. Lisäksi oltiin kiinnostuneita siitä, kuinka tytöt ja pojat erosivat toisistaan itsesäätelytaidoissa sekä sosiaalisessa ... -
Miten opettajat tukevat vuorovaikutuksessa sanallisesti ja sanattomasti lasten emotionaalisen kompetenssin rakentumista Paula ja tunnepeikot-tuokioilla?
Nieminen, Jenna (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia emotionaalisen kompetenssin rakentumisen tukemisen keinoja opettajien vuorovaikutuksessa näkyi heidän ohjaamillaan Papilio-ohjelman Paula ja tunnepeikot-tuokioilla. ...