Varhaiskasvattajien ja lasten välisen vuorovaikutuksen laadun yhteys 5–6-vuotiaiden lasten itsesäätelytaitoihin
Pro gradu -tutkielman tavoitteena oli lisätä ymmärrystä siitä, miten varhaiskas
vattajan ja lasten välisen vuorovaikutuksen laadun eri ulottuvuudet (käytöksen
emotionaaliseen tuki ja oppimisen tuki) ovat yhteydessä lasten itsesäätelytai
toihin 5–6-vuotiaiden lasten lapsiryhmissä. Tutkimuksessa pyrittiin ymmärtä
mään, mikä merkitys sukupuolella on lasten itsesäätelytaitojen kehittymisessä.
Tutkielma on osa Jyväskylän yliopiston VUOKKO-pitkittäistutkimusta (Lerk
kanen & Salminen, 2015–2019). Aineisto kerättiin 61 eri lapsiryhmistä havain
nointisykleissä (N = 265) ja lapsien taitotestien avulla syksyllä 2018 (N = 188) ja
keväällä 2019 (N = 175). Vuorovaikutuksen laatua tarkasteltiin Classroom asses
ment scoring system Pre-K (Pianta ym., 2008) -mittarimuuunnoksen avulla. It
sesäätelytaitoja - kognition joustavuutta, inhibitiokontrollia ja työmuistia – mi
tattiin Head-Toes-Knees-Shoulders-mittarin (HTKS; McClelland ym., 2014) avulla.
Analyysimenetelminä käytettiin kuvailevia tunnuslukuja, monitasomallia ja
lineaarista regressioanalyysia. Tutkielma osoitti, että käytöksen emotionaaliseen
tuen laatu oli korkeatasoista ja oppimisen tuen laatu oli matalaa lapsiryhmissä.
Lapsiryhmien väliset erot itsesäätelytaidoissa eivät johtuneet vuorovaikutuksen
laadusta, vaan yksilötason tekijöistä. Lasten aikaisempien itsesäätelytaitojen ja
sukupuolen havaittiin olevan tilastollisesti merkitsevästi yhteydessä myöhem
piin itsesäätelytaitoihin. Tyttöjen taidot olivat poikien taitoja hieman korkeam
pia. Tutkielman tulokset korostavat tarvetta ottaa huomioon sekä yksilön ja
ryhmän vaikutuksen itsesäätelytaitojen kehittymisessä ja niiden tukemisessa,
sekä kiinnittää huomiota oppimisen tuen ulottuvuuden tukemiseen.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29772]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Lasten vertaissuhteiden rakentuminen vuorohoidossa varhaiskasvattajien kuvailemana
Hellstén, Venla (2022)Yhteiskunta on avoinna 24 tuntia vuorokaudessa, mikä tarkoittaa lasten vanhempien epätyypillisten työaikojen lisääntymistä. Samalla vuorohoidon tarve kasvaa lasten osallistuessa varhaiskasvatukseen kaikkina vuorokaudenaikoina. ... -
Pedagogisen vuorovaikutuksen laadun yhteys viisivuotiaiden lasten sosiaaliseen kompetenssiin
Huikko, Joni (2024)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää kasvattajien pedagogisen vuorovaikutuksen laadun yhteyttä lasten sosiaaliseen kompetenssiin viisivuotiaiden lasten varhaiskasvatusryhmissä. Tutkimus toteutettiin osana Jyväskylän ... -
"Lapseni kertoi, että tuntuu hyvältä olla juuri sellainen lapsi, kun on" : 5-7-vuotiaiden lasten huoltajien ja varhaiskasvatuksen opettajien käsityksiä lasten itsetunnon vahvistamisesta
Tyynelä, Annika; Mäkinen, Minna (2021)Laadullinen tutkimuksemme kertoo 5–7-vuotiaiden lasten huoltajien ja varhaiskasvatuksen opettajien käsityksistä lasten itsetunnon vahvistamisesta. Tarkastelimme huoltajien ja varhaiskasvatuksen opettajien käsitysten eroja ... -
Teacher-child interaction quality and children's self‐regulation in toddler classrooms in Finland and Portugal
Salminen, Jenni; Guedes, Carolina; Lerkkanen, Marja-Kristiina; Pakarinen, Eija; Cadima, Joana (John Wiley & Sons, 2021)This study examines the association between teacher–child interaction quality and children's self‐regulation in Finnish and Portuguese toddler classrooms. The participants included 230 Finnish (M = 29; SD = 3 months) and ... -
Matematiikka kasvattajien ja 5-vuotiaiden lasten välisessä vuorovaikutuksessa varhaiskasvatuksen leikkitilanteissa
Kivelä, Vilja; Malmström, Sandra (2023)Tässä tutkielmassa tutkimme matematiikan ilmenemistä kasvattajien ja 5-vuotiaiden lasten välisessä vuorovaikutuksessa varhaiskasvatuksen leikkitilanteissa. Tavoitteena oli saada tietoa, miten kasvattajat tuovat matematiikan ...