Itsesäätelytaitojen yhteys sosiaaliseen kompetenssiin alle 3-vuotiailla lapsilla
Tutkimuksessa selvitettiin itsesäätelytaitojen yhteyttä sosiaaliseen kompetenssiin ja sen osa-alueisiin. Lisäksi oltiin kiinnostuneita siitä, kuinka tytöt ja pojat erosivat toisistaan itsesäätelytaidoissa sekä sosiaalisessa kompetenssissa ja
sen osa-alueissa. Tutkimusaineisto koostui VUOKKO-tutkimukseen osallistuvien päiväkotien henkilöstön täyttämistä arviointilomakkeista (CBRS ja MASK),
joilla he arvioivat alle 3-vuotiaiden lasten itsesäätelytaitoja sekä sosiaalista kompetenssia. Analyysimenetelminä käytettiin faktorianalyysiä, lineaarista regressioanalyysiä sekä riippumattoman otoksen t-testiä.
Tulokset osoittivat, että itsesäätelytaidot olivat yhteydessä parempaan sosiaaliseen kompetenssiin. Itsesäätelytaitoihin kuuluvat vuorovaikutustaidot olivat vahvemmin yhteydessä sosiaaliseen kompetenssiin kuin käyttäytymisen säätely, joka ei ollut tilastollisesti merkitsevästi yhteydessä jokaiseen sosiaalisen
kompetenssin osa-alueeseen. Lisäksi tulokset osoittivat, että tytöillä oli hieman
poikia paremmat itsesäätelytaidot sekä sosiaalinen kompetenssi, vaikkakin poikien keskihajonta oli suurempaa sosiaalisen kompetenssin osalta. Tyttöjen keskiarvot olivat poikia parempia erityisesti sosiaalisissa taidoissa, mutta emootioiden ja käyttäytymisen osa-alueella sekä impulsiivisuudessa erot eivät olleet tilastollisesti merkitseviä. Ainoastaan häiritsevää käytöstä ilmeni pojilla hieman tyttöjä enemmän.
Tutkimuksen tulokset tuovat uutta tietoa varhaisiän itsesäätelytaitojen yhteydestä sosiaaliseen kompetenssiin, sukupuolierojen varhaisesta eriytymisestä
sekä vahvistavat itsesäätelytaitojen merkityksellisyyttä lapsen kehityksessä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kielellisten ja toiminnanohjauksen taitojen yhteydet sosiaaliseen kompetenssiin 5-vuotiailla lapsilla
Nurmisto, Nea; Räihä, Katariina (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, ovatko kielelliset ja toiminnanohjauksen taidot yhteydessä vanhempien ja varhaiskasvatuksen henkilöstön arvioimaan sosiaaliseen kompetenssiin 5-vuotiailla lapsilla. Sosiaalisen ... -
Pedagogisen vuorovaikutuksen laadun yhteys viisivuotiaiden lasten sosiaaliseen kompetenssiin
Huikko, Joni (2024)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää kasvattajien pedagogisen vuorovaikutuksen laadun yhteyttä lasten sosiaaliseen kompetenssiin viisivuotiaiden lasten varhaiskasvatusryhmissä. Tutkimus toteutettiin osana Jyväskylän ... -
"Semmone aito kohtaaminen, aito kuuntelu, aito läsnäolo" : lasten itsesäätelytaitojen tukeminen päiväkotiryhmässä
Törnroos, Anna (2015)Tämä tutkimus tarkastelee, miten päiväkodissa voidaan tukea lapsen itsesäätelytaitoja. Itsesäätelytaidot kehittyvät varhaislapsuudessa ja niillä tarkoitetaan lapsen kykyä hallita tunteitaan ja suunnitella ja säädellä omaa ... -
Teknologia-avusteisen liikunnanopetuksen yhteys viidesluokkalaisten oppilaiden sosiaaliseen kompetenssiin, auttamiskäyttäytymiseen ja ryhmän yhteenkuuluvuuteen
Arkoma, Jussi; Riekkinen, Ella (2015)Jussi Arkoma ja Ella Riekkinen (2015). Teknologia-avusteisen liikunnanopetuksen yhteys viidesluokkalaisten oppilaiden sosiaaliseen kompetenssiin, auttamiskäyttäytymiseen ja ryhmän yhteenkuuluvuuteen. Liikuntakasvatuksen ... -
Luokanopettajan työhyvinvointi ja sen yhteys oppilaiden sosiaaliseen kompetenssiin 1. luokalla
Tapanainen, Kaisa; Takala, Julia (2024)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella luokanopettajan työhyvinvointia selvittämällä stressinhallintakeinojen sekä työtyytyväisyyden ja työstressin välistä yhteyttä. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.