Itsesäätelytaitojen yhteys sosiaaliseen kompetenssiin alle 3-vuotiailla lapsilla
Authors
Date
2020Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkimuksessa selvitettiin itsesäätelytaitojen yhteyttä sosiaaliseen kompetenssiin ja sen osa-alueisiin. Lisäksi oltiin kiinnostuneita siitä, kuinka tytöt ja pojat erosivat toisistaan itsesäätelytaidoissa sekä sosiaalisessa kompetenssissa ja
sen osa-alueissa. Tutkimusaineisto koostui VUOKKO-tutkimukseen osallistuvien päiväkotien henkilöstön täyttämistä arviointilomakkeista (CBRS ja MASK),
joilla he arvioivat alle 3-vuotiaiden lasten itsesäätelytaitoja sekä sosiaalista kompetenssia. Analyysimenetelminä käytettiin faktorianalyysiä, lineaarista regressioanalyysiä sekä riippumattoman otoksen t-testiä.
Tulokset osoittivat, että itsesäätelytaidot olivat yhteydessä parempaan sosiaaliseen kompetenssiin. Itsesäätelytaitoihin kuuluvat vuorovaikutustaidot olivat vahvemmin yhteydessä sosiaaliseen kompetenssiin kuin käyttäytymisen säätely, joka ei ollut tilastollisesti merkitsevästi yhteydessä jokaiseen sosiaalisen
kompetenssin osa-alueeseen. Lisäksi tulokset osoittivat, että tytöillä oli hieman
poikia paremmat itsesäätelytaidot sekä sosiaalinen kompetenssi, vaikkakin poikien keskihajonta oli suurempaa sosiaalisen kompetenssin osalta. Tyttöjen keskiarvot olivat poikia parempia erityisesti sosiaalisissa taidoissa, mutta emootioiden ja käyttäytymisen osa-alueella sekä impulsiivisuudessa erot eivät olleet tilastollisesti merkitseviä. Ainoastaan häiritsevää käytöstä ilmeni pojilla hieman tyttöjä enemmän.
Tutkimuksen tulokset tuovat uutta tietoa varhaisiän itsesäätelytaitojen yhteydestä sosiaaliseen kompetenssiin, sukupuolierojen varhaisesta eriytymisestä
sekä vahvistavat itsesäätelytaitojen merkityksellisyyttä lapsen kehityksessä.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29104]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Kielellisten ja toiminnanohjauksen taitojen yhteydet sosiaaliseen kompetenssiin 5-vuotiailla lapsilla
Nurmisto, Nea; Räihä, Katariina (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, ovatko kielelliset ja toiminnanohjauksen taidot yhteydessä vanhempien ja varhaiskasvatuksen henkilöstön arvioimaan sosiaaliseen kompetenssiin 5-vuotiailla lapsilla. Sosiaalisen ... -
Pedagogisen vuorovaikutuksen laadun yhteys viisivuotiaiden lasten sosiaaliseen kompetenssiin
Huikko, Joni (2024)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää kasvattajien pedagogisen vuorovaikutuksen laadun yhteyttä lasten sosiaaliseen kompetenssiin viisivuotiaiden lasten varhaiskasvatusryhmissä. Tutkimus toteutettiin osana Jyväskylän ... -
Luokanopettajan työhyvinvointi ja sen yhteys oppilaiden sosiaaliseen kompetenssiin 1. luokalla
Tapanainen, Kaisa; Takala, Julia (2024)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella luokanopettajan työhyvinvointia selvittämällä stressinhallintakeinojen sekä työtyytyväisyyden ja työstressin välistä yhteyttä. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin ... -
Teknologia-avusteisen liikunnanopetuksen yhteys viidesluokkalaisten oppilaiden sosiaaliseen kompetenssiin, auttamiskäyttäytymiseen ja ryhmän yhteenkuuluvuuteen
Arkoma, Jussi; Riekkinen, Ella (2015)Jussi Arkoma ja Ella Riekkinen (2015). Teknologia-avusteisen liikunnanopetuksen yhteys viidesluokkalaisten oppilaiden sosiaaliseen kompetenssiin, auttamiskäyttäytymiseen ja ryhmän yhteenkuuluvuuteen. Liikuntakasvatuksen ... -
Vanhempien ja päivähoitohenkilöstön arvioita lapsen sosiaalisista taidoista ja itsesäätelytaidoista
Heikintalo, Outi; Viianen, Johanna (2010)Tutkimuksen tarkoituksena oli vertailla vanhempien ja päivähoitohenkilöstön arviointeja lapsen sosiaalisista taidoista ja itsesäätelytaidoista. Lisäksi tavoitteena oli tutkia, vaikuttaako lapsen sukupuoli vanhempien ja ...