Viisivuotiaiden kasvun ja oppimisen tuen kirjaaminen kaksivuotisen esiopetuksen kokeilussa
Authors
Date
2024Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Lapsen varhainen kasvun ja oppimisen tuki ja sen pedagoginen dokumentaatio muodostavat avaimen lapsen tuen suunnitteluun varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa. Aiempi tutkimus on osoittanut, että kasvattajien tekemä kirjaaminen luo kuvaa lapsesta ja rakentaa pohjaa lapsen myöhemmälle oppimisen polulle. Tässä pro-gradu tutkielmassa tutkittiin viisivuotiaiden lasten tehostetun tuen pedagogista dokumentaatiota kaksivuotisen esiopetuksen kokeilussa laadituissa asiakirjoissa.
Tämän tutkimuksen aineisto koostuu kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun arvioinnin ja seurannan (ESKO) –tutkimushankkeen keräämästä vuonna 2016 syntyneiden lasten pedagogisista asiakirjoista (N= 47). Aineiston analyysissä hyödynnettiin diskurssianalyysiä tarkasteltaessa, miten lapsi ja kasvattaja asemoitiin pedagogisissa asiakirjoissa. ESKO- tutkimushanke keräsi tutkimusaineiston harkinnanvaraisen otannan perusteella kaksivuotisen esiopetuksen kokeiluun osallistuneilta kokeilu- ja verrokkiryhmiltä toukokuussa 2022.
Tämän tutkimuksen tulokset osoittivat, että lapsi asemoitiin pedagogisissa asiakirjoissa kolmeen eri positioon: näkymättömänä, tuettavana ja yksilönä. Kasvattaja asemoitiin kolmeen positioon: haamukasvattajana, aikuinen tukijana ja nimettynä kasvattajana. Sekä lapsi- että kasvattaja- positioiden kirjaamisen tarkkuus ja kirjaustavat vaihtelivat asiakirjoissa. Lapselle tarjottavista tukijärjestelyistä kirjoitettiin usein passiivimuodossa, jolloin tuen toteuttaja tuotiin harvoin asiakirjoissa esille.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29626]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Musiikkikasvatus viisivuotiaiden kaksivuotisen esiopetuskokeilun kokeilu- ja verrokkiryhmiä ohjaavissa asiakirjoissa ja ryhmien toiminnassa
Hyyrynen, Roosa (2022)Musiikkikasvatuksen osuus on aiemmissa tutkimuksissa todettu verrattain pieneksi varhaiskasvatuksen pedagogiikassa. Musiikkikasvatusta ei olla Suomessa kuitenkaan tarkasteltu asiakirjatasolla, minkä vuoksi niiden tarkastelu ... -
Viisivuotiaiden kielenkehityksen tukeminen kaksivuotisen esiopetuksen kokeilussa
Palsamäki, Anna-Maria (2022)Tässä tutkielmassa selvitettiin viisivuotiaiden lasten kielenkehityksen tukemisen tavoitteita ja menetelmiä kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun kokeilu- ja verrokkiryhmissä. Tutkimuksen aineistona käytettiin kaksivuotisen ... -
Pedagoginen kirjaaminen kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun erityisen tuen HOJKS-asiakirjoissa
Huhtala, Katriina; Knuutila, Mirva (2024)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli lisätä tietoa laadukkaan pedagogisen kirjaamisen tavoista erityisen tuen HOJKS-asiakirjoissa. Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia pedagogisten asiakirjojen kirjaamista ja niissä ilmentyviä ... -
Pedagogisen vuorovaikutuksen laadun yhteys viisivuotiaiden lasten sosiaaliseen kompetenssiin
Huikko, Joni (2024)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää kasvattajien pedagogisen vuorovaikutuksen laadun yhteyttä lasten sosiaaliseen kompetenssiin viisivuotiaiden lasten varhaiskasvatusryhmissä. Tutkimus toteutettiin osana Jyväskylän ... -
Leikki kaksivuotisen esiopetuksen kokeilu- ja verrokkiryhmissä : varhaiskasvatuksen opettajien näkökulma
Roikonen, Anna (2023)Tässä pro gradu -tutkielmassa selvitettiin, millaisia viisivuotiaiden lasten oppimiseen liittyviä leikkiasenteita varhaiskasvatuksen opettajilla on, ja paljonko varhaiskasvatuksen opettajat arvioivat lapsiryhmänsä käyttävän ...