Viisivuotiaiden kasvun ja oppimisen tuen kirjaaminen kaksivuotisen esiopetuksen kokeilussa
Lapsen varhainen kasvun ja oppimisen tuki ja sen pedagoginen dokumentaatio muodostavat avaimen lapsen tuen suunnitteluun varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa. Aiempi tutkimus on osoittanut, että kasvattajien tekemä kirjaaminen luo kuvaa lapsesta ja rakentaa pohjaa lapsen myöhemmälle oppimisen polulle. Tässä pro-gradu tutkielmassa tutkittiin viisivuotiaiden lasten tehostetun tuen pedagogista dokumentaatiota kaksivuotisen esiopetuksen kokeilussa laadituissa asiakirjoissa.
Tämän tutkimuksen aineisto koostuu kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun arvioinnin ja seurannan (ESKO) –tutkimushankkeen keräämästä vuonna 2016 syntyneiden lasten pedagogisista asiakirjoista (N= 47). Aineiston analyysissä hyödynnettiin diskurssianalyysiä tarkasteltaessa, miten lapsi ja kasvattaja asemoitiin pedagogisissa asiakirjoissa. ESKO- tutkimushanke keräsi tutkimusaineiston harkinnanvaraisen otannan perusteella kaksivuotisen esiopetuksen kokeiluun osallistuneilta kokeilu- ja verrokkiryhmiltä toukokuussa 2022.
Tämän tutkimuksen tulokset osoittivat, että lapsi asemoitiin pedagogisissa asiakirjoissa kolmeen eri positioon: näkymättömänä, tuettavana ja yksilönä. Kasvattaja asemoitiin kolmeen positioon: haamukasvattajana, aikuinen tukijana ja nimettynä kasvattajana. Sekä lapsi- että kasvattaja- positioiden kirjaamisen tarkkuus ja kirjaustavat vaihtelivat asiakirjoissa. Lapselle tarjottavista tukijärjestelyistä kirjoitettiin usein passiivimuodossa, jolloin tuen toteuttaja tuotiin harvoin asiakirjoissa esille.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Viisivuotiaiden kaksivuotisen esiopetuksen kokeilu : esiopetuksen ja varhaiskasvatuksen laadun vertailua
Sulkanen, Mimmu; Saranko, Lotta; Alasuutari, Maarit; Lerkkanen, Marja-Kristiina (Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, 2024)Opetushallitus toteutti vuosina 2021–2024 kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun, jonka aikana noin 15 000 vuosina 2016 ja 2017 syntynyttä lasta aloitti esiopetuksen viisivuotiaina ja noin 20 000 varhaiskasvatukseen osallistuvaa ... -
Musiikkikasvatus viisivuotiaiden kaksivuotisen esiopetuskokeilun kokeilu- ja verrokkiryhmiä ohjaavissa asiakirjoissa ja ryhmien toiminnassa
Hyyrynen, Roosa (2022)Musiikkikasvatuksen osuus on aiemmissa tutkimuksissa todettu verrattain pieneksi varhaiskasvatuksen pedagogiikassa. Musiikkikasvatusta ei olla Suomessa kuitenkaan tarkasteltu asiakirjatasolla, minkä vuoksi niiden tarkastelu ... -
Viisivuotiaiden kielenkehityksen tukeminen kaksivuotisen esiopetuksen kokeilussa
Palsamäki, Anna-Maria (2022)Tässä tutkielmassa selvitettiin viisivuotiaiden lasten kielenkehityksen tukemisen tavoitteita ja menetelmiä kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun kokeilu- ja verrokkiryhmissä. Tutkimuksen aineistona käytettiin kaksivuotisen ... -
Pedagoginen kirjaaminen kaksivuotisen esiopetuksen kokeilun erityisen tuen HOJKS-asiakirjoissa
Huhtala, Katriina; Knuutila, Mirva (2024)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli lisätä tietoa laadukkaan pedagogisen kirjaamisen tavoista erityisen tuen HOJKS-asiakirjoissa. Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia pedagogisten asiakirjojen kirjaamista ja niissä ilmentyviä ... -
Pedagogisen vuorovaikutuksen laadun yhteys viisivuotiaiden lasten sosiaaliseen kompetenssiin
Huikko, Joni (2024)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää kasvattajien pedagogisen vuorovaikutuksen laadun yhteyttä lasten sosiaaliseen kompetenssiin viisivuotiaiden lasten varhaiskasvatusryhmissä. Tutkimus toteutettiin osana Jyväskylän ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.