Etäopetus ja digitaalinen tasa-arvo : verkko-oppimisen vaikutukset oppimisen esteitä kohtaavien korkeakouluopiskelijoiden oppimiseen
Authors
Date
2024Copyright
© The Author(s)
Koulutuksen digitalisaatioon tukeutuvasta etänä tapahtuvasta verkko-oppimisesta on tullut nopeasti keskeinen osa suomalaista koulutusjärjestelmää. Oppimisen teknologioiden ja verkko-oppimisen on ennustettu tuovan paljon hyötyjä erilaisten opiskelijoiden oppimiseen, mutta teknologian tarjoamat mahdollisuudet eivät kuitenkaan todellisuudessa ole aina kaikkien saatavilla. Verkko-oppimisen vaikutuksia erityisesti oppimisen esteitä kohtaavien korkeakouluopiskelijoiden oppimiseen on tutkittu toistaiseksi vähän ja tämän tutkimuksen avulla pyrittiinkin selvittämään, kuinka eri lähteissä ennustetut verkko-oppimisen hyödyt ja toisaalta lähdemateriaalissa havaitut haitat toteutuvat käytännössä. Tavoitteena oli lisätä tietoa verkko-oppimisen vaikutuksista esteitä kohtaavien opiskelijoiden oppimiseen ja edelleen digitaalisen tasa-arvon toteutumiseen. Tutkimus suoritettiin keräämällä ja ryhmittelemällä lähdemateriaalissa havaittuja verkko-oppimisen hyötyjä ja haittoja, ja vertaamalla niitä suomalaisissa korkeakouluissa opiskelevien oppimisen esteitä kohtaavien opiskelijoiden kokemuksiin. Tutkimukseen osallistuneet opiskelijat vastasivat kyselylomakkeeseen, jonka lisäksi osaa heistä haastateltiin. Tutkimuksen tuloksista selvisi, että erityisesti verkko-oppimisen hyötyihin yhdistetty joustavuus tuki opiskelijoiden oppimista ja vaikutti positiivisesti saavutettavuuteen, osallisuuteen sekä edelleen digitaalisen tasa-arvon toteutumiseen. Opiskelun koettiin verkko-oppimisen ansiosta myös osittain nopeutuneen ja tehostuneen, jonka lisäksi yhteistyö muiden opiskelijoiden kanssa koettiin oppimisen teknologioiden ansiosta helpommaksi. Sen sijaan opiskelijoiden ja opettajien välinen vuorovaikutus oli opiskelijoiden mielestä etäopetuksessa vaikeampaa. Tulosten perusteella verkko-oppimiseen liittyvät haitat, kuten häiriötekijöiden määrän lisääntyminen vaikuttivat negatiivisesti erityisesti nuorempien opiskelijoiden oppimiseen sekä niiden opiskelijoiden oppimiseen, joilla oli diagnosoitu tarkkaavaisuushäiriö. Digitaalisen tasa-arvon näkökulmasta tuloksissa huolestuttavaa oli, että verkko-oppimisen hyötynä ennustettu yksilöllistäminen ei opiskelijoiden mielestä toteudu käytännössä ja tukea on huonosti saatavilla. Digitalisaatioon tukeutuva ja teknologiaa hyödyntävä verkko-oppiminen mahdollistaa kyllä opiskeluun osallistumisen oppimisen esteistä huolimatta, mutta mm. yksilöllistämiseen liittyvien puutteiden takia tasa-arvo toteutuu vain osittain.
...
E-learning based on the digitization of education has quickly become a central part of the education system. Learning technologies and e-learning have been predicted to benefit vast variety of students, but the possibilities offered by technology are not always available to everyone. The effects of e-learning on students facing learning disabilities have not been largely studied. With the help of this study, we tried to find out how the predicted benefits and observed disadvantages of e-learning are realized in practice. The goal was to increase information about the effects of e-learning on the learning of students with learning disabilities. Furthermore, this study focused on e-learnings effects on digital equality. The research was carried out by collecting and grouping the advantages and disadvantages of e-learning presented in the source material and comparing them to students’ experiences. The students answered a questionnaire and some of them were also interviewed. The results of the study revealed that especially the flexibility related to e-learning supported students’ learning and had a positive effect on digital equality. Students also felt that learning was faster and more efficient and cooperation with other students was easier thanks to benefits provided by e-learning. On the other hand, the interaction between students and teachers was more difficult in students’ opinion. Based on the results, the disadvantages related to e-learning, such as the increase in the number of distractions, had a stronger negative effect on the learning of younger students and those diagnosed with ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder). From digital equality’s point of view, it is worrying that the individualization predicted as a benefit of online learning, does not seem to materialize in practice. In addition, the students also felt that necessary support is poorly available. In summary, learning technologies and e-learning seem to partly enable participation in studies despite learning disabilities, but due to shortcomings in individualization, equality is only partially realized.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Oppimisen teknologiat osana oppimisen esteitä kohtaavien peruskoululaisten elämää
Raatikainen, Juha-Petteri (2017)Tieto- ja viestintäteknologia on merkittävä osa jokapäiväistä elämäämme. Nämä teknologiat ovat löytäneet tiensä kouluihin myös Suomessa, ja erilaisia oppimisen teknologioita onkin otettu ahkerasti käyttöön ympäri maata. ... -
Teaching Practices During the Covid-19 Pandemic in Austria, Estonia, Finland and Romania
Tuul, Maire; Tuul, Madis; Fenyvesi, Kristof; Yada, Takumi; Lázár, Csilla; Ferencz-Salamon, Alpár (Tallinna ülikool, 2022) -
Barriers to open e-learning in public administrations
Stoffregen, Julia Dorothée (University of Jyväskylä, 2017)The use of Open Educational Resources (OERs) is promising as a complementary resource to traditional e-learning courses. Digital learning resources can be accessed on demand and can be developed by a wide range of ... -
Pedagogical Design of Interactive Online Lectures : Instructional Intervention in Distance Education
Sarja, Anneli; Böök, Marja Leena; Uotinen, Sanna; Ladonlahti, Tarja (TOJDEL, 2017) -
Oppimislähtöisyys sulautuvassa opetuksessa
Siili, Janna (2018)Tämän kirjallisuuskatsauksen tarkoituksena on selvittää sulautuvan opetuksen oppimislähtöisyyttä muihin opetusmetodeihin verrattaessa. Yhteen toteutustapaan perustuva koulutus ei vastaa nykypäivän haasteisiin. Lähiopetus ...