University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Oppimisen teknologiat osana oppimisen esteitä kohtaavien peruskoululaisten elämää

Thumbnail
View/Open
604.8 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Raatikainen, Juha-Petteri
Date
2017
Discipline
TietojärjestelmätiedeInformation Systems Science

 
Tieto- ja viestintäteknologia on merkittävä osa jokapäiväistä elämäämme. Nämä teknologiat ovat löytäneet tiensä kouluihin myös Suomessa, ja erilaisia oppimisen teknologioita onkin otettu ahkerasti käyttöön ympäri maata. Teknologian integroiminen osaksi opetusta ei kuitenkaan aina suju täysin ongelmitta. Laitteiden käytössä saattaa ilmetä ongelmia, ja vaikka infrastruktuuri teknologian käytölle olisikin olemassa, ovat verkkoyhteydet paikoitellen epävakaita. Näiden ongelmien kanssa painivat sekä opettajat että oppilaat. Tämän tutkielman tarkoituksena on tutkia oppimisen teknologioiden vaikutuksia erityisesti oppimisen esteitä kohtaavien oppilaiden oppimiseen. Oppimisen esteitä, kuten erilaisia oppimisvaikeuksia kohtaa Suomessa yhä useampi peruskoululainen. Esteet on otettu huomioon vuonna 2011 käyttöön otetulla kolmiportaisen opetuksen tuen mallilla. Opiskelun tukea saavien lasten ja nuorten määrä kasvaa vuosittain ja aihe onkin tästä syystä ajankohtainen ja edellyttää lisätutkimusta. Oppimisen teknologioista on yleisellä tasolla olemassa kiitettävä määrä aikaisempaa tutkimustietoa. Tarkkaa tutkimusta teknologioiden vaikutuksista nimenomaan esteitä kohtaaviin oppilaisiin on tehty kuitenkin melko vähän etenkin Suomessa. Oppimisen teknologioihin ja e-oppimiseen liittyvien tutkimusten tulokset ovat usein varsin ristiriitaisia. Teknologian avulla on aikaan saatu huomattavia positiivisia vaikutuksia oppimiselle, mutta myös haittapuolia löytyy. Tästä huolimatta yleinen konsensus on, että hyvin suunniteltu, oikein toteutettu ja tehokkaasti osaksi opetusta integroitu teknologia parantaa oppimistuloksia hyvin suurella todennäköisyydellä. Oppimisen esteitä kohtaavien peruskoululaisten tapauksessa positiivisia tuloksia on saatu etenkin lukemisen ongelmista, kuten dysleksiasta kärsivien lasten ja nuorten kohdalla. Hyvien tulosten saavuttaminen edellyttää opettajilta ja oppilailta uusien teknologioiden käytön sisäistämistä. Oppilaiden tietotekniset taidot ovat useimmissa tapauksissa riittävät, mutta opettajista moni kokee taitonsa vielä puutteellisiksi. Teknologian tehokas integraatio osaksi laajempaa opetusta vaatiikin pelkän käytön opettelun lisäksi opettajankoulutuksen muutosta sekä asenteellisia ja rakenteellisia yhteiskunnan muutoksia. ...
 
Information and communications technologies are an essential part of our daily lives. These technologies have found their ways also into education and they have been introduced to schools all around Finland. However, these technologies do not always work as expected. Network connections can be unstable and users face problems with both hardware and software. These problems are being tried to overcome by both teachers and students who are the main users of these learning technologies. In this thesis which has been implemented as a literature review, the goal has been to study the effects of learning technologies and e-learning especially from the perspective of students with different barriers of learning. In Finland, the number of students who receive support for their learning has been on a significant rise and that makes the subject very relevant. There are plenty of previous studies about learning technologies and the effects they have on learning in general. However not enough is known about the effects they have merely on students with learning barriers. Especially in Finland, there is very little research data to be found on this exact matter. Studies on learning technologies and e-learning show very contradictory results. With technology, the effects on learning can be both positive and negative. This shows that more research needs to be done to fully understand how to effectively use technology as a part of education. It can be agreed however that well planned, properly implemented and effectively integrated technology is very likely to enhance education. In the case of students with learning barriers positive results have been obtained especially with children with dyslexia. To achieve these types of good results both students and teachers need to be thought how to use different types of devices and software’s. On a larger scale changes need to be made in the teacher training process and both in attitudes against technology and structure of education. ...
 
Keywords
learning barriers learning disabilities learning technologies information technology communications technology e-learning oppimisvaikeudet saavutettavuus kolmiportainen tuki opetus oppiminen digitalisoituminen opetusvälineet opetusteknologia tieto- ja viestintäteknologia verkko-oppiminen
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201708153490

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4767]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Collaborative screen capture video based learning in information systems science 

    Makkonen, Pekka (University of Jyväskylä, 2014)
  • Emotional obstacles of e-learning 

    Juutinen, Sanna (University of Jyväskylä, 2011)
  • Enhancing web course design using action research 

    Hiltunen, Leena (University of Jyväskylä, 2010)
  • In search for the conceptual origin of university students' community in a confluence of on- and offline learning environments ethnographies in technology-rich, multi-sited fields of study 

    Pöysä, Johanna (University of Jyväskylä, 2007)
    Contemporary society requires its citizens to develop capacities to resituate their activities in collective unities and to successfully communicate their actions within these multiple local and global communities. Also ...
  • The Patras blended strategy model for deep and meaningful learning in quality life-long distance education 

    Mystakidis, Stylianos; Berki, Eleni; Valtanen, Juri (Academic conferences international, 2019)
    Life‑long learning is currently being embraced as a central process that could disrupt traditional educational paths. Apparently, the (ideal) type of learning often promoted is deep and meaningful learning, though it is ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre