Mindfulness and creative process engagement : the mediating role of workplace relational systems
Awan, U., Sufyan, M., Ameer, I., Shamim, S., Akhtar, P., & Zia, N. U. (2024). Mindfulness and creative process engagement : the mediating role of workplace relational systems. Journal of Managerial Psychology, 39(3), 241-263. https://doi.org/10.1108/jmp-04-2022-0196
Published in
Journal of Managerial PsychologyAuthors
Date
2024Copyright
© Usama Awan, Muhammad Sufyan, Irfan Ameer, Saqib Shamim, Pervaiz Akhtar and Najam Ul Zia
Purpose
Despite widespread recognition of the importance of mindfulness in organizational science literature, little is known about how mindfulness motivates individuals to configure information processing and team member exchange relationships to increase creative process engagement. Drawing on motivated information processing theory, this study conceptualizes and empirically examines whether and how mindfulness motivates individuals toward creative process engagement.
Design/methodology/approach
The authors collected data through an online survey from 311 respondents working in the Research and Development (R&D) departments of organizations in multiple industries in Pakistan. For analytical purposes, the authors have applied the structural equation modeling technique.
Findings
This study advances a different view of individual mindfulness on the creative process engagement in the following ways. First, mindfulness enables individuals to self-regulate in specific situations and become effective in fostering creative process engagement. Second, this study extends research on relational information processing by linking it to mindfulness and creative process engagement. Relational information processing partially mediates the relationship between mindfulness and creative process engagement. Third, this study highlights that mindfulness motivates individuals to focus more on developing quality working relationships, but they seem less willing to participate in idea generation and problem-solving solutions.
Originality/value
The study findings provide implications for research on mindfulness, creativity and motivated information processing to enhance individuals’ creative process engagements. The authors also discuss the implications for executives on the relational and creative benefits of mindfulness.
...
Publisher
EmeraldISSN Search the Publication Forum
0268-3946Keywords
Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/207810232
Metadata
Show full item recordCollections
- Kauppakorkeakoulu [1367]
Additional information about funding
Muhammad Sufyan acknowledges the financial support received from the Foundation of Economic Education and the Wihuri Foundation, while Irfan Ameer expresses gratitude to the Wihuri Foundation for their generous assistance.License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Mediators of change in online acceptance and commitment therapy for psychological symptoms of parents of children with chronic conditions : An investigation of change processes
Sairanen, Essi; Lappalainen, Raimo; Lappalainen, Päivi; Hiltunen, Arto (Elsevier, 2020)Highlights: Parents of children with chronic conditions can benefit from an ACT web intervention. Cognitive defusion and acting with awareness mediated effects on psychological symptoms. General psychological flexibility ... -
Erään kirjan hautaustarina : miten minusta tuli kirjoittaja
Mantere, Hanna-Mari (2021)Sain kustannussopimuksen esikoiskirjalleni ensiyrittämällä. Kolme vuotta myöhemmin purin sopimuksen ja sen tehdessäni tunsin huojennusta. Miksi? Tutkielmassani tarkastelen tätä kirjan kirjoittamisen prosessia, joka toisaalta ... -
Sosiaalityöntekijöiden työuupumuksen ennaltaehkäisy tietoisuustaitojen avulla
Musakka, Heli (2020)Kandidaatin tutkielmani tarkoituksena on selvittää, millä tavoin tietoisuustaidot voivat ennaltaehkäistä sosiaalityöntekijöiden työuupumusta. Työterveyslaitoksen tekemässä tutkimuksessa vuonna 2016 havaittiin, että ... -
Opettajien kokemuksia tietoisuustaitojen säännöllisestä harjoittamisesta
Häggman, Lauri (2021)Tietoisuustaitojen mahdollisuudet hyvinvoinnin, sosioemotionaalisten taitojen sekä akateemisen suoriutumisen tukemisessa ovat herättäneet kasvavaa kiinnostusta koulumaailmassa. Niitä koskeva diskurssi painottuu merkittävästi ... -
Tietoisuustaitojen harjoitteleminen nuorten psyykkisen toimintakyvyn tukena koulussa ja liikunnanopetuksessa
Kärkelä, Anmariia (2022)Tämän kandidaatin tutkielman tarkoituksena oli selvittää, onko tietoisuustaitojen harjoittelemisella yhteys 12–18-vuotiaiden nuorten psyykkiseen toimintakykyyn. Lisäksi tutkielmassa tarkasteltiin, millaisia tuloksia ...