Tietoisuustaitojen harjoitteleminen nuorten psyykkisen toimintakyvyn tukena koulussa ja liikunnanopetuksessa
Tekijät
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän kandidaatin tutkielman tarkoituksena oli selvittää, onko tietoisuustaitojen harjoittelemisella yhteys 12–18-vuotiaiden nuorten psyykkiseen toimintakykyyn. Lisäksi tutkielmassa tarkasteltiin, millaisia tuloksia tietoisuustaitojen harjoittelemisella on saatu kouluympäristössä, ja erityisesti liikunnanopetuksessa, psyykkisen toimintakyvyn kannalta. Tutkielma on kirjallisuuskatsaus, jonka aineistona käytettiin tutkimusartikkeleita, tietoisuustaitoja ja nuorten psyykkistä kehitystä käsittelevää kirjallisuutta sekä perusopetuksen opetussuunnitelman perusteita. Tutkielman päätuloksissa ilmenee, että tietoisuustaitojen harjoittelemisella on yhteys nuorten psyykkiseen hyvinvointiin. Tutkimuksissa on havaittu masennuksen, ahdistuneisuuden ja stressin vähentyneen sekä tunteiden säätelyn parantuneen. Tietoisuustaitojen harjoittelemisen vaikuttavuuteen saattaa olla yhteydessä nuoren sukupuoli, kehitysvaihe ja harjoittelun määrä. Monissa aiemmissa tutkimuksissa tytöt saavuttivat poikia parempia tuloksia tietoisuustaidoissa. Murrosikäiset sekä enemmän harjoitelleet hyötyivät harjoittelusta eniten. Liikunnanopetuksessa saadut tulokset olivat osin ristiriitaisia, minkä vuoksi asiasta tarvitaan vielä lisää tutkimusta. Johtopäätöksenä voi kuitenkin todeta, että tietoisuustaitojen harjoitteleminen voi tukea ja edistää nuorten psyykkistä toimintakykyä. Lisäksi harjoitteleminen kouluympäristössä tukee perusopetuksen opetussuunnitelman (2014) tavoitteita ja voi rohkaista nuoria harjoittelemaan näitä taitoja myös omatoimisesti vapaa-ajalla.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5327]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Opettajien kokemuksia tietoisuustaitojen säännöllisestä harjoittamisesta
Häggman, Lauri (2021)Tietoisuustaitojen mahdollisuudet hyvinvoinnin, sosioemotionaalisten taitojen sekä akateemisen suoriutumisen tukemisessa ovat herättäneet kasvavaa kiinnostusta koulumaailmassa. Niitä koskeva diskurssi painottuu merkittävästi ... -
Liikunta-aktiivisuuden ja tietoisuustaitojen välinen yhteys lukiolaisilla
Koskinen, Vilma; Kärkelä, Anmariia (2023)Tämän pro gradu- tutkielman tarkoituksena oli selvittää liikunta-aktiivisuuden ja tietoisuustaitojen välistä yhteyttä lukiolaisilla. Tutkielmassa tarkasteltiin erityisesti sitä, eroavatko nuorten tietoisuustaidot liikunnan ... -
Fyysinen aktiivisuus, harrastustoiminta ja liikkumiskyky iäkkäiden ihmisten psyykkisen hyvinvoinnin ennustajina : 65-84-vuotiaiden jyväskyläläisten 8-vuotisseuruututkimus
Lampinen, Päivi (Jyväskylän yliopisto, 2004)Päivi Lampinen selvitti fyysisen aktiivisuuden, harrastustoiminnan ja liikkumiskyvyn yhteyksiä 65–84-vuotiaiden jyväskyläläisten kotona asuvien miesten ja naisten psyykkiseen hyvinvointiin kahdeksan vuoden seuruututkimuksen ... -
Musiikki nuorten kehityksen ja psyykkisen itsesäätelyn tukena
Laiho, Suvi (2002) -
Digitaalisen Nuorten Kompassi plus -hyvinvointiohjelman soveltuvuus lukiolaisille
Puolakanaho, Anne; Kaipainen, Kirsikka; Kiuru, Noona; Lappalainen, Päivi; Keinonen, Katariina; Lappalainen, Raimo (Niilo Mäki Instituutti, 2022)Psyykkinen hyvinvointi on kulmakivi, johon nuoren oppiminen nojaa; hyvinvointi vaikuttaa merkittävättä tavalla nuoren opintosuoriutumiseen ja työelämävalmiuksien omaksumiseen. Tämä on tiedostettu nykyisessä lainsäädännössä, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.