Opettajien kokemuksia tietoisuustaitojen säännöllisestä harjoittamisesta
Tietoisuustaitojen mahdollisuudet hyvinvoinnin, sosioemotionaalisten taitojen sekä akateemisen suoriutumisen tukemisessa ovat herättäneet kasvavaa kiinnostusta koulumaailmassa. Niitä koskeva diskurssi painottuu merkittävästi oppilaiden näkökulmaan, vaikka asiantuntijoiden näkemysten mukaan tietoisuustaitojen koulumaailmaan rantautuminen lähtee opettajien omasta harjoittelusta. Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia opettajilla on tietoisuustaitojen säännöllisestä harjoittamisesta sekä millaisia merkityksiä he näkevät tietoisuustaidoilla koulumaailmassa. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla 11 erityis-, luokan- ja aineen-opettajaa, joilla oli kokemusta tietoisuustaitojen säännöllisestä harjoittamisesta. Haastateltavat olivat 37–62-vuotiaita, asuivat eri puolilla Suomea ja olivat kaikki naisia. Aineistonkeruumenetelmänä oli puolistrukturoitu teemahaastattelu, jonka pohjalta laadulliselle aineistolle toteutettiin temaattinen analyysi. Tutkimusta ohjasi fenomenologis-hermeneuttinen tutkimusote. Tutkimustulosten perusteella tietoisuustaitojen harjoittaminen oli antanut tutkittaville uusia suhtautumisen, havainnoinnin ja toiminnan tapoja, jotka olivat edesauttaneet hyvinvoinnin, läsnäolon, rauhan ja joustavuuden kasvanutta elämänlaadullista kokemista niin arjessa kuin työelämässäkin. Koulumaailmassa tietoisuustaitojen merkitys koettiin tärkeäksi oppilaiden hyvinvoinnin, oppimisen, opettajan ja oppilaan välisen vuorovaikutuksen sekä luokan ilmapiirin edistämisen kannalta. Tutkimus täydentää olemassa olevaa tutkimuspohjaa tietoisuustaitojen monipuolisista mahdollisuuksista hyvinvoinnin ja toimijuuden tukemisessa.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29685]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Pitkään jatkuneen, säännöllisen meditaation harjoittamisen ja meditaatiotilan vaikutus säikähdysreaktioon
Jolma, Anna; Pelttari, Outi (2014)Tässä tutkimuksessa selvitettiin pitkään jatkuneen, säännöllisen meditaation harjoittamisen pysyviä vaikutuksia ja meditaatiotilan välittömiä vaikutuksia sekä emootioilla säädeltyyn säikähdysreaktioon että säikähdysreaktion ... -
Tietoisuustaitojen harjoitteleminen nuorten psyykkisen toimintakyvyn tukena koulussa ja liikunnanopetuksessa
Kärkelä, Anmariia (2022)Tämän kandidaatin tutkielman tarkoituksena oli selvittää, onko tietoisuustaitojen harjoittelemisella yhteys 12–18-vuotiaiden nuorten psyykkiseen toimintakykyyn. Lisäksi tutkielmassa tarkasteltiin, millaisia tuloksia ... -
Tietoisuustaidot : hyvinvoinnin käyttämätön voimavara?
Tanttu, Minna; Toikkanen, Penniina; Siljamäki, Mariana (Liikunnan ja terveystiedon opettajat ry, 2023)Kouluterveyskyselyn (2021) mukaan lasten ja nuorten mielen hyvinvoinnin haasteet ovat lisääntyneet korona-aikana merkittävästi. Tässä liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielmaan (2023) pohjautuvassa artikkelissa pohdimme, ... -
Examining mediators of change in wellbeing, stress, and depression in a blended, Internet-based, ACT intervention for university students
Räsänen, Panajiota; Muotka, Joona; Lappalainen, Raimo (Elsevier BV, 2020)A coach-guided Acceptance and Commitment Therapy (ACT) intervention that uses a blended approach of two face-to-face and five online sessions (iACT; N = 33) has been found to be more effective than a waiting-list control ... -
Terapeuttisen kirjoittamisen jäljillä : kokemuksia hyvinvointikirjoittamisesta
Peltonen, Maaret (2023)Tarkastelen maisterintutkielmassani terapeuttista kirjoittamista hyvinvoinnin näkökulmasta. Tutkimuskysymykseni ovat: 1) Millä tavoin terapeuttinen kirjoittaminen voi tuottaa hyvinvointia? 2) Miten tutkimissani terapeuttisen ...