Luokanopettajan työhyvinvointi ja sen yhteys oppilaiden sosiaaliseen kompetenssiin 1. luokalla
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella luokanopettajan työhyvinvointia selvittämällä stressinhallintakeinojen sekä työtyytyväisyyden ja työstressin välistä yhteyttä. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin luokanopettajan syksyllä kokeman työtyytyväisyyden ja työstressin yhteyttä oppilaiden sosiaaliseen kompetenssiin 1. luokan keväällä. Oppilaiden sosiaalista kompetenssia tarkasteltiin erikseen prososiaalisuuden ja antisosiaalisuuden kautta.
Tutkimus toteutettiin osana Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom (TESSI; Lerkkanen & Pakarinen, 2016–2022) -hanketta. Tutkimuksen aineisto kerättiin opettajilta vuosina 2017–2018 kyselylomakkeilla, joissa kartoitettiin opettajan käyttämiä stressinhallintakeinoja sekä koettua työtyytyväisyyttä ja työstressiä. Erillisellä lomakkeella kartoitettiin oppilaiden sosiaalista kompetenssia opettajien arvioimana. Tutkimuksen otos koostui 1. luokan opettajista (N = 52) ja heidän oppilaistaan (N = 711). Aineiston analyysi toteutettiin Spearmanin järjestyskorrelaatiokertoimella ja kaksitasoisella monitasomallinnuksella.
Tulokset osoittivat, että stressinhallintakeinoista perhe ja ystävät, positiivinen asenne sekä lääkkeiden käyttäminen olivat tilastollisesti merkitsevästi yhteydessä työtyytyväisyyteen. Työstressiin tilastollisesti merkitsevästi yhteydessä olivat liikunta, perhe ja ystävät, harrastukset, huumorintaju ja positiivinen asenne. Tulokset osoittivat myös, että työtyytyväisyys selitti tilastollisesti merkitsevästi 3 % oppilaiden prososiaalisuuden kokonaisvaihtelusta. Tutkimus antoi uutta tietoa opettajan työtyytyväisyyden merkityksestä oppilaiden prososiaalisuudelle.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom (TESSI)
Pakarinen, Eija; Lerkkanen, Marja-Kristiina (University of Jyväskylä, 2021)Opettajan ja oppilaiden välinen vuorovaikutus on keskeinen opetuksen laadun määrittäjä. Opettajan visuaalisen huomion kiinnittyminen säätelee vuorovaikutusta ja oppilaiden koulukokemuksia. Opettajan työhön liittyy monia ... -
Teknologia-avusteisen liikunnanopetuksen yhteys viidesluokkalaisten oppilaiden sosiaaliseen kompetenssiin, auttamiskäyttäytymiseen ja ryhmän yhteenkuuluvuuteen
Arkoma, Jussi; Riekkinen, Ella (2015)Jussi Arkoma ja Ella Riekkinen (2015). Teknologia-avusteisen liikunnanopetuksen yhteys viidesluokkalaisten oppilaiden sosiaaliseen kompetenssiin, auttamiskäyttäytymiseen ja ryhmän yhteenkuuluvuuteen. Liikuntakasvatuksen ... -
Luokanopettajien kokema työstressi, stressitekijät ja stressinhallintakeinot lukuvuoden aikana
Salmijärvi, Essi (2019)Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää luokanopettajien työstressin, stressitekijöiden sekä stressinhallintakeinojen yleisyyttä. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös luokanopettajien työstressin sekä stressiä aiheuttavien ... -
Kielellisten ja toiminnanohjauksen taitojen yhteydet sosiaaliseen kompetenssiin 5-vuotiailla lapsilla
Nurmisto, Nea; Räihä, Katariina (2022)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, ovatko kielelliset ja toiminnanohjauksen taidot yhteydessä vanhempien ja varhaiskasvatuksen henkilöstön arvioimaan sosiaaliseen kompetenssiin 5-vuotiailla lapsilla. Sosiaalisen ... -
Pedagogisen vuorovaikutuksen laadun yhteys viisivuotiaiden lasten sosiaaliseen kompetenssiin
Huikko, Joni (2024)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää kasvattajien pedagogisen vuorovaikutuksen laadun yhteyttä lasten sosiaaliseen kompetenssiin viisivuotiaiden lasten varhaiskasvatusryhmissä. Tutkimus toteutettiin osana Jyväskylän ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.