Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.advisorPakarinen, Eija
dc.contributor.advisorPöysä, Sanni
dc.contributor.authorTapanainen, Kaisa
dc.contributor.authorTakala, Julia
dc.date.accessioned2024-04-05T05:06:59Z
dc.date.available2024-04-05T05:06:59Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94181
dc.description.abstractTämän tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella luokanopettajan työhyvinvointia selvittämällä stressinhallintakeinojen sekä työtyytyväisyyden ja työstressin välistä yhteyttä. Lisäksi tutkimuksessa selvitettiin luokanopettajan syksyllä kokeman työtyytyväisyyden ja työstressin yhteyttä oppilaiden sosiaaliseen kompetenssiin 1. luokan keväällä. Oppilaiden sosiaalista kompetenssia tarkasteltiin erikseen prososiaalisuuden ja antisosiaalisuuden kautta. Tutkimus toteutettiin osana Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom (TESSI; Lerkkanen & Pakarinen, 2016–2022) -hanketta. Tutkimuksen aineisto kerättiin opettajilta vuosina 2017–2018 kyselylomakkeilla, joissa kartoitettiin opettajan käyttämiä stressinhallintakeinoja sekä koettua työtyytyväisyyttä ja työstressiä. Erillisellä lomakkeella kartoitettiin oppilaiden sosiaalista kompetenssia opettajien arvioimana. Tutkimuksen otos koostui 1. luokan opettajista (N = 52) ja heidän oppilaistaan (N = 711). Aineiston analyysi toteutettiin Spearmanin järjestyskorrelaatiokertoimella ja kaksitasoisella monitasomallinnuksella. Tulokset osoittivat, että stressinhallintakeinoista perhe ja ystävät, positiivinen asenne sekä lääkkeiden käyttäminen olivat tilastollisesti merkitsevästi yhteydessä työtyytyväisyyteen. Työstressiin tilastollisesti merkitsevästi yhteydessä olivat liikunta, perhe ja ystävät, harrastukset, huumorintaju ja positiivinen asenne. Tulokset osoittivat myös, että työtyytyväisyys selitti tilastollisesti merkitsevästi 3 % oppilaiden prososiaalisuuden kokonaisvaihtelusta. Tutkimus antoi uutta tietoa opettajan työtyytyväisyyden merkityksestä oppilaiden prososiaalisuudelle.fi
dc.format.extent45
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyright
dc.subject.otheropettajien työhyvinvointi
dc.subject.othertyöstressi
dc.subject.otherstressinhallintakeinot
dc.titleLuokanopettajan työhyvinvointi ja sen yhteys oppilaiden sosiaaliseen kompetenssiin 1. luokalla
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202404052750
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.copyright© The Author(s)
dc.rights.accesslevelopenAccess
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoalakoulu
dc.subject.ysotyötyytyväisyys
dc.subject.ysotyöhyvinvointi
dc.subject.ysostressi
dc.subject.ysoopettajat
dc.subject.ysososiaaliset taidot
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright