University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Luokanopettajien kokema työstressi, stressitekijät ja stressinhallintakeinot lukuvuoden aikana

Thumbnail
View/Open
606.5 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Salmijärvi, Essi
Date
2019
Discipline
LuokanopettajakoulutusTeacher Education
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää luokanopettajien työstressin, stressitekijöiden sekä stressinhallintakeinojen yleisyyttä. Tutkimuksessa tarkasteltiin myös luokanopettajien työstressin sekä stressiä aiheuttavien tekijöiden pysyvyyttä lukuvuoden aikana. Lisäksi tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita, onko luokanopettajien työkokemus yhteydessä työstressin pysyvyyteen lukuvuoden aikana. Tutkimus oli osa Teacher and Student Stress and Interaction in Classroom -tutkimusta (TESSI). Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeella, johon vastasi 52 ensimmäisen luokan opettajaa. Aineisto analysoitiin määrällisin menetelmin. Tulokset osoittivat, että syksyllä 63 ja keväällä 46 prosenttia luokanopettajista koki stressiä jonkin verran tai enemmän. Yleisimmiksi stressiä aiheuttaviksi tekijöiksi osoittautuivat järjestyksen ylläpitoon ja oppilaiden motivaatioon, työn sisältöön sekä ajanhallintaan liittyvät tekijät. Luokanopettajat käyttivät stressinhallintakeinonaan usein tai aina ystäviltä ja perheeltä saatavaa tukea sekä melko usein huumoria, sosiaalista tukea, itsestä huolehtimista ja myönteistä asennetta. Luokanopettajien työstressi ja stressitekijät olivat varsin pysyviä lukuvuoden aikana. Luokanopettajien stressitekijöissä muutosta tapahtui ainoastaan ajanhallinnassa, jonka pysyvyys laski lukuvuoden aikana. Luokanopettajien työkokemus ei ollut tilastollisesti merkitsevästi yhteydessä työstressin pysyvyyteen. Tulokset olivat pääsääntöisesti linjassa aiempien tutkimusten kanssa, mutta antoivat myös uutta tietoa luokanopettajien työstressin pysyvyydestä lukuvuoden aikana. Luokanopettajien työstressiä on tarpeen tarkastella pidemmällä aikavälillä, jolloin saadaan tarkempaa tietoa sen pysyvyydestä. Tutkimuksen perusteella sosiaaliset suhteet, huumori ja itsestä huolehtiminen ovat merkittävässä roolissa stressinhallinnassa ja hyvinvointiin panostamisessa. ...
Keywords
työstressi stressitekijät stressinhallintakeinot stressi opettajat luokanopettajat stressinhallinta
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201904102123

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24534]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Käyttäjien keinot teknostressin vähentämiselle 

    Mustjoki, Piia (2020)
    Teknologian lisääntyminen on muuttanut työelämää ja sen vaikutukset on nähtävissä myös vapaa-ajalla. Työtä voidaan tehdä yhä useammin varsinaisen työajan ja työpaikan ulkopuolella. Mobiililaitteiden ja mukana kulkevan ...
  • Luokanopettajan työssä jaksaminen 

    Koivisto, Laura (2013)
    Koivisto, L. 2013. LUOKANOPETTAJAN TYÖSSÄ JAKSAMINEN. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. Kasvatustieteen pro gradu-tutkielma, 83 s. ja 2 liitettä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia luokanopettajien ...
  • Luokanopettajien vuorovaikutuksen laatu ja työstressi 1.luokalla 

    Peura, Soila (2021)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää 1. luokan luokanopettajien vuorovaikutuksen laadun ja koetun työstressin välistä yhteyttä. Tutkimuksessa tarkasteltiin luokanopettajien vuorovaikutuksen laatua ja työstressiä ...
  • Luokanopettajien työhön liittyvät tavoitteet ja niiden yhteys työhyvinvointiin 

    Pelto-Arvo, Petra; Paakki, Henna (2020)
    Opettajien työhyvinvointia on tutkittu paljon, mutta luokanopettajien työhön liittyvistä tavoitteista ja niiden mahdollisista yhteyksistä työhyvinvointiin ei juuri ole aiempaa tietoa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli ...
  • Luokanopettajien työssään kokema stressi ja sen hallintaan liittyvät voimavaratekijät 

    Juottonen, Roosa (2018)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaiset tekijät aiheuttavat stressiä luokanopettajan työssä sekä miten stressi heijastuu opettajien työhön ja hyvinvointiin sekä toisaalta, millaiset voimavaratekijä auttavat ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre