Tunteista tekoälyyn ja musiikiksi : generatiivisen pelimusiikin tutkimus 2020-luvulla
Tekijät
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Pelimusiikkia tutkitaan yhä enemmän, ja pelimusiikin sopivuutta peleihin ja pelikokemukseen halutaan parantaa niin peliteollisuudessa kuin akateemisella soveltavalla tutkimuksella. Generatiivinen musiikki muodostuu järjestelmällisesti
reaaliajassa, ja sitä pidetään potentiaalisena työkaluna pelitilanteeseen mukautuvan pelimusiikin sävellyksessä ilman, että musiikin laatu muutoin heikkenisi.
Tutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia generatiivisen pelimusiikin tuottamisen malleja ja järjestelmiä on tutkittu ja kehitetty 2020-luvulla sekä kuinka ne eroavat toisistaan. Lisäksi tutkielmassa pohditaan tekoälyavusteisesti sävelletyn
musiikin ongelmallisuutta esimerkiksi tekijänoikeuksien osalta. Aineistona on käytetty 2020-luvulla aiheesta julkaistua kirjallisuutta, jota on haettu esimerkiksi pelimusiikin tutkimuksen ja informaatioteknologian julkaisuista.
Tutkimuksen tuloksena löytyy seitsemän mallia tai järjestelmää, joita käytetään generatiivisen pelimusiikin luomiseen. Useimmat niistä pohjautuvat tekoälyyn, kuten neuroverkkoihin, sekä emootiomalleihin, kuten affektimalliin. Tutkimustulokset generatiivisen musiikin mallien ja järjestelmien toiminnasta ovat positiivisia, ja tekoälyllä sävellettyä pelimusiikkia aiotaan kehittää jatkossakin.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5334]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Musiikki pelaajan ohjaajana ja narratiivin tukijana videopeleissä
Puoskari, Sanni (2024)Pelitutkimus on vielä varhaisessa vaiheessa ja pelimusiikin tutkimus on vasta viimevuosina noussut omaksi tutkimusalakseen. Pelit ovat kuitenkin elokuvien rinnalle nouseva ilmiö mediassa, jota on tärkeä tutkia, jotta niitä ... -
Ahdistaa! : katsaus negatiivisia tunnereaktioita ilmaisevaan pelimusiikkiin VR-ympäristössä
Heikkilä, Enja (2022)Tutkielmassani tutustun pelimusiikin ilmaisemiin ja aiheuttamiin negatiivisiin tunnereaktioihin aikaisemman kirjallisuuden pohjalta. Tarkastelen videopelimusiikin ja pelaajan tunnereaktioiden välistä yhteyttä, jonka pohjalta ... -
Musiikki pelin ytimen ja kuoren välissä : videopelimusiikki peliretoriikkana
Krouvi, Taneli (2014)Tutkimuksessa analysoitiin musiikin toimintaa peliretoriikkana kolmessa videopelissä. Analyyseissa pyrittiin osoittamaan, kuinka musiikki luo merkityksiä samanaikaisesti suhteessa pelin ytimeen ja osana pelijärjestelmän ... -
Välikatsaus pelimusiikin tutkimuksen moniäänisyyteen
Koskela, Oskari (Suomen musiikkitieteellinen seura, 2022)As videogames are being increasingly recognized as a prominent cultural force, there is also a growing interest in the study of video game music within academia. Published in 2021, The Cambridge Companion to Video Game ... -
Videopelilaitteiden teknologian aiheuttamat rajoitteet pelimusiikin kehityksessä
Matikainen, Tuomas (2014)Tutkielman tarkoituksena on tarkastella videopelilaitteiden teknologian aiheuttamia rajoituksia pelimusiikin kehityksessä. Ajallisesti tarkastelu käsittää ensimmäisestä sukupolvesta aina seiitsemänteen eli vuodet 1971- ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.