Ahdistaa! : katsaus negatiivisia tunnereaktioita ilmaisevaan pelimusiikkiin VR-ympäristössä
Tekijät
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tutkielmassani tutustun pelimusiikin ilmaisemiin ja aiheuttamiin negatiivisiin
tunnereaktioihin aikaisemman kirjallisuuden pohjalta. Tarkastelen videopelimusiikin ja pelaajan tunnereaktioiden välistä yhteyttä, jonka pohjalta tutustun sellaisiin sävellystekniikoihin, joita reaktion saavuttamiseksi tai sen ilmaisemiseksi pelin narratiivin pohjalta voidaan perustellusti hyödyntää. Tutkielmani on konstruktivistinen ja osin integroiva kirjallisuuskatsaus, jossa hyödynnän peli- sekä elokuvamusiikkikirjallisuutta musiikkipsykologisen tutkimuksen ohella. Ahdistuksen koetun tunteen sijaan keskityn siis tutkielmassani enemmän sen ilmaisijaan.
Kirjallisuuden pohjalta luon myös musiikkia Jyväskylän taidemuseossa järjestettävään videopelitaidenäyttelyyn tehtyyn VR-peliin. Peliin liittyen tullaan toteuttamaan myös kyselytutkimus, jonka sisältöä analysoidaan maisterintutkielmassa. Vaikka pelimusiikkitutkimusta on verrattain paljon, on negatiivisiin tunteisiin keskittyvää kirjallisuutta selvästi positiivista vähemmän, ja tunnereaktioiden kuvailu on ollut laajalti anekdoottista. Aihe on kuitenkin kasvava, mielenkiintoinen ja monitieteinen. Koska peliteollisuus on saavuttanut valtavat mittasuhteet ja se kasvaa yhä entisestään, voivat tämänkaltaisesta tutkimuksesta hyötyä myös pelialan ammattilaiset. Pelimusiikki ja elokuvamusiikki ovat toisilleen läheisiä lajeja, joten tutkielma saattanee kiinnostaa myös elokuvasäveltäjiä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5327]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Exploring music induced anxiety in virtual reality games : a literature review
Salmirinne, Santeri (2022)Pelimusiikin tutkimuksen kasvavalla kentällä, kuten musiikkitieteissä negatiivisten tunteiden tutkimusta on pitkään ylenkatsottu siitäkin huolimatta, että näillä negatiiviseksi miellettävillä tunteilla on suurikin rooli ... -
Musiikki pelaajan ohjaajana ja narratiivin tukijana videopeleissä
Puoskari, Sanni (2024)Pelitutkimus on vielä varhaisessa vaiheessa ja pelimusiikin tutkimus on vasta viimevuosina noussut omaksi tutkimusalakseen. Pelit ovat kuitenkin elokuvien rinnalle nouseva ilmiö mediassa, jota on tärkeä tutkia, jotta niitä ... -
Musiikki pelin ytimen ja kuoren välissä : videopelimusiikki peliretoriikkana
Krouvi, Taneli (2014)Tutkimuksessa analysoitiin musiikin toimintaa peliretoriikkana kolmessa videopelissä. Analyyseissa pyrittiin osoittamaan, kuinka musiikki luo merkityksiä samanaikaisesti suhteessa pelin ytimeen ja osana pelijärjestelmän ... -
Tunteista tekoälyyn ja musiikiksi : generatiivisen pelimusiikin tutkimus 2020-luvulla
Salminen, Peppi (2024)Pelimusiikkia tutkitaan yhä enemmän, ja pelimusiikin sopivuutta peleihin ja pelikokemukseen halutaan parantaa niin peliteollisuudessa kuin akateemisella soveltavalla tutkimuksella. Generatiivinen musiikki muodostuu ... -
Välikatsaus pelimusiikin tutkimuksen moniäänisyyteen
Koskela, Oskari (Suomen musiikkitieteellinen seura, 2022)As videogames are being increasingly recognized as a prominent cultural force, there is also a growing interest in the study of video game music within academia. Published in 2021, The Cambridge Companion to Video Game ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.