Näin väärä vastaus pyyhitään pois puhekokeessa : uudelleenaloitukset Yleisten kielitutkintojen koevastauksissa
Pro gradu -työssäni tutkin vuoronsisäisiä itsekorjauksia äänitetyissä puhekokeen vastauksissa.
Itsekorjauksilla editoidaan omaa puhetta ja oman puheen korjaamiseen orientoituminen on
erityisen odotuksenmukaista koetilanteessa. Etnometodologista keskustelunanalyysia soveltaen
selvitän, minkälaisia uudelleenaloituksia Yleisten kielitutkintojen puhekokeeseen osallistujat
ovat tehneet ja kuinka paljon niitä aineistosta löytyy. Lisäksi vertailen keskenään ylemmän ja
alemman keskitason tasoarvion saaneita koevastauksia selvittääkseni, onko näiden tasojen välillä
eroa uudelleenaloitusten määrissä.
Tutkimusaineistonani on Yleisten kielitutkintojen suomen kielen kokeen vastauksia,
jotka on äänitetty kielistudiossa osana keskitason testin puhumisen osuutta. Aineistoni koostuu
60 äänitetystä koevastauksesta, joista puolet on saanut arvosanaksi alemman ja puolet ylemmän
keskitason tasoarvion Yleisten kielitutkintojen 6-portaisen arviointiasteikon mukaan.
Aineistosta löytyi yhteensä 343 uudelleenaloitusta, jotka ryhmittelin eri tyyppeihin.
Suurin osa uudelleenaloituksista oli nollakorjauksia, joissa ei varsinaisesti korjattu mitään.
Varsinaiset korjaukset olivat joko lisääviä, korjaavia tai hylkääviä. Lisäävissä korjauksissa
lisättiin jotain korjausta edeltäneeseen ilmaukseen, korvaavissa taas korvattiin jokin ilmaus tai
sen osa toisella. Hylkäävissä korjauksissa ei toistettu mitään elementtejä korjattavasta, vaan
tuotettiin täysin uusi ilmaus. Korjauksista eniten löytyi korvaavaa tyyppiä olevia itsekorjauksia,
joiden osuus kaikista itsekorjauksista oli 64 % alemmalla tasolla ja 74 % ylemmällä tasolla.
Taitotasojen väliltä löytyi pieniä eroja. Korjaamista oli hieman enemmän ylemmän keskitason
koevastauksissa.
Joitakin editointikeinoja keskitason kokeeseen osallistujat eivät käyttäneet juuri
ollenkaan. Suomen kielelle ominaista itsekorjauksen aloituspartikkelia eiku käytettiin vain
yhdessä itsekorjauksessa, vaikka äidinkielisen puheessa se olisi aiempien tutkimusten
perusteella paljon taajemmassa käytössä.
...
Muu nimeke
Uudelleenaloitukset Yleisten kielitutkintojen koevastauksissaAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29544]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Tilannetehtävät Yleisten kielitutkintojen suomen keskitason tutkinnon puhumisen osakokeessa
Ahola, Sari; Tossavainen, Henna (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2013)One task type in the oral test in the Finnish National Certificates (NC) language testing system is reacting to situations. This paper reports a content analysis of the task rubrics of five situational tasks used in the ... -
Yleisten kielitutkintojen arvioijien käsityksiä thainkieliseksi tunnistettujen suomenoppijoiden suullisesta kielitaidosta
Ahola, Sari (Puheen ja kielen tutkimuksen yhdistys ry, 2020)Yleisten kielitutkintojen (YKI) suomen arvioijien (N=44) käsityksiin kielitaidosta ja millaisia käsityksiä arvioijilla on thainkielisten suullisesta kielitaidosta. Artikkelin aineisto liittyy Rikkinäistä suomea-hankkeeseen, ... -
Sujuvaa mutta viron kielen vaikutusta : yleisten kielitutkintojen arvioijien käsityksiä vironkielisten suomenoppijoiden suullisesta taidosta
Ahola, Sari (Kotikielen seura, 2020)Artikkelissa tarkastellaan Yleisten kielitutkintojen (Yki) arvioijien (N = 44) käsityksiä vironkielisten suomenoppijoiden suullisesta kielitaidosta. Lisäksi artikkelissa kuvataan, mistä oppijoiden ensikieli tunnistetaan ... -
Rimaa hipoen selviää tilanteesta – Yleisten kielitutkintojen suomen kielen arvioijien käsityksiä arvioinnista ja suullisesta kielitaidosta [Klarar med nöd och näppe av en taluppgift – bedömarnas uppfattningar om språkbedömning och muntliga färdigheter i provet i finska i Allmänna Språkexamina]. Jyväskylän yliopisto [Jyväskylä universitet]
Ahola, Sari (Universitetsforlaget, 2023) -
Longitudinal data of the National Certificate for Language Proficiency (NCLP) 2009-2019
Ohranen, Sari; Huhta, Ari; Neittaanmäki, Reeta; Hirvelä, Tuija; Ahola, Sari; Ullakonoja, Riikka; Halonen, Mia (2023)Longitudinal data of the National Certificate for Language Proficiency (NCLP) 2009-2019 consist of 1) the assessment data; 2) background information of the raters of the NCLP (N = 122), and 3) background information of the ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.