Longitudinal data of the National Certificate for Language Proficiency (NCLP) 2009-2019
Yleisten kielitutkintojen (Yki) pitkittäistutkimusaineisto 2009-2019
Sari Ahola; Tuija Hirvelä; Reeta Neittaanmäki; Sari Ohranen; Mia Halonen; Ari Huhta; Riikka Ullakonoja.. Longitudinal data of the National Certificate for Language Proficiency (NCLP) 2009-2019. V. 31.8.2022. 10.17011/jyx/dataset/85232
Tekijät
Päivämäärä
2023Pääsyrajoitukset
Restricted use due to personal information protection. You can still contact author to ask for a copy of the material.
Tekijänoikeudet
Halonen, Mia, Ahola, Sari, University of Jyväskylä, Centre for Applied Language Studies and Finnish National Agency for Education
Longitudinal data of the National Certificate for Language Proficiency (NCLP) 2009-2019 consist of 1) the assessment data; 2) background information of the raters of the NCLP (N = 122), and 3) background information of the examinees of the NCLP (N = 33 316). This description covers the period of 2009-2019, which has been used in the project Broken Finnish (Rikkinäistä suomea). Yleisten kielitutkintojen (Yki) pitkittäistutkimusaineisto 2009-2019 sisältää ko. ajalta 1) arviointidatan, 2) arvioijien (N = 122) taustatietoja, ja 3) suorittajien (N = 33 316) taustatietoja.
Kuuluu aineistoon
Halonen, Mia. 'Broken Finnish': Accent perceptions in societal gatekeeping (SA 315581/JY 21000042461) project research dataset. V. 1.9.2022. https://doi.org/10.17011/jyx/dataset/85233Asiasanat
personal assessment demographic statistics compilation of statistics statistics (data) equality policy adult language proficiency test citizenship Thai language language tests Russian language criteria equality (fundamental rights) legislation Finnish as a second language language acquisition statistics (discipline) Finland Swedish oral language skills Estonian language Nationality Act Language Act Arabic language viron kieli henkilöarviointi väestötilastot tilastointi tasa-arvopolitiikka aikuisten kielitaitotutkinto kansalaisuus thain kieli kielikokeet venäjän kieli kriteerit yhdenvertaisuus lainsäädäntö suomi toisena kielenä kielen omaksuminen tilastotiede suomenruotsi suullinen kielitaito kansalaisuuslaki kielilaki arabian kieli
Aineisto tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/ResearchDataset/151766112
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Tutkimusdata [277]
Rahoittaja(t)
Academy of Finland; Suomen AkatemiaRahoitusohjelmat(t)
Akatemiahanke, SA; Academy Project, AoFLisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Statistical analyses of project Broken Finnish (Rikkinäistä suomea)
Ahola, Sari; Halonen, Mia; Neittaanmäki, Reeta; Hirvelä, Tuija (2023)Rikkinäistä suomea -Akatemia-hankeaineiston R-, facets-, MFRM-analyyseja. Esimerkiksi vuorovaikutuksia seuraavien muuttujien/tekijöiden välillä: arviointikriteerit (yleistaitotasoarvio; yleiskriteeri, sujuvuus, koherenssi, ... -
'Broken Finnish': Accent perceptions in societal gatekeeping (SA 315581/JY 21000042461) project research dataset
Halonen, Mia; Ohranen, Sari; Huhta, Ari; Ullakonoja, Riikka; Neittaanmäki, Reeta; Hirvelä, Tuija; Ahola, Sari (2023)Rikkinäistä suomea -hankkeen aineisto on rakennettu Yleisten kielitutkintojen suomen kielen tutkinnon pitkittäisaineiston (Yki) 2009-2019 pohjalle 2015, kerätty vuonna 2016 ja tutkittu 2018-2021/2024) Projektin aineisto ... -
Selvitys yleisten kielitutkintojen suomen kielen tutkinnon järjestämisestä ulkomailla
Malinen, Niina (Jyväskylän yliopisto, Soveltavan kielentutkimuksen keskus, 2015) -
‘Broken Finnish’ : Speaker L1 and its recognition affecting rating in National Certificates of Language Proficiency test in Finnish
Ahola, Sari; Halonen, Mia (Association of Language Testers in Europe, 2021)As many European countries have language proficiency requirements for obtaining citizenship, language testing is a possible source of social inequality. The ‘Broken Finnish’ project has been set up to ensure test fairness ... -
Instrument to study rater behaviour: Rater uncertainty and its impact on the quality of assessment in the official language examination, the National Certificates of Language Proficiency (YKI) project
Honko, Mari; Neittaanmäki, Reeta; Huhta, Ari; Jarvis, Scott (University of Jyväskylä, 2023)This research instrument was developed for a study on the uncertainty experienced by language raters and the impact of uncertainty on the quality of assessment in the official language examination, the National Certificates ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.