Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorPuoskari, Sanni
dc.date.accessioned2024-03-27T08:41:14Z
dc.date.available2024-03-27T08:41:14Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94088
dc.description.abstractPelitutkimus on vielä varhaisessa vaiheessa ja pelimusiikin tutkimus on vasta viimevuosina noussut omaksi tutkimusalakseen. Pelit ovat kuitenkin elokuvien rinnalle nouseva ilmiö mediassa, jota on tärkeä tutkia, jotta niitä kyettäisiin arvostamaan paremmin. Musiikkia on tutkittu eri näkökulmista, mutta sen roolia narratiivin tukijana ja edistäjänä on tutkittu varsin vähän. Tutustun tutkielmassani pelimusiikin eri tehtäviin liittyen narratiiviin ja pelaajan ohjaamiseen. Selvitän, millä eri keinoilla musiikkia voidaan käyttää peleissä narratiivin kehittämiseen ja tukemiseen. Käsittelen muun muassa, miten musiikilla voidaan herättää pelaajassa haluttuja tunteita, muuttaa suhtautumista pelin maailmaan, varoittaa ja informoida pelaajaa sekä luoda narratiivisia yhteyksiä. Tutkielmani menetelmänä on narratiivinen kirjallisuuskatsaus. Aineistoni koostuu englanninkielistä, pääasiassa pelitutkimuksen kirjallisuudesta, mutta myös muutamasta elokuvamusiikin tutkimuksesta. Tutkimukseni tuloksena voidaan todeta musiikin toimivan pelaajan ohjaajana ja narratiivin tukijana monin eri tavoin. Musiikin avulla voidaan saada aikaan pelaajassa haluttu tunne ja siten ohjata hänen tekemistään ja reagoimistaan. Sillä voidaan myös vaikuttaa pelaajan suhtautumiseen eri asioihin ja tapahtumiin. Musiikilla on myös iso rooli immersion luojana, mikä ohjaa pelaajaa keskittymään pelin maailmaan ja narratiiviin. Musiikki välittää tiedon siitä, mikä on turvallista ja mikä ei ja ohjaa pelaajan etenemistä ja tekemistä. Musiikillisilla johtoaiheilla voidaan kuvailla pelin esineitä, paikkoja ja hahmoja. Troopeilla ja assosiaatioilla edistetään pelin narratiivin ymmärtämistä. Musiikin merkitys peleissä on merkittävä ja sitä tulisi siksi tutkia lisää, jotta pelimusiikin tärkeys otettaisiin yhä laajemmin huomioon pelien tuotannossa ja peleistä keskusteltaessa.fi
dc.format.extent27
dc.language.isofi
dc.subject.otherimmersio
dc.subject.otheradaptiivinen
dc.subject.otherdiegeettinen
dc.titleMusiikki pelaajan ohjaajana ja narratiivin tukijana videopeleissä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202403272632
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaHumanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanities and Social Sciencesen
dc.contributor.laitosMusiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Music, Art and Culture Studiesen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineMusiikkitiedefi
dc.contributor.oppiaineMusicologyen
dc.rights.copyrightJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.rights.copyrightThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.contributor.oppiainekoodi3051
dc.subject.ysointeraktiivisuus
dc.subject.ysovideopelit
dc.subject.ysomusiikki
dc.subject.ysonarratiivisuus
dc.subject.ysopelit
dc.subject.ysotietokonepelit
dc.subject.ysovideopelit
dc.subject.ysopelimusiikki
dc.subject.ysotutkimus
dc.subject.ysodigitaaliset pelit
dc.subject.ysomusiikintutkimus


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot