Dynaaminen pelimusiikki osana immersion laatua ja kehittymistä videopeleissä
Authors
Date
2019Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Immersio, eli videopelien kyky koukuttaa ja imeä pelaaja osaksi virtuaalista maailmaa, on pelaajien arvostama
ominaisuus ja mielenkiintoinen tutkimusaihe. Tässä tutkielmassa selvitettiin pelimusiikin dynaamisten keinojen
myönteisiä ja kielteisiä vaikutuksia pelaajan immersioon. Dynaaminen musiikki sopeutuu videopelien
epälineaariseen luonteeseen reagoimalla pelaajan toimiin ja pelimaailman tapahtumiin.
Laadullisessa tapaustutkimuksessa tarkasteltiin Mirror’s Edge Catalyst -tietokonepelistä valittujen kolmen tehtävän
musiikkia ja niiden dynaamisia keinoja Isabella van Elferenin ALI-mallin avulla musiikillisen affektin,
pelilukutaidon ja vuorovaikutuksen näkökulmista. Tutkimusmenetelmän perustana oli analyyttinen pelaaminen,
minkä tukena toimi videokaappausten ottaminen, musiikin sanallinen ja graafinen kuvailu, sekä musiikin
analysointi eri pelikertojen välillä.
Pelimusiikin dynaamisten keinojen sekä immersion eri laatujen erikoispiirteiden avulla voidaan pelaajan
immersioon vaikuttaa myönteisesti esimerkiksi luomalla pelin uhkiin liittyviä affekteja tai tukemalla pelin muotoa
ja rytmiä. Analyysissä tunnistettiin myös tekijöitä, joilla voi olla kielteinen vaikutus immersioon, kuten
musiikillisen vuorovaikutuksen puute tai sen silmiinpistävyys.
...


Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [4764]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Käyttäjäkokemus virtuaalitodellisuus videopeleissä
Lehkonen, Mikko (2018)Käyttäjäkokemuksen ymmärtäminen on kriittistä videopelien kannalta sillä videopelien tarkoituksena on olla mahdollisimman viihdyttäviä. Jotta tässä tavoitteessa onnistuttaisiin niin kehittäjillä täytyy olla mahdollisimman ... -
Musiikki pelin ytimen ja kuoren välissä : videopelimusiikki peliretoriikkana
Krouvi, Taneli (2014)Tutkimuksessa analysoitiin musiikin toimintaa peliretoriikkana kolmessa videopelissä. Analyyseissa pyrittiin osoittamaan, kuinka musiikki luo merkityksiä samanaikaisesti suhteessa pelin ytimeen ja osana pelijärjestelmän ... -
Exploring music induced anxiety in virtual reality games : a literature review
Salmirinne, Santeri (2022)Pelimusiikin tutkimuksen kasvavalla kentällä, kuten musiikkitieteissä negatiivisten tunteiden tutkimusta on pitkään ylenkatsottu siitäkin huolimatta, että näillä negatiiviseksi miellettävillä tunteilla on suurikin rooli ... -
The effects of user interface type on player immersion in first-person shooter games
Lehmusjoki, Joonas (2017)Videopelien vaikutuksia pelaajien käyttäytymiseen on tutkittu laajasti, kuten myös niitä tekijöitä jotka vaikuttavat pelaajien tyytyväisyyteen ja kiinnostukseen videopelejä kohtaan. Tästä huolimatta on puutetta julkisesti ... -
A language socialisation perspective on Swedish immersion in Finland : Students, teachers, and parents as key actors
Björklund, Siv; Mård-Miettinen, Karita; Pakarinen, Sanna (John Benjamins Publishing Company, 2022)This retrospective review applies a language socialisation perspective in examining the findings of a four-year research project on Swedish immersion in Finland. Findings from nine sub-studies within the project are reported ...