dc.contributor.author | Puoskari, Sanni | |
dc.date.accessioned | 2024-03-27T08:41:14Z | |
dc.date.available | 2024-03-27T08:41:14Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94088 | |
dc.description.abstract | Pelitutkimus on vielä varhaisessa vaiheessa ja pelimusiikin tutkimus on vasta viimevuosina noussut omaksi tutkimusalakseen. Pelit ovat kuitenkin elokuvien rinnalle nouseva ilmiö mediassa, jota on tärkeä tutkia, jotta niitä kyettäisiin arvostamaan paremmin. Musiikkia on tutkittu eri näkökulmista, mutta sen roolia narratiivin tukijana ja edistäjänä on tutkittu varsin vähän. Tutustun tutkielmassani pelimusiikin eri tehtäviin liittyen narratiiviin ja pelaajan ohjaamiseen. Selvitän, millä eri keinoilla musiikkia voidaan käyttää peleissä narratiivin kehittämiseen ja tukemiseen. Käsittelen muun muassa, miten musiikilla voidaan herättää pelaajassa haluttuja tunteita, muuttaa suhtautumista pelin maailmaan, varoittaa ja informoida pelaajaa sekä luoda narratiivisia yhteyksiä. Tutkielmani menetelmänä on narratiivinen kirjallisuuskatsaus. Aineistoni koostuu englanninkielistä, pääasiassa pelitutkimuksen kirjallisuudesta, mutta myös muutamasta elokuvamusiikin tutkimuksesta. Tutkimukseni tuloksena voidaan todeta musiikin toimivan pelaajan ohjaajana ja narratiivin tukijana monin eri tavoin. Musiikin avulla voidaan saada aikaan pelaajassa haluttu tunne ja siten ohjata hänen tekemistään ja reagoimistaan. Sillä voidaan myös vaikuttaa pelaajan suhtautumiseen eri asioihin ja tapahtumiin. Musiikilla on myös iso rooli immersion luojana, mikä ohjaa pelaajaa keskittymään pelin maailmaan ja narratiiviin. Musiikki välittää tiedon siitä, mikä on turvallista ja mikä ei ja ohjaa pelaajan etenemistä ja tekemistä. Musiikillisilla johtoaiheilla voidaan kuvailla pelin esineitä, paikkoja ja hahmoja. Troopeilla ja assosiaatioilla edistetään pelin narratiivin ymmärtämistä. Musiikin merkitys peleissä on merkittävä ja sitä tulisi siksi tutkia lisää, jotta pelimusiikin tärkeys otettaisiin yhä laajemmin huomioon pelien tuotannossa ja peleistä keskusteltaessa. | fi |
dc.format.extent | 27 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.subject.other | immersio | |
dc.subject.other | adaptiivinen | |
dc.subject.other | diegeettinen | |
dc.title | Musiikki pelaajan ohjaajana ja narratiivin tukijana videopeleissä | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202403272632 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities and Social Sciences | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music, Art and Culture Studies | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Musiikkitiede | fi |
dc.contributor.oppiaine | Musicology | en |
dc.rights.copyright | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.rights.copyright | This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited. | en |
dc.contributor.oppiainekoodi | 3051 | |
dc.subject.yso | interaktiivisuus | |
dc.subject.yso | videopelit | |
dc.subject.yso | musiikki | |
dc.subject.yso | narratiivisuus | |
dc.subject.yso | pelit | |
dc.subject.yso | tietokonepelit | |
dc.subject.yso | videopelit | |
dc.subject.yso | pelimusiikki | |
dc.subject.yso | tutkimus | |
dc.subject.yso | digitaaliset pelit | |
dc.subject.yso | musiikintutkimus | |