dc.contributor.advisor | Mertala, Pekka | |
dc.contributor.author | Hovila, Venny | |
dc.contributor.author | Ruotsalainen, Saara | |
dc.date.accessioned | 2024-03-22T06:26:42Z | |
dc.date.available | 2024-03-22T06:26:42Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94016 | |
dc.description.abstract | Tässä kandidaatintutkielmassa tutkittiin luokanopettajien käsityksiä konfliktitilanteista osana tunnekasvatusta. Tutkimuksen tehtävänä oli selvittää, millaisia mahdollisuuksia ja haasteita luokanopettajat näkevät konfliktitilanteiden käsittelyssä tunnekasvatuksen avulla. Lisäksi tavoitteena oli tarkastella, millaisena luokanopettajat ymmärtävät tunnekasvatuksen. Aihetta on tärkeä tutkia, koska aiempaa tutkimusta etenkin oppilaiden välisistä konfliktitilanteista osana tunnekasvatusta on vähän.
Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kuutta luokanopettajaa, jotka toteuttavat opetuksessaan tunnekasvatusta. Tutkimukseen osallistujat valittiin Facebookin Alakoulun aarreaitta -ryhmästä sekä omasta lähipiiristämme. Haastattelut toteutimme etäyhteydellä Zoom-sovelluksen kautta tai lähitapaamisella rauhallisessa tilassa. Tutkimuksemme lähestymistapa oli fenomenografia. Analysointimenetelmänä käytimme laadullista aineistolähtöistä sisällönanalyysia, jossa pelkistettyjen ilmausten kautta muodostettiin alaluokat, yläluokat sekä pääluokat.
Tuloksista ilmeni, että luokanopettajat ymmärsivät tunnekasvatuksen keskenään samalla tavalla, vaikka toteutustavat olivatkin hieman erilaisia. Heidän mukaansa tunnekasvatukseen sisältyy formaalia tunnekasvatusta sekä käytännön tilanteiden tunnekasvatusta. Luokanopettajat näkivät konfliktitilanteet kasvatus- ja oppimistilanteina eli niiden kautta on mahdollista oppia elämän kannalta hyödyllisiä tunne- ja vuorovaikutustaitoja. Toisaalta myös tunnekasvatuksen nähtiin tarjoavan mahdollisuuksia konfliktitilanteiden rakentavalle ratkaisemiselle. Luokanopettajat kertoivat näkevänsä tunnekasvatuksen ja konfliktitilanteiden suhteessa kuitenkin myös useita haasteita. Haasteet liittyivät niin oppilaisiin, opettajiin, koulun toimintakulttuuriin kuin yhteiskunnallisempiinkin tekijöihin. | fi |
dc.format.extent | 57 | |
dc.language.iso | fi | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | konfliktitilanteet | |
dc.title | "Konfliktitilanteet käytännön tunnekasvatuksena" : luokanopettajien näkemyksiä konfliktitilanteista osana tunnekasvatusta | |
dc.type | bachelor thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202403222562 | |
dc.type.ontasot | Bachelor's thesis | en |
dc.type.ontasot | Kandidaatintyö | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Education and Psychology | en |
dc.contributor.laitos | Opettajankoulutuslaitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Teacher Education | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.oppiaine | Luokanopettajakoulutus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Teacher Education | en |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f | |
dc.type.publication | bachelorThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 103 | |
dc.subject.yso | luokanopettajat | |
dc.subject.yso | tunnekasvatus | |
dc.subject.yso | tunnetaidot | |
dc.subject.yso | konfliktit | |
dc.subject.yso | alakoulu | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |