Show simple item record

dc.contributor.advisorMertala, Pekka
dc.contributor.authorHovila, Venny
dc.contributor.authorRuotsalainen, Saara
dc.date.accessioned2024-03-22T06:26:42Z
dc.date.available2024-03-22T06:26:42Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94016
dc.description.abstractTässä kandidaatintutkielmassa tutkittiin luokanopettajien käsityksiä konfliktitilanteista osana tunnekasvatusta. Tutkimuksen tehtävänä oli selvittää, millaisia mahdollisuuksia ja haasteita luokanopettajat näkevät konfliktitilanteiden käsittelyssä tunnekasvatuksen avulla. Lisäksi tavoitteena oli tarkastella, millaisena luokanopettajat ymmärtävät tunnekasvatuksen. Aihetta on tärkeä tutkia, koska aiempaa tutkimusta etenkin oppilaiden välisistä konfliktitilanteista osana tunnekasvatusta on vähän. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kuutta luokanopettajaa, jotka toteuttavat opetuksessaan tunnekasvatusta. Tutkimukseen osallistujat valittiin Facebookin Alakoulun aarreaitta -ryhmästä sekä omasta lähipiiristämme. Haastattelut toteutimme etäyhteydellä Zoom-sovelluksen kautta tai lähitapaamisella rauhallisessa tilassa. Tutkimuksemme lähestymistapa oli fenomenografia. Analysointimenetelmänä käytimme laadullista aineistolähtöistä sisällönanalyysia, jossa pelkistettyjen ilmausten kautta muodostettiin alaluokat, yläluokat sekä pääluokat. Tuloksista ilmeni, että luokanopettajat ymmärsivät tunnekasvatuksen keskenään samalla tavalla, vaikka toteutustavat olivatkin hieman erilaisia. Heidän mukaansa tunnekasvatukseen sisältyy formaalia tunnekasvatusta sekä käytännön tilanteiden tunnekasvatusta. Luokanopettajat näkivät konfliktitilanteet kasvatus- ja oppimistilanteina eli niiden kautta on mahdollista oppia elämän kannalta hyödyllisiä tunne- ja vuorovaikutustaitoja. Toisaalta myös tunnekasvatuksen nähtiin tarjoavan mahdollisuuksia konfliktitilanteiden rakentavalle ratkaisemiselle. Luokanopettajat kertoivat näkevänsä tunnekasvatuksen ja konfliktitilanteiden suhteessa kuitenkin myös useita haasteita. Haasteet liittyivät niin oppilaisiin, opettajiin, koulun toimintakulttuuriin kuin yhteiskunnallisempiinkin tekijöihin.fi
dc.format.extent57
dc.language.isofi
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherkonfliktitilanteet
dc.title"Konfliktitilanteet käytännön tunnekasvatuksena" : luokanopettajien näkemyksiä konfliktitilanteista osana tunnekasvatusta
dc.typebachelor thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-202403222562
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.type.ontasotKandidaatintyöfi
dc.contributor.tiedekuntaKasvatustieteiden ja psykologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Education and Psychologyen
dc.contributor.laitosOpettajankoulutuslaitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Teacher Educationen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.oppiaineLuokanopettajakoulutusfi
dc.contributor.oppiaineTeacher Educationen
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f
dc.type.publicationbachelorThesis
dc.contributor.oppiainekoodi103
dc.subject.ysoluokanopettajat
dc.subject.ysotunnekasvatus
dc.subject.ysotunnetaidot
dc.subject.ysokonfliktit
dc.subject.ysoalakoulu
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

In Copyright
Except where otherwise noted, this item's license is described as In Copyright