"Konfliktitilanteet käytännön tunnekasvatuksena" : luokanopettajien näkemyksiä konfliktitilanteista osana tunnekasvatusta
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tässä kandidaatintutkielmassa tutkittiin luokanopettajien käsityksiä konfliktitilanteista osana tunnekasvatusta. Tutkimuksen tehtävänä oli selvittää, millaisia mahdollisuuksia ja haasteita luokanopettajat näkevät konfliktitilanteiden käsittelyssä tunnekasvatuksen avulla. Lisäksi tavoitteena oli tarkastella, millaisena luokanopettajat ymmärtävät tunnekasvatuksen. Aihetta on tärkeä tutkia, koska aiempaa tutkimusta etenkin oppilaiden välisistä konfliktitilanteista osana tunnekasvatusta on vähän.
Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla kuutta luokanopettajaa, jotka toteuttavat opetuksessaan tunnekasvatusta. Tutkimukseen osallistujat valittiin Facebookin Alakoulun aarreaitta -ryhmästä sekä omasta lähipiiristämme. Haastattelut toteutimme etäyhteydellä Zoom-sovelluksen kautta tai lähitapaamisella rauhallisessa tilassa. Tutkimuksemme lähestymistapa oli fenomenografia. Analysointimenetelmänä käytimme laadullista aineistolähtöistä sisällönanalyysia, jossa pelkistettyjen ilmausten kautta muodostettiin alaluokat, yläluokat sekä pääluokat.
Tuloksista ilmeni, että luokanopettajat ymmärsivät tunnekasvatuksen keskenään samalla tavalla, vaikka toteutustavat olivatkin hieman erilaisia. Heidän mukaansa tunnekasvatukseen sisältyy formaalia tunnekasvatusta sekä käytännön tilanteiden tunnekasvatusta. Luokanopettajat näkivät konfliktitilanteet kasvatus- ja oppimistilanteina eli niiden kautta on mahdollista oppia elämän kannalta hyödyllisiä tunne- ja vuorovaikutustaitoja. Toisaalta myös tunnekasvatuksen nähtiin tarjoavan mahdollisuuksia konfliktitilanteiden rakentavalle ratkaisemiselle. Luokanopettajat kertoivat näkevänsä tunnekasvatuksen ja konfliktitilanteiden suhteessa kuitenkin myös useita haasteita. Haasteet liittyivät niin oppilaisiin, opettajiin, koulun toimintakulttuuriin kuin yhteiskunnallisempiinkin tekijöihin.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5329]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Luokanopettajien näkemyksiä ja kokemuksia tunnekasvatuksesta koulussa ja osana opetussuunnitelmaa
Kirvesoja, Ulla-Mari (2013) -
Tunnekasvatus alkuopetuksessa erityis- ja luokanopettajien kuvaamana
Kanerva, Mari (2022)Kasvava tutkimusnäyttö osoittaa tunnekasvatuksen merkittävät vaikutukset oppilaiden mielenterveyteen, käyttäytymiseen ja koulusuoriutumiseen. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten tunnekasvatusta toteutetaan ... -
Musiikkiin erikoistuneiden luokanopettajien kokemuksia tunnekasvatuksesta alakoulun musiikinopetuksessa
Javanainen, Jenna; Kaartinen, Jenni (2023)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää musiikkiin erikoistuneiden luokanopettajien kokemuksia tunnekasvatuksesta osana alakoulun musiikinopetusta ja opetussuunnitelmaa. Tutkimusta lähestyttiin fenomenologis-hermeneuttisen ... -
”Se on niinku hyvä renki, mutta huono isäntä” : luokanopettajien näkemyksiä digitaalisesta mediasta opetuksessa
Pitkänen, Emmi; Poukka, Annina (2020)Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia näkemyksiä luokanopettajilla on digitaalisesta mediasta oppimisvälineenä. Aihetta lähestytään tarkastelemalla, miten opettajat määrittelevät digitaalisen median ja mitä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.