dc.contributor.author | Väisänen, Roosa | |
dc.contributor.author | Goyi, Geo | |
dc.contributor.editor | | |
dc.date.accessioned | 2024-03-21T08:29:15Z | |
dc.date.available | 2024-03-21T08:29:15Z | |
dc.date.issued | 2024 | |
dc.identifier.citation | Väisänen, R., Goyi, G. (2024). Kielitietoisuuden uusi aikakausi suomalaisessa koulutuksessa. <em>Kieli, koulutus ja yhteiskunta</em>.15(2). <a href="https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-maaliskuu-2024/kielitietoisuuden-uusi-aikakausi-suomalaisessa-koulutuksessa" target="_blank">https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-maaliskuu-2024/kielitietoisuuden-uusi-aikakausi-suomalaisessa-koulutuksessa</a> | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/94005 | |
dc.description.abstract | Kielitietoisuus avaa uusia ovia oppimisen maailmassa, tarjoten avaimet syvempään ymmärrykseen kielestä itsestään sekä sen merkityksestä yksilön ja yhteisön elämässä. Suomalaisessa lukiokoulutuksessa kielitietoisuuden käsite on saanut uuden, keskeisen roolin, kun pyrimme vastaamaan nyky-yhteiskunnan moninaisiin haasteisiin ja valmistamaan oppijoita globaaliin tulevaisuuteen. Tässä artikkelissa käsitellään kielitietoisuuden merkitystä suomalaisessa lukiokoulutuksessa ja esitellään Vantaan kaupungin ja myös samalla Suomen ensimmäiset kielikoordinaattorit lukiokoulutuksen tasolla. Kielikoordinaattorit tukevat ja edistävät roolissaan opettajien kielitietoisuuden kehittymistä ja kielitietoisen pedagogiikan integroimista opetukseen sekä edistävät koko Vantaan lukiokoulutuksen monikielisyyttä. | fi |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.publisher | Soveltavan kielentutkimuksen keskus, Jyväskylän yliopisto; Kielikoulutuspolitiikan verkosto | |
dc.relation.ispartofseries | Kieli, koulutus ja yhteiskunta | |
dc.relation.uri | https://www.kieliverkosto.fi/fi/journals/kieli-koulutus-ja-yhteiskunta-maaliskuu-2024/kielitietoisuuden-uusi-aikakausi-suomalaisessa-koulutuksessa | |
dc.rights | CC BY 4.0 | |
dc.subject.other | kielitietoisuus | |
dc.subject.other | kielikoordinaattorit | |
dc.title | Kielitietoisuuden uusi aikakausi suomalaisessa koulutuksessa | |
dc.type | magazine article | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-202403212555 | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/43KC-T6DC | |
dc.description.reviewstatus | nonPeerReviewed | |
dc.relation.issn | 1799-0181 | |
dc.relation.numberinseries | 2 | |
dc.relation.volume | 15 | |
dc.type.version | publishedVersion | |
dc.rights.copyright | © Kirjoittajat 2024 | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | contributionToPeriodical | |
dc.subject.yso | monikielisyys | |
dc.subject.yso | kielitietoinen opetus ja kasvatus | |
dc.format.content | fulltext | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p6720 | |
jyx.subject.uri | http://www.yso.fi/onto/yso/p37832 | |
dc.rights.url | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ | |