"Vaikka hälyttävää rasismia ei luokallamme olekaan" : luokanopettajien diskursseja rasismista kouluyhteisöissä
Tekijät
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
© The Author(s)
Rasismi on läsnä eri tavoin suomalaisessa yhteiskunnassa. Tämän vuoksi opettajat tarvitsevat enenevissä määrin työkaluja rasismin ja rasististen tilanteiden kohtaamiseen kouluissa. Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää luokanopettajien kielentämisen ja merkityksellistämisen tapoja rasismista kouluissa. Lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan sitä, miten opettajat positioivat itsensä niissä tilanteissa, joissa he kohtaavat rasismia.
Tutkimus on toteutettu toimeksiantona Yhteiset Lapsemme ry -järjestölle. Aineisto koostuu 105 luokanopettajan vastauksista antirasismikoulutuksen alku-kartoituskyselyyn. Koulutus oli järjestetty yhteistyössä Yhteiset Lapsemme ry:n ja Koulutus Elämään Säätiön kanssa. Kyselylomakkeen vastauksia analysoitiin kriittisen diskurssianalyysin avulla, joka soveltuu hyvin vallan ja epätasa-arvoisuuden tarkasteluun. Analyysin perusteella aineistosta löydettiin kolme erilaista diskurssia rasismiin liittyen. Nämä olivat rasismin kohtaamisen diskurssi, rasismin kieltämisen diskurssi sekä rasismin etäännyttämisen diskurssi. Opettajien toimijuuden diskursseja tarkastellaan suhteessa näihin kolmeen päädiskurssiin. Rasismin kohtaamisen diskurssissa opettajat kielentävät rasismin erityisesti konkreettisiksi ja näkyviksi teoiksi kouluissa. Kieltämisen diskurssissa rasismia ei nähdä osana omaa luokkaa tai kouluyhteisöä. Etäännyttämisen diskurssissa rasismi positioidaan pääsääntöisesti kahden oppilaan välille.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29740]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Yläkouluikäisten diskursseja turvapaikanhakijoista ja moninaistuvasta kouluyhteisöstä
Manninen, Eveliina; Tarnanen, Mirja (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2019)Tässä artikkelissa tarkastellaan, millaisia diskursseja perusopetuksen vuosiluokkien 7–9 oppilaat tuottavat turvapaikanhakijoista ja moninaistuvasta koulusta. Aineisto koostuu 25:n kahdeksasluokkalaisen oppilaan kirjoitelmista ... -
Vieraat meidän joukossa : yläkouluikäisten diskursseja turvapaikanhakijoista ja monikulttuuristuvasta kouluyhteisöstä
Manninen, Eveliina (2017)Monikulttuurisuus on Suomessa ja suomalaisissa kouluissa yhä näkyvämpää. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisia merkityksiä kantasuomalaiset yläkouluikäiset nuoret antavat turvapaikanhakijoille ja monikulttuuristuvalle ... -
Jalkapalloilijoiden kokemuksia rasismista ja antirasismista Suomessa
Mecklin, Lotta (2022)Tässä liikunnan yhteiskuntatieteiden pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan jalkapalloilijoiden kokemuksia rasismista ja antirasismista Suomessa. Tutkimuksessa selvitetään, millaisia rasismikokemuksia jalkapalloilijoilla ... -
Arkisia kohtaamisia ja rakenteellista vaikuttamista : antirasistinen sosiaalityö perheiden parissa
Hölttä, Merja (2024)Kandidaatintutkielmassa tarkastellaan antirasistisen sosiaalityön työotteen hyödyntämistä perheiden parissa työskenneltäessä. Tarkastelenkin tutkielmassani perheiden kohtaamaa arkista ja rakenteellista rasismia, koska ... -
Jack London's new-womanish heroines Frona Welse, Margaret West and Saxon Roberts
Rantanen, Anja (2015)Maisterintutkielman tarkoituksena on selvittää yläluokkaisen ja työväenluokkaan kuuluvan sankarittaren yhtäläisyyksiä ja eroavaisuuksia Jack Londonin romaaneissa A Daughter of the Snows (1902), The Valley of the Moon (1913) ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.