"Vaikka hälyttävää rasismia ei luokallamme olekaan" : luokanopettajien diskursseja rasismista kouluyhteisöissä
Tekijät
Päivämäärä
2024Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Rasismi on läsnä eri tavoin suomalaisessa yhteiskunnassa. Tämän vuoksi opettajat tarvitsevat enenevissä määrin työkaluja rasismin ja rasististen tilanteiden kohtaamiseen kouluissa. Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää luokanopettajien kielentämisen ja merkityksellistämisen tapoja rasismista kouluissa. Lisäksi tutkimuksessa tarkastellaan sitä, miten opettajat positioivat itsensä niissä tilanteissa, joissa he kohtaavat rasismia.
Tutkimus on toteutettu toimeksiantona Yhteiset Lapsemme ry -järjestölle. Aineisto koostuu 105 luokanopettajan vastauksista antirasismikoulutuksen alku-kartoituskyselyyn. Koulutus oli järjestetty yhteistyössä Yhteiset Lapsemme ry:n ja Koulutus Elämään Säätiön kanssa. Kyselylomakkeen vastauksia analysoitiin kriittisen diskurssianalyysin avulla, joka soveltuu hyvin vallan ja epätasa-arvoisuuden tarkasteluun. Analyysin perusteella aineistosta löydettiin kolme erilaista diskurssia rasismiin liittyen. Nämä olivat rasismin kohtaamisen diskurssi, rasismin kieltämisen diskurssi sekä rasismin etäännyttämisen diskurssi. Opettajien toimijuuden diskursseja tarkastellaan suhteessa näihin kolmeen päädiskurssiin. Rasismin kohtaamisen diskurssissa opettajat kielentävät rasismin erityisesti konkreettisiksi ja näkyviksi teoiksi kouluissa. Kieltämisen diskurssissa rasismia ei nähdä osana omaa luokkaa tai kouluyhteisöä. Etäännyttämisen diskurssissa rasismi positioidaan pääsääntöisesti kahden oppilaan välille.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [28143]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Jalkapalloilijoiden kokemuksia rasismista ja antirasismista Suomessa
Mecklin, Lotta (2022)Tässä liikunnan yhteiskuntatieteiden pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan jalkapalloilijoiden kokemuksia rasismista ja antirasismista Suomessa. Tutkimuksessa selvitetään, millaisia rasismikokemuksia jalkapalloilijoilla ... -
Yläkouluikäisten diskursseja turvapaikanhakijoista ja moninaistuvasta kouluyhteisöstä
Manninen, Eveliina; Tarnanen, Mirja (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2019)Tässä artikkelissa tarkastellaan, millaisia diskursseja perusopetuksen vuosiluokkien 7–9 oppilaat tuottavat turvapaikanhakijoista ja moninaistuvasta koulusta. Aineisto koostuu 25:n kahdeksasluokkalaisen oppilaan kirjoitelmista ... -
Rehtorit ilmapiirin rakentajina kouluyhteisöissä
Peura, Aatos (2022)Tämän tutkielman tarkoituksena on tarkastella rehtoreiden työtodellisuutta, ajankäyttöä ja työnkuvan muutosta 1980-luvulta 2000-luvulle. Lisäksi tarkastellaan ilmapiirin käsitettä, ilmapiiriä koulukontekstissa, sen vaikutuksia ... -
Nuorten maahanmuuttajien kokemukset kiusaamisesta ja rasismista
Kovács, Kati (2000) -
Puhummeko nyt rasismista?
Ryynänen, Sanna (Media- ja viestintätieteellinen seura MEVI ry, 2020)Rasismi-sanaan liittyy epävarmuutta siitä, mitä se on ja missä yhteyksissä sitä voi käyttää. Yksi syy hämmennykseen on se, että sanaa on opittu varomaan. Myös osa rasismintutkijoista käyttää tutkimuksessaan muita termejä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.