Yläkouluikäisten diskursseja turvapaikanhakijoista ja moninaistuvasta kouluyhteisöstä
Manninen, E., & Tarnanen, M. (2019). Yläkouluikäisten diskursseja turvapaikanhakijoista ja moninaistuvasta kouluyhteisöstä. Kasvatus, 50(4), 284-296.
Julkaistu sarjassa
KasvatusPäivämäärä
2019Tekijänoikeudet
© Kirjoittaja, 2019
Tässä artikkelissa tarkastellaan, millaisia diskursseja perusopetuksen vuosiluokkien 7–9 oppilaat tuottavat turvapaikanhakijoista ja moninaistuvasta koulusta. Aineisto koostuu 25:n kahdeksasluokkalaisen oppilaan kirjoitelmista sekä teemahaastatteluista, jotka kerättiin myöhemmin kuudelta kirjoitelmaan osallistuneelta oppilaalta heidän ollessaan yhdeksännellä luokalla. Aineisto analysoitiin kriittisen diskurssianalyysin keinoin. Oppilaiden puhetavat heijastelevat kouluyhteisön sosiaalisia rakenteita, ja merkityksenannot sijoittuvat positiivista ja negatiivista suhtautumista ilmentävälle jatkumolle. Puhetavat ovat merkityksellisiä, koska ne heijastelevat laajemminkin kouluyhteisössä rakennettavaa sosiaalista yhteisöä sekä arvoja ja asenteita yhteiskunnassa. Tulokset osoittavat, että kaksisuuntaisen integraation, tasa-arvon ja tavoitteellisen monikulttuurisuuskasvatuksen edistäminen edellyttää koulun keskustelukulttuurin tietoista ja tavoitteellista kehittämistä.
Julkaisija
Suomen kasvatustieteellinen seuraISSN Hae Julkaisufoorumista
0022-927XAsiasanat
Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/33943485
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Vieraat meidän joukossa : yläkouluikäisten diskursseja turvapaikanhakijoista ja monikulttuuristuvasta kouluyhteisöstä
Manninen, Eveliina (2017)Monikulttuurisuus on Suomessa ja suomalaisissa kouluissa yhä näkyvämpää. Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, millaisia merkityksiä kantasuomalaiset yläkouluikäiset nuoret antavat turvapaikanhakijoille ja monikulttuuristuvalle ... -
"Vaikka hälyttävää rasismia ei luokallamme olekaan" : luokanopettajien diskursseja rasismista kouluyhteisöissä
Lahtinen, Tiia (2024)Rasismi on läsnä eri tavoin suomalaisessa yhteiskunnassa. Tämän vuoksi opettajat tarvitsevat enenevissä määrin työkaluja rasismin ja rasististen tilanteiden kohtaamiseen kouluissa. Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää ... -
Näkökulmia metsästykseen : millaisia diskursseja rakentuu metsästävien naisten harrastuskokemuksissa?
Keränen, Tuija (2022)Tutkimuksessa käsitellään metsästystä harrastavien naisten kokemuksia kyseisen harrastuksen parissa. Tarkastelun kohteena on naisten tekemät kielelliset ja sanastolliset valinnat, joita he käyttävät kuvailemaan kokemuksiaan ... -
Hankala kulttuuri-identiteetti : monikulttuurisen toiseuden diskurssit nuorten aikuisten kirjoituksissa
Yli-Saari, Mira (2023)Tässä työssä tutkin sitä, miten monikulttuuriset aikuiset puhuvat identiteetistään ja kokemuksistaan sekä kulttuuriseen kuuluvuuteen liittyvistä ristiriidoista. Pyrkimyksenäni on selvittää, millaisena toiseuden kokemus ... -
Torjumista, toivoa ja yhteistyötä kriisin keskellä : turvapaikanhakijat Helsingin Sanomien uutisoinnin representaatioissa
Kärkkäinen, Kati (2021)Tutkimuksen tehtävänä on selvittää, miten turvapaikanhakijoista keskustellaan kulttuurissamme ja mitä heistä esitetään median välityksellä. Tutkimuskysymykset ovat: Miten Helsingin Sanomien toimittajien kirjoittamissa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.